28 września klasy IV a i IV c wybrały się na integracyjną wycieczkę do Białegostoku. Trasa krótka, ale obfitująca w treści przyrodnicze, kulturalne i estetyczne.
Czwartoklasiści uczestniczyli w warsztatach w Muzeum Przyrodniczym na Wydziale Biologii na Uniwersytecie w Białymstoku.
W salach wystawowych uczniowie wysłuchali prelekcji pracowników uniwersyteckich, a następnie podziwiali ekspozycje stałe, m. in. przyrodę północno-wschodniej Polski, skamieniałości z osadów polodowcowych, faunę mórz podzwrotnikowych, stawonogi tropikalne, przyrodę rejonów polarnych, minerały i skały, hodowle terraryjne. Największe zainteresowanie wzbudziły żywe zwierzęta oraz złoto i diamenty.
Kolejny punkt programu, to film w kinie Helios „Krzysiu, gdzie jesteś?” Przed filmem obowiązkowo popcorn i cola.
„Krzysiu, gdzie jesteś?” to historia o odnajdywaniu w sobie dziecka. Ukazany w filmie główny bohater nie jest już małym Krzysiem, którego znamy z ‘Kubusia Puchatka”. Chłopiec musiał wyjechać ze Stuwiekowego Lasu do szkoły, zostawiając swoich najlepszych przyjaciół – Kubusia Puchatka, Prosiaczka, Tygryska, Królika, Pana Sowę, Kłapouchego oraz Kangurzycę z Maleństwem. Teraz jest dorosły, ma własną rodzinę – żonę Evelyn i córkę Madeline. Zmaga się z problemami w pracy i wymaganiami okrutnego szefa. Dorosły Krzysztof ciężko pracuje, wmawiając rodzinie, że dzięki godzinom spędzonym w biurze będzie w stanie zapewnić wszystkim prawdziwe szczęście. Sytuacja zmienia się, kiedy Madeline znajduje jego dawne skarby – rysunki przedstawiające Kubusia Puchatka i przyjaciół ze Stuwiekowego Lasu… Przypadkowo rozlany słoik miodu na karteczkę ze szkicem Kubusia Puchatka wybudzi misia z zimowego snu. To właśnie Kubuś Puchatek trafia do Londynu, aby spotkać się ze swoim przyjacielem Krzysiem i przypomnieć mu, że czasem warto odnaleźć w sobie dziecko, a miłość, przyjaźń, rodzina i oddanie są najcenniejszymi wartościami w życiu.
Film był niezwykle cenną lekcja dla każdego uczestnika wycieczki.
Na koniec posiłek w MC Donald’s i droga powrotna.
Uczniowie pokazali, że potrafią odnaleźć się w każdej sytuacji. Wysoka kultura osobista, empatia, koleżeństwo, zdyscyplinowanie to cechy czwartoklasisty. Brawo, tak trzymajcie!
Organizatorem wyjazdu była p. Katarzyna Bartłomiejczuk, opiekunami: p. Anna Piętka – Lubowicka, p. Monika Dołęgowska, p. Marta Dąbrowska, p. Halina Szymańska, p. Bogusław Doroszkiewicz.
Redakcja
Rozpoczął się nowy rok szkolny, a to oznacza, że droga do szkoły i z powrotem będzie stałym elementem w życiu dziecka. Zatem droga ta powinna być bezpieczna. W dniu 25 września 2018 roku uczniowie klas I i II uczestniczyli w spotkaniu profilaktycznym z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji w Wysokiem Mazowieckiem na temat: ”Bezpieczna droga do szkoły”. Lekcje wychowania komunikacyjnego z dziećmi to stały element działań profilaktycznych w naszej szkole. Dzieci miały okazję zapoznać się z pracą policjanta, przypomnieć sobie podstawowe zasady ruchu drogowego dotyczące pieszych i sygnalizacji świetlnej. Miały również możliwość uczestniczyć w ćwiczeniach praktycznych z wykorzystaniem pomocy przedstawiających przejście dla pieszych, samochody i sygnalizację.
Zajęcia z policjantem są dla dzieci zawsze dużą atrakcją, co zachęca je do poznawania zasad ruchu drogowego. Nie do przecenienia jest wiedza funkcjonariuszy. Dzielnicowy młodszy aspirant Tomasz Staworko, aspirant Anna Zaremba oraz pani Anna Rytel omówili najważniejsze przepisy, potrafili udzielić dzieciom porad praktycznych oraz wskazać najbardziej niebezpieczne miejsca w rejonie szkoły. Nasi uczniowie również zostali zapoznani z zasadami zachowania wobec niebezpiecznych zwierząt. Na koniec każde dziecko otrzymało bardzo praktyczny upominek w postaci odblasku.
Kształtowanie u dzieci właściwych nawyków to żmudna praca, ale opłaca się ją wykonać, bo nawyki te zostają na całe życie. Dziękujemy pracownikom Komendy Powiatowej Policji w Wysokiem Mazowieckiem za tą niezwykle cenną lekcję.
Renata Gniazdowska
Jeszcze żyjemy wspomnieniami wakacji i w tym duchu warto podzielić się wrażeniami z odbywającego się pod koniec sierpnia b.r. obozu sportowego w Olecku. Za te wrażenia są wdzięczne uczennice klas już piątych i uczennice, które skończyły naukę w naszym gimnazjum. Nad organizacją obozu i jej przebiegiem czuwał pan Artur Czaja, wspomagali go nauczyciele naszej szkoły – pan Bogusław i pani Magdalena Doroszkiewiczowie.
Dziewczynki zaczynały swój dzień od rozruchu na stadionie miejskim, następnie trenowały w terenie w hali gimnastycznej. Ważne w scalaniu grupy były zajęcia integracyjne, na których można było nawiązać dobre relacje z koleżankami i zabłysnąć humorem. Każdy dzień relaksowaliśmy się w miejscowym basenie. Zdążyliśmy jeszcze kilka dni wypocząć na plaży, a nawet wykąpać się w jeziorze.
W niedzielę modliliśmy się w oleckim kościele, a wieczorem udaliśmy się do kina. Dużą atrakcją, choć wymagającą nie lada wysiłku było wspinanie się po ścianie wspinaczkowej, przysłowiową wisienką na torcie było pokonywanie lęków w ełckim parku linowym.
Niesamowicie wzmocnieni, ale też zmęczeni wróciliśmy tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego, by ten wakacyjny wysiłek procentował podczas zawodów szkolnych, w których, z pewnością będą uczestniczyć nasze obozowiczki.
Uczestnicy i opiekunowie obozu sportowego w Olecku
17 września po 3,5 solidnie odbytych lekcjach klasy gimnazjalne, VIII i VII wyjechały do zambrowskiego kina na ekranizację znanej lektury autorstwa Arkadego Fiedlera „Dywizjon 303”. Data wyjazdu była przypadkowa, a jednak wywoływała myśl o II wojnie światowej, wszak 17 września 1939 r. żołnierze radzieccy zajęli wschodnie tereny Polski.
Film przedstawiał udział Polaków w Bitwie o Anglię. Wiele się można z niego dowiedzieć. Zobaczyć, jak Brytyjczycy odnosili się do polskich lotników oraz podziwiać w działaniu naszych „orłów”. Słowa historycznych już postaci z ekranu brzmiały przekonująco, a wyznawane przez nich wartości nie były frazesami. Patriotyzm, miłość, przyjaźń, szacunek, współpraca, tolerancja, odpowiedzialność, odwaga... były tak nasycone treścią, że mogłyby służyć za definicje słownikowe.
Mamy nadzieję, ze film zwrócił uwagę młodych ludzi na dawne czasy i ludzi, którzy z takim poświęceniem walczyli o wolną Polskę. Czy się podobał? Pewnie i tak, i nie. Nieważne. Jego zadaniem było skłonić do refleksji.
Redakcja
13 września uczniowie klas IV i V uczestniczyli w warsztatach z zakresu programowania i robotyki. W parach konstruowali roboty z klocków lego, przygotowując je do walki. Który z nich był najsilniejszy? Nieważne. Liczyła się dobra zabawa z wykorzystaniem zdobyczy nauki. Uczniowie kreatywnie podeszli do możliwości, jakie dają nowoczesne technologie niezbędne w XXI w. – programowanie i robotyka. Konstruując robota, łączyli logiczne myślenieze ze zdobytą wiedzą, aby znaleźć jak najlepsze rozwiązanie. Tylko od wyobraźni uczniów zależały wygląd i działanie robota. Czy się udało w ciągu 20 min złożyć jakąś działającą konstrukcję? Oczywiście! Mamy bardzo zdolną młodzież.
Zachęcamy wszystkich do rozwijania swoich pasji. Pamiętajcie, że poprzez mądrą zabawę się uczycie.
Redakcja
W piątek 7 września 2018 roku ulicami Białegostoku przeszedł XVIII Międzynarodowy Marsz Pamięci Zesłańców Sybiru. W tym roku marszowi towarzyszyło hasło „Przez Sybir do niepodległej” – w związku ze stuleciem uzyskania przez Polskę niepodległości. Miało ono upamiętniać ofiary zesłań, począwszy od XVIII wieku, licząc m.in. konfederatów barskich, uczestników insurekcji kościuszkowskiej, powstania listopadowego i styczniowego, aż do deportacji (wywózek) z okresu II wojny światowej i później, nazywanych przez Sybiraków „Golgotą Wschodu”.
W obchodach pod Pomnikiem Katyńskim w Białymstoku udział wzięły krajowe władze Związku Sybiraków, licznie przybyli Sybiracy oraz delegacje zagraniczne z Litwy, Łotwy , Ukrainy, Estonii, Białorusi, USA, kombatanci i represjonowani, ich dzieci i wnukowie oraz młodzież szkolna. Stawili się także przedstawiciele instytucji rządowych i parlamentarzyści. Uczestnicy przemaszerowali spod Pomnika Katyńskiego do kościoła pw. Ducha Świętego i znajdującego się obok Pomnika Nieznanego Sybiraka. W marszu uczestniczyło kilka tysięcy osób.
Nasza szkoła reprezentowana była przez Poczet Sztandarowy, przedstawicieli młodzieży z klas gimnazjalnych: III A, III B, III C, III D, oraz szkoły podstawowej z klas: VIII A i VIII B. Opiekunem młodzieży był pan Tomasz Krajewski.
Tomasz Krajewski
3 września w całej Polsce rozbrzmiały pierwsze w tym roku szkolnym dzwonki. Naszą inaugurację zaszczycili swą obecnością Burmistrz Miasta Wysokie Mazowieckie p. Jarosław Siekierko, przewodnicząca RR p. Dorota Szepietowska oraz licznie przybyli rodzice, zwłaszcza pierwszaków.
W tym roku szkolnym szczególnie witamy pierwszoklasistów, czwartoklasistów i siódmoklasistów. Drugo- piąto- i ośmioklasiści po roku nauki czują się już gospodarzami budynku, nie mówiąc już o gimnazjalistach- historycznej grupie zamykającej współczesne gimnazja, obecne w oświacie od 1999r.
Szkoła jest przygotowana na spotkanie z uczniami. Sale zostały przez wakacje doposażone, a bezużyteczna przestrzeń na podwórku zgrabnie zagospodarowana na kolorowy i bezpieczny plac zabaw. Do prac nad placem włączyli się nauczyciele- bardzo cenna to inicjatywa. Biblioteka przygotowała podręczniki do odbioru, rodzice zatroszczyli się o zakup niezbędnych przyborów. Nic tylko teraz się uczyć, bawić i oddychać pełną uczniowską piersią.
Redakcja dołącza się do życzeń p. burmistrza i p. przewodniczącej oraz dyrekcji , oby ten rok był dla każdego jak najbardziej owocny i satysfakcjonujący.
Redakcja
Uwaga Rodzice/Opiekunowie uczniów klas pierwszych,
tutaj znajdziecie Państwo listę przyborów i materiałów potrzebnych uczniom w klasie pierwszej.
Nagrody wręczone, życzenia złożone, podsumowania dokonane... Czas na odpoczynek!
Wszystkim uczniom, pracownikom szkoły, rodzicom i osobom w jakikolwiek sposób związanym z bezpośrednią działalnością edukacyjną życzymy dobrego czasu.
Niech nadchodzące wakacje wypełni radość i spokój. Niech towarzyszą Wam same miłe doznania. Wędrujcie po górach, wylegujcie na plażach całego świata, zwiedzajcie znane i mniej popularne urokliwe przestrzenie.
Obejrzycie ważne dla Was filmy, zagłębcie się w pasjonującą lekturę, pograjcie w wyzwalające emocje gry. Nadróbcie towarzyskie zaniedbania.
Jak wyglądało zakończenie roku? Zapraszamy do galerii zdjęć z zakończenia roku szkolnego kl. III gimnazjalnych i klas I, IV, VII i II gimnazjalnych.
Jeśli ktoś zechce przesłać swoje wakacyjne zdjęcie do Redakcji, prosimy.
Z pewnością zostanie opublikowane.
Do zobaczenia 3 września!
Redakcja
Aby zachęcić dzieci do zdrowego trybu życia, jako wychowawca, postanowiłam zaprosić na spotkanie zawodowego sportowca, koszykarza Mateusza Bartosza. Wszyscy obecni byli świadkami jego gry i kibicami. W jego obecności każdy uczestnik lekcji bezbłędnie trafiał do kosza. Były atrakcje i emocje, jakich dostarcza sport. Koszykówka była wyśmienita. Dobrze radziły sobie dziewczynki, gdyż uczęszczają na dodatkowe zajęcia sportowe. Dowiedzieliśmy się, że sportowiec, oprócz codziennych intensywnych dwugodzinnych treningów koszykówki, uczestniczy codziennie w zajęciach na siłowni.
Wszyscy byli oczarowani. Niestetry na autografy zabrakło czasu.
Marzanna Puchalska
1 czerwca b.r. klasa I C zafundowała sobie z okazji Dnia Dziecka wycieczkę do Muzeum Przyrodniczego oraz do Muzeum Rzeźby. Po kampusie uniwersyteckim oprowadzała nas przesympatyczna pani naukowiec, która nawet została skomplementowana wprost przez jednego z ośmioletnich uczniów. Zobaczyliśmy w kilku salach wystawowych na dużej powierzchni zaprezentowane ekspozycje stałe: przyroda północno-wschodniej Polski; skamieniałości z osadów polodowcowych; rośliny chronione i charakterystyczne Podlasia; fauna mórz podzwrotnikowych; stawonogi tropikalne; przyroda rejonów polarnych; Przepiękny świat przyrody oczarował nas i wzbudził jeszcze większe zainteresowanie wiedzą przyrodniczą Nauka o sztuce wpłynęła do głów ośmiolatków nieco później, kiedy to znaleźliśmy się w Muzeum Alfonsa Karnego. Większość z dzieci witała aplauzem kolejne dzieła. W finale zwiedzania wycieczkowicze lepili z gliny, wczuwając się w rolę artysty. Wszyscy pełni optymizmu wrócili do Wysokiego. Myślę,że wiele naukowych wrażeń z wycieczki przyczyni się do tego, że uczniowie będą chętniej się uczyć, zaciekawią się wiedzą.
wychowawca Marzanna Puchalska
Już czuje się wakacje, ale do rozdania świadectw jeszcze kilka dni. Klasy czwarte pod opieką wychowawczyń p. Małgorzaty Gierałtowskiej, p. Marii Janeczko i p. Luizy Borawskiej oraz p. Moniki Dołęgowskiej, p. Małgorzaty Boreckiej i p. Krystyny Wojciak Włostowskiej spędzają te dni aktywnie, mądrze i twórczo. We wtorek niemal cała osiemdziesiątka pojechała dwoma autokarami do Teatru Lalki i Aktora w Łomży na przedstawienie „ Pippi Pończoszanka” i lekcję teatralną.
Sceniczna realizacja popularnej książki Astrid Lindgren zaciekawiła dzieci. Niezwykła dziewczynka: silna, pomysłowa, hojna i wesoła tak jak wszyscy tęskni za rodzicami i przyjaciółmi. Dla tych ostatnich – Tommiego i Anniki – rezygnuje z egzotycznej podróży po ciepłych morzach z ukochanym tatą. Wybiera przyjaciół, nie chce być wśród piratów. Robi to, na co ma ochotę, ale jednocześnie nie wyrządza nikomu krzywdy i się uczy . Widzowi pokazuje, że warto mieć swoje zdanie i być pewnym siebie, ale nie zarozumiałym. Pippi grzecznie odmawia zamieszkania z opiekunką społeczną, która chciała w dobrej wierze „przerobić” dziewczynkę na lalunię w różowym, zabijając tym samym jej indywidualizm. Pippi pokazuje, że warto cieszyć się z życia i nie robić problemów z nieistotnych spraw.
Forma przedstawienia była oryginalna. Widz w pierwszej scenie widzi starych ludzi, chorych, zmęczonych życiem... Czy to na pewno ten spektakl?
To właśnie z perspektywy starych ludzi mówi dziewczynka- fantazja. To ona pokazuje, co w życiu daje radość i szczęście. Pippi ma pieniądze, ale służą jej do uszczęśliwiania innych. Złote kulki spadają w ostatniej scenie. Przyznajcie się, kto je zgarnął? XD
Kolorowy wesoły spektakl warty polecenia. Gra laki i aktora : pomysłowa (maski z papieru, pan Nielson zrobiony naprędce z balonika), czasem zaskakująca( zestawienie dzieciństwa ze starością) , czasem dziwna (Tommy to niebieski miś?). Oczywiście taka realizacja otwiera dziecięcą wyobraźnię na różne aspekty życia.
Za jaką karę mamy lekcję teatralną? – to pytanie padło tuż po spektaklu. Jednak już po minucie zajęć z p. Tomaszem Rynkiewiczem było bezzasadne. Ciekawa lekcja dykcji, ruchu scenicznego, recytacji bardzo zainteresowała dzieci. Wszystkie były chętne do ćwiczeń na scenie, każde chciało popróbować swoich umiejętności aktorskich pod okiem profesjonalisty.
Na zakończenie lekcja samodzielności w Mac Donaldzie. Jak chcesz zjeść, musisz sam zamówić. Nie ma rodziców, którzy zrobią to za ciebie. I tu czwartoklasiści poradzili sobie nad wyraz sprawnie. Szkoda tylko, że zaaferowani smakołykami zostawiają portfele i komórki na stołach. Trzeba na to zwracać uwagę. Nie wszyscy na świecie są uczciwi i oddadzą Wam serce jak Pippilotta Wiktualia Efraimowna Złotomonetta Pończoszanka...
Błogo zmęczeni, szczęśliwi i rozśpiewani uczniowie wrócili do domów. Kolejne dni równie ciężkie...pizza i lody! A potem...wakacje! Fajnie minął ten rok, prawda?
Redakcja
11 czerwca 2018 roku odbył się mecz piki siatkowej dziewcząt o Mistrzostwo Gimnazjum w Wysokiem Mazowieckiem. Rywalizowały ze sobą dwa roczniki dziewcząt: z klas II i III. Klasy II grały w następującym składzie: Aleksandra Cieślukiewicz kl. IIB, Wiktoria Korzątkowska kl. IIB, Julia Górska kl. IIB, Karolina Matuszelańska kl. IIB, Aleksandra Dąbrowska kl. IIB, Patrycja Kulesza KL. IIC, Gabriela Kulesza kl. IIC, Patrycja Święcka kl. IIC, Zuzanna Grabowska kl. IID. Klasy III reprezentowane były przez: Wiktorię Mormol z kl. IIIA, Emilię Busma z kl. IIIA, Klaudię Oleksik z kl. IIID oraz uczennice klasy IIIB: Karolinę Tworkowską, Kamilę Leoniak, Wiktorię Leoniak, Laurę Kalinowską.
Organizatorami oraz sędziami meczu byli Pan Leszek Biały oraz Pani Barbara Sołoducha. Sędziami pomocniczymi były: Natalia Socik z kl. IIA i Julia Krajewska również z kl. IIA.
Wynik meczu to 3:0 dla dziewcząt klas II. Pierwszy set klasy II wygrały 25:23, drugi 25:20, a trzeci 25:22. Szczególnie zacięty był set trzeci. Biorąc pod uwagę fakt, iż wszyscy uczniowie w tym półroczu ćwiczyli dużo krócej (ze względu na remont hali) poziom meczu był zadowalający.
Gratulujemy zwycięzcom!!!
Barbara Sołoducha
Już wkrótce wakacje, na które z niecierpliwością czekają dzieci. Mając na uwadze bezpieczeństwo najmłodszych, w naszej szkole w dniu 14 czerwca 2018 roku odbyło się spotkanie uczniów klas pierwszych z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji w Wysokiem Mazowieckiem. Pani Bożena Bucińska i pani Emilia Roszkowska przeprowadziły prelekcję na temat bezpiecznych zachowań w czasie letniego wypoczynku.
Prezentacja multimedialna, zabawy i konkursy zachęcały uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Dzieci poznały zasady zachowania, których należy przestrzegać, by uniknąć zagrożeń podczas pobytu w domu, na wsi, w lesie, w górach oraz nad wodą. Wcielając się w rolę Dzielnicowego Franka, rozwiązywały zagadki dotyczące bezpiecznego wypoczynku na wsi i dowiedziały się, jakich czynności szczególnie niebezpiecznych nie należy powierzać dzieciom oraz w jakich sytuacjach korzystać z numerów alarmowych. Układały hasła propagujące bezpieczne zachowania w czasie wakacji. Zostały także zaproszone do udziału w konkursie "Zostań dzielnicowym Frankiem” zorganizowanym przez Wydział Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku, przy współpracy instytucji działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Zachęcamy pierwszoklasistów do zapoznania się z regulaminem konkursu dostępnym na stronie internetowej policji i wysyłanie odpowiedzi do 15 września 2018 roku w formie haseł dotyczących prawidłowego zachowania się podczas letniego wypoczynku .
Mamy nadzieję, że przedwakacyjne spotkanie z policjantami i przekazana przez nich wiedza pozwoli uchronić dzieci przed różnymi zagrożeniami.
Wychowawcy klas pierwszych
W dniach 13-14 czerwca zbieranina 28 uczniów z klas III (oraz 1 rodzynek z II) wyjechała na wycieczkę do kompleksu Olszynka pod Łomżą. Byliśmy tam pod opieką pani Anny Piętki-Lubowickiej, pani Małgorzaty Mokrzewskiej oraz pani logopedy Magdaleny Śmigielskiej.
Po dotarciu na miejsce, zapoznaliśmy się z naszym niezastąpionym instruktorem panem Radkiem, a niedługo potem także z równie fantastycznym panem Pawłem.
Pierwszego dnia mogliśmy wykazać się m.in. na torze przeszkód, w wyścigach gokartami, czy w przeciąganiu liny. Jednym z ciekawszych punktów biwaku było przechodzenie po linie nad rzeką. Dzięki „życzliwości” instruktorów wiele osób wracało przemoczonych do suchej nitki. Wieczorem, w ramach kolacji, było ognisko. Gdy wszyscy już się najedli, a ogień zaczął lekko przygasać, niespodziewanie zaczęliśmy wspólne gry i zabawy. Nie będę zdradzać szczegółów, ale myślę, że zarówno instruktorzy jak i my, zapamiętamy to jako najbardziej emocjonujący i ciekawy czas tego biwaku. Gdy słońce już całkiem zaszło, z domków wygoniły nas krzyki i strzelanie petardami. Kazano nam podzielić się na dwie drużyny, by za chwilę udać się na podchody. Cała gra minęła w przyjemnej atmosferze i nawet nie zniszczył tego ciągle towarzyszący nam deszcz. Drużynie goniącej zabrakło ledwie 5 minut do wygranej, lecz i tak im bardzo gratulujemy. Następnego dnia o 9:00 niezbyt w pełni sił po ciężkiej nocy zasiedliśmy do śniadania. Ten poranek minął już nam nieco spokojniej, bo o 12:30 mieliśmy być gotowi do wyjazdu. Wykwaterowaliśmy się z domków, zjeżdżaliśmy na tyrolce, strzelaliśmy do puszek… Na koniec z wielkim żalem pożegnaliśmy naszych instruktorów, a pan Radek na pamiątkę został obdarowany puszką konserwy.
Myślę, że większość uczestników przyzna mi rację, gdy stwierdzę, że głównie dzięki instruktorom ten wyjazd był tak udany. Polecamy gorąco to miejsce na wycieczki, zwłaszcza gdy jedzie się z tak fajnymi ludźmi i trafi się na takich instruktorów. Na zakwasy, których się nabawiliśmy po ciągłym robieniu przysiadów, skarżyliśmy się przez kilka dni. Słyszałam wiele opinii, że była to najlepsza wycieczka w ciągu minionych 3 lat nauki w gimnazjum. Dziękujemy bardzo naszym opiekunkom za organizację tego wyjazdu, życzliwość, opiekę i oczywiście cierpliwość.
Sylwia Sokołowska kl. III d
Złotą Dziesiątkę minionego roku szkolnego 2017/2018 tworzy 19 osób. Bardzo wysokie średnie, świetne zachowanie. Napracowaliście się, ale efeky są widoczne. Gratulujemy Wam, Waszym rodzicom i nauczycielom.
I miejsce średnia ocen 5,64
Marta Murawska kl. IV a
Magdalena Tkacz kl. IV a
II miejsce średnia ocen 5,56
Gabriela Jabłońska kl. III c
Amelia Dołęgowska kl. II c
Karolina Orłowska kl. III a
III miejsce średnia ocen 5,5
Klaudia Oleksik kl. III d
IV miejsce średnia ocen 5,45
Barbara Dołęgowska IV c
Sebastian Kossykowski IV c
V miejsce średnia ocen 5,39
Karolina Tworkowska kl. III b
Hanna Zagroba kl. III c
VI miejsce średnia ocen 5,38
Dominika Wojciechowska kl. III e
VII miejsce średnia ocen 5,36
Miłosz Dołęgowski kl. IV a
VIII miejsce średnia ocen 5,35
Kamila Leoniak kl. III b
Wiktoria Leoniak kl. III b
IX miejsce średnia ocen 5,27
Wiktoria Szepietowska kl. IV a
Paweł Wnorowski kl. IV a
Jakub Bagiński kl. IV a
Maciej Herman kl. IV a
X miejsce średnia ocen 5,25
Izabela Milewska kl. II b
Redakcja
Rok szkolny 2017/2018 obfituje w uczniów ze średnimi 4,75 i więcej oraz bardzo dobrym i wzorowym zachowaniem. Miło. Gratulujemy uczniom , ich rodzicom i wychowawcom.
Klasa IV a
Marta Murawska 5,64 zachowanie wzorowe
Magdalena Tkacz 5,64 zachowanie wzorowe
Miłosz Dołęgowski 5,36 zachowanie wzorowe
Maciej Herman 5,27 zachowanie bardzo dobre
Wiktoria Szepietowska 5,27 zachowanie wzorowe
Paweł Wnorowski 5,27 zachowanie wzorowe
Jakub Bagiński 5,27 zachowanie wzorowe
Julia Magusiewicz 5,18 zachowanie bardzo dobre
Piotr Milewski 5,18 zachowanie wzorowe
Filip Choiński 4,91 zachowanie bardzo dobre
Piotr Bieliński 4,91 zachowanie bardzo dobre
Cyprian Deszczyński 4,91 zachowanie bardzo dobre
Eryk Kaczyński 4,91 zachowanie bardzo dobre
Rafał Grodzki 4,82 zachowanie bardzo dobre
Klasa IV b
Bartosz Brzósko 5,18 zachowanie wzorowe
Aleksandra Borecka 4,82 zachowanie wzorowe
Amelia Kubińska 4,82 zachowanie wzorowe
Klasa IV c
Barbara Dołęgowska 5,45 zachowanie wzorowe
Sebastian Kossykowski 5,45 zachowanie wzorowe
Gabriela Godlewska 5,18 zachowanie bardzo dobre
Natalia Tymińska 5,10 zachowanie wzorowe
Gabriela Wojno 5,09 zachowanie wzorowe
Lena Sieliwoniuk 4,91 zachowanie bardzo dobre
Klaudia Romanowska 4,9 zachowanie bardzo dobre
Klasa VII a
Michał Żochowski 5,14 zachowanie wzorowe
Amelia Wierzbowska 4,93 zachowanie wzorowe
Honorata Niemyjska 4,93 zachowanie bardzo dobre
Adrian Kruczkowski 4,78 zachowanie wzorowe
Kacper Dąbrowski 4,78 zachowanie bardzo dobre
Paulina Krajewska 4,78 zachowanie bardzo dobre
Wiktor Wojtkowski 4,78 zachowanie bardzo dobre
Klasa VII b
Izabela Wileńska 5,0 zachowanie wzorowe
Maria Przychodzeń 4,79 zachowanie wzorowe
Klasa II a
Mateusz Ługowski 5 ,13 zachowanie bardzo dobre
Jakub Śliwonik 4,88 zachowanie bardzo dobre
Klasa II b
Izabela Milewska 5,25 zachowanie wzorowe
Jakub Płoński 5,0 zachowanie bardzo dobre
Juliusz Knieć 4,94 zachowanie bardzo dobre
Aleksandra Dąbrowska 4,75 zachowanie wzorowe
Klasa II c
Amelia Dołęgowska 5,56 zachowanie wzorowe
Marta Żurowska 5,20 zachowanie wzorowe
Luiza Lubowicka 5 ,13 zachowanie wzorowe
Klasa II d
Zuzanna Grabowska 5, 12 zachowanie wzorowe
Maja Grabowska 5,06 zachowanie wzorowe
Natalia Zawistowska 4,94 zachowanie wzorowe
Marcin Piekutowski 4,94 zachowanie bardzo dobre
Łukasz Piekutowski 4,87 zachowanie bardzo dobre
Klasa III a
Karolina Orłowska 5,56 zachowanie wzorowe
Michalina Bielińska 5,11 zachowanie wzorowe
Wiktoria Mormol 5,11 zachowanie wzorowe
Aniela Kiełek 5,00 zachowanie wzorowe
Amelia Dominiak 5,00 zachowanie wzorowe
Katarzyna Krajewska 4,78 zachowanie wzorowe
Klasa III b
Karolina Tworkowska 5,39 zachowanie wzorowe
Wiktoria Leoniak 5,35 zachowanie wzorowe
Kamila Leoniak 5,35 zachowanie wzorowe
Patrycja Buczyńska 5,11 zachowanie wzorowe
Natalia Czarnowska 4,94 zachowanie wzorowe
Gabriela Rembiszewska 4,83 zachowanie wzorowe
Laura Kalinowska 4,83 zachowanie bardzo dobre
Klasa III c
Gabriela Jabłońska 5,56 zachowanie wzorowe
Hanna Zagroba 5,39 zachowanie wzorowe
Anna Wojciechowska 5,22 zachowanie wzorowe
Martyna Maliba 5,0 zachowanie wzorowe
Zuzanna Wiczołek 4, 78 zachowanie wzorowe
Hubert Tryniszewski 4, 78 zachowanie bardzo dobre
Klasa III d
Klaudia Oleksik 5,5 zachowanie wzorowe
Ewelina Jamiołkowska 4,8 zachowanie wzorowe
Klasa III e
Dominika Wojciechowska 5,38 zachowanie wzorowe
Jan Andrzej Milewski 4,88 zachowanie bardzo dobre
Dawid Tymiński 4,77 zachowanie bardzo dobre
Redakcja
14 czerwca nasza klasa II d pod opieką wychowawczyni p. Moniki Dołęgowskiej i p. Agnieszki Grabowskiej udała się na ognisko do stadniny „Dante" w Brzóskach Falkach. O 9.30 wyruszyliśmy spod szkoły w dobrych nastrojach. Pogoda nam sprzyjała, więc spacerek był świetną zaprawą przed tym, co nas czekało.
Na miejscu przywitały nas koleżanki z klasy: Maja i Zuzia Grabowskie oraz Iza Berbachowska z kl. III c. Są już doświadczone, jeśli chodzi o jazdę konną i w stadninie czują się jak w domu. Przygotowały pokaz różnych stylów jeździeckich. W ich wykonaniu mogliśmy zobaczyć kłus, stęp i galop, skoki przez przeszkody oraz łucznictwo konne. Wszyscy z podziwem patrzyli na wyczyny dziewcząt, które naprawdę świetnie strzelają. Serca nas wszystkich zdobył kucyk o wdzięcznym imieniu Puszek. Był bardzo niesforny, „strzelał fochy", w końcu jednak również on pokazał, co potrafi.
Potem przyszedł czas na nasze przejażdżki konne. Wszyscy próbowali swoich sił i okazało się, że niektórzy maja zadatki na świetnych jeźdźców. Dziewczęta były nieco odważniejsze, wykonywały nawet różne ćwiczenia w czasie jazdy, oczywiście pod czujnym okiem Mai, Zuzi i Izy oraz właścicielki stadniny p. Moniki Szepietowskiej. I znowu największe powodzenie miał Puszek, wszyscy chcieli na nim pojeździć lub chociaż go poprowadzać. Tym razem kucyk był oazą spokoju.
Jeśli myślicie, że łucznictwo konne to „bułka z masłem", grubo się mylicie! My mieliśmy okazję się o tym przekonać. Najpierw zasady BHP, krótki instruktaż i każdy z nas mógł postrzelać z łuku do celu. Niektórym udało się nawet trafić w tarczę :), były też dziesiątki!
Praca z koniem to niełatwe zadanie. Dziewczęta zaprezentowały nam naturalne metody pracy zwane „naturals", polegające na zbudowaniu ze zwierzęciem partnerskiej relacji opartej na wzajemnym zaufaniu i szacunku. Ważna zasadą jest ta, by konia nie szarpać ani nie uderzać.
Ostatnim punktem programu było ognisko. Świetnie smakowały upieczone kiełbaski, miło było porozmawiać i zapomnieć o różnych problemach. Dziękujemy naszym koleżankom za wspaniałą przygodę! W piątek 15 czerwca Maja, Zuzia i Iza jadą po brązową odznakę, taką „jeździecką maturę", a gdy ją zdobędą, będą mogły startować w zawodach. Życzymy im powodzenia!
Uczniowie kl. II d
12 czerwca trzecioklasiści mieli okazję ostatni raz pobawić się w swoim gronie przy akompaniamencie zespołu "Magnum". Spotkanie otworzyła p. dyrektor Ewa Turlewicz, życząc udanej zabawy.
Nie wszyscy jednak skorzystali z tej okazji. Dziewczęta odświętnie ubrane w najmodniejsze sukienki , w pięknych fryzurach i dyskretnym makijażu nie miały z kim tańczyć. Chłopcy, nie powiem, równie odświętni, z niecierpliwością oczekiwali na jedzenie. Pizze i słodycze zniknęły w mgnieniu oka i… ( o zgrozo!) zabawa skończyła się ok. godziny 21. Co się dzieje z naszą młodzieżą? Jeszcze do niedawna bale były przedłużane, proszono o bisy, z ociąganiem i zdrowym zmęczeniem młodzież rozchodziła się do domów. Co się wczoraj stało? Czy to po prostu taki rocznik? Czy takie czasy, w których prawdziwe życie przegrywa z tym wirtualnym?
Rodzice i wychowawcy spisali się na medal. Zapewnili jedzenie, opiekę. Z troską pomyśleli o zorganizowaniu balu w najdrobniejszych szczegółach. Dziękujemy im za to.
Redakcja
Już wróciliśmy z dziewięciodniowej wycieczki do Hiszpanii. Zintegrowana pięćdziesiątka gimnazjalistów i kilkoro uczniów z klas siódmych pod opieką organizatorki p. Katarzyny Bartłomiejczuk, p. Joanny Ścisłowicz, p. Moniki Dołęgowskiej i p. Luizy Borawskiej - szczęśliwa i cała, trochę sponiewierana podróżą melduje się Wam i składa relację. Katalonia z przepiękną Barceloną, Tossa del Mare, Calella, Monserrat - to hiszpańskie punkty programu, Lazurowe Wybrzeże z Cannes i Niceą - francuskie i Monako - księstwo wywołujące dreszczyk emocji z różnych powodów...
7 czerwca liczna grupa naszej młodzieży z klas gimnazjalnych i podstawówki pod opieką p. Joanny Decewicz, p. Moniki Kulesza i p. Małgorzaty Mokrzewskiej ruszyła na spotkanie z rówieśnikami na trasie rajdu Hodyszewo- Nowe Piekuty. Co roku impreza organizowana przez Zespół Szkół w Nowych Piekutach cieszy się ogromnym powodzeniem. Tak było i tym razem- w rajdzie wzięły udział osoby twórcze, chętne do pracy i nawiązywania kontaktów. Gośćmi honorowymi obchodów była grupa z Białorusi.
Tegoroczne spotkanie było szczególne, bo związane ze stuleciem obchodów przez Polskę niepodległości. Temat- zrozumiały, zadania- oczywiste i jak zwykle pomysłowe. „ Wolność jest w nas...” to tegoroczne hasło przewodnie. Należało przygotować wykonanie piosenki „ Ojczyzna” Marka Grechuty i kartkę do kroniki. Stroje mieliśmy biało- czerwone, tj, czerwone koszulki z flagą i białe kapelusze z patriotycznym akcentem polskich maków . Prezentowaliśmy się świetnie- duch artystyczny p. Moniki zrobił swoje!
Dzień rozpoczął się mszą św. w Sanktuarium w Hodyszewie. Po pouczającej homilii drużyny udały się na przydzielone szlaki. My wylądowaliśmy na trasie przez Jośki. To już legendarna wioska- zaczarowane miejsce, w którym poprzednim rocznikom zdarzało się błądzić. Podczas podchodów szukaliśmy numerów rozrzuconych po polu i dostawaliśmy przeróżne zadania: przedstawienie graficzne symboli narodowych, ułożenie słów piosenki” Wolność jest w nas...”, skonstruowanie pomnika z okazji odzyskania niepodległości. Poza tym w różnej formie sprawdzana była wiedza historyczna i obywatelska. Trzeba było ułożyć krzyżówkę i pogłowić się nad pytaniami nawet o partie polityczne.
Kiedy przybyliśmy do Nowych Piekut oceniono wykonanie zadań. Zaprezentowaliśmy naszą piosenkę, a brzmienie głosów Karoliny i Natalii oraz chórku urzekło publiczność.Poproszono nas o bis piosenki, którą ułożyliśmy na trasie. Przez długie minuty melodia " Przybyli ułani..." rozbrzmiewała w uszach słuchaczy. Uczestniczyliśmy w spotkaniu z przedstawicielem organizacji zajmującej się szukaniem zaginionych w czasie wojny i w latach pozornej wolności, kiedy Polska rządzona była przez partię komunistyczną.
Nie myślcie , że cała impreza utrzymana została w atmosferze powagi. Nie. Były zabawy taneczne, synchroniczna belgijka...
Po raz kolejny inicjatywa piekuckiej szkoły oceniona może być tylko na szóstkę. Szóstkę dostajemy i my, zajęliśmy szóste miejsce w klasyfikacji generalnej. Nie pierwsze? No, nie, ale przecież to nie puchary liczą się najbardziej!
Uczestnicy DG
„Książka i możliwość czytania to jeden z największych cudów naszej cywilizacji”
Maria Dąbrowska
Dobiega końca pierwszy rok nauki uczniów klas pierwszych. Efektem wytężonej pracy jest umiejętność samodzielnego czytania.
04 czerwca 2018 roku w naszej szkole odbyło się przyjęcie pierwszaków w poczet czytelników biblioteki szkolnej.
Celem uroczystości było:
- zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej,
- przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz nawyku i potrzeby czytania wśród dzieci,
- rozwijanie wrażliwości dzieci,
- zapoznanie z postaciami z najpopularniejszych baśni,
- rozwijanie nawyku dbałości o książki,
- promocja wartościowej literatury dla dzieci.
Nasze spotkanie rozpoczęło się przedstawieniem teatralnym zaprezentowanym przez uczniów klasy IV „c”.W przystępny, dowcipny, a czasem grający na uczuciach dzieci sposób czwartoklasiści pokazali błędy czytelników, a także postawy pożądane. Do pierwszoklasistów osobiście przemówili i wilk, i Czerwony Kapturek, książę, smok, a nawet wróżka! Pokazane w prześmiewczym kształcie postaci z najsłynniejszych bajek i baśni zwróciły uwagę dzieci na ważne aspekty dotyczące poszanowania książek. Wspólnie rozwiązywaliśmy również zagadki dotyczące znajomości baśniowych postaci.
Uczniowie uroczyście przyrzekli „być przyjaciółmi książek, dbać o nie i czytać jak najwięcej”, co potwierdzone zostało certyfikatem.
Niespodzianką przygotowaną przez uczniów klasy I „b” było także zaprezentowanie piosenki „Kochający bajki i bajeczki”.
Następnie, prowadzeni przez bohaterów baśni, przeszliśmy do pomieszczeń biblioteki szkolnej, gdzie pierwszoklasiści zostali zapoznani z regulaminem obowiązującym czytelników, zasobami księgozbioru dla dzieci oraz sposobem udostępniania uczniom książek. Chętni mogli także wypożyczyć pierwszą lekturę, po czym dla utrwalenia zdobytych wiadomości i umiejętności dzieci otrzymały do wykonania karty pracy.
Na pamiątkę spotkania uczestnicy zostali obdarowani zakładkami do książek.
Wierzymy, iż w ten ciekawy, uroczysty sposób rozwinie się fascynacja książką i miłość do czytania.
Mirosława Szuberska
Wszystkim dzieciom i tym, którzy jeszcze się dzieckiem czują, życzymy nieustającej spontanicznej radości.
Niech Wasze najmłodsze lata życia będą optymistyczną zapowiedzią dorosłości- zdrowej, szczęśliwej, w otoczeniu dobrych i mądrych ludzi.
Teraz uczcie się i bawcie, zdobywajcie przyjaciół, cieszcie się bezwarunkową miłością rodziców ,dziadków, cioć i wujków.
Wiążcie się mocno z rodzeństwem – są nieocenionym skarbem na całe życie.
Macie prawo do popełniania błędów, ale niech zdarzają się jak najrzadziej.
Warto posłuchać mądrości starszych, przemyśleć je, podyskutować i wtedy wybrać jak najmniej ciernistą drogę.
Wszystkiego dobrego w rzeczywistym świecie. Niech ten wirtualny trzyma się od Was z daleka!
Redakcja
30 maja klasy III d i III e zostały zaproszone na spotkanie z poetą, polonistą, nauczycielem naszej szkoły p. Bogusławem Doroszkiewiczem. Po co? Nie myślcie, że dla zabicia czasu! Obcowanie z poezją jest dość trudne, a rozmowa z twórcą poetyckiego słowa może być kluczem do zrozumienia literatury. Tak. Zrozumienia i nauczenia się ją czytać.
Pan Doroszkiewicz podzielił się z uczniami informacją , jak szuka kapryśnej muzy poezji, bo, niestety, z własnej woli odwiedza ona ludzi rzadko. Nasz twórca przez wiele dni chodzi z myślami na jakiś temat, a potem składa słowa i już! Albo obiera sobie temat i , opierając się na podbudowie filozoficznej czy doświadczeniu życiowym, pisze. Bliskie mu są wartości podstawowe: religia, rodzina, dziecko... Przyznajcie, najważniejsze! Nie ukrywa, że obca jest mu współczesna poetyka. Preferuje neobarokową , skłania się do stylu Leśmiana...Dumny jest z sonetu- niby gatunku klasycznym, o ściśle ustalonej budowie- a jednak nowym, bezrymowym, Doroszkiewiczowskim...
Prowadzący przeczytał kilka swych wierszy, zagrał też na gitarze i zaśpiewał piosenki poetyckie Starego Dobrego Małżeństwa do wiersza barda lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych Edwarda Stachury. „ Jest już za późno, nie jest za późno”... na rozwijanie talentów przez Was, młodzi wrażliwi uczniowie. Poetę chętnego do udzielania Wam wskazówek macie blisko. Zajdźcie do świetlicy, na pewno chętnie z Wami porozmawia.
Dziękujemy p. Bogusławowi Doroszkiewiczowi za miłą i ciekawą rozmowę, p. Annie Piętka Lubowickiej za zainicjowanie spotkania, a p. Luizie Borawskiej za umożliwienie w nim udziału.
Redakcja
Na portalach społecznościowych wśród 20 regionów profil Mazury Cud Natury bije rekordy popularności. Mazurom udało się wyprzedzić Bieszczady, Małopolskę, Podkarpacie i Śląsk. Dlatego ja i szkolny klub „Małolat ” postanowiliśmy się wybrać do tej pięknej krainy.
Na początku naszej wyprawy wypłynęliśmy na godzinny rejs w Rucianem -Nida do Mikołajek i z powrotem. Płynęliśmy nowoczesnym i komfortowym katamaranem Faryj IV po jeziorze Guzianka Wielka z widokiem na śluzę. Czas naszej wyprawy umilał kapitan, który opowiadał mnóstwo ciekawych historii na temat jeziora i śluzy. Podczas podróży widzieliśmy też innych turystów, którzy płynęli statkami oraz jachtami, a my z przyjemnością do nich machaliśmy. Nim się obejrzeliśmy, był to koniec rejsu.
Po obiedzie przejechaliśmy do Kadzidłowa, aby pozwiedzać z przewodnikiem park dzikich zwierząt. Widzieliśmy w nim mnóstwo gatunków. Najpierw próbowaliśmy podejść do łosi, jednak nie mieliśmy szczęścia, gdyż były one w głębi terenu. Na szczęście z wielką satysfakcją mogliśmy dojrzeć wśród drzew przechadzającego się wilka. Wszyscy byliśmy pod ogromnym wrażeniem i każdy chciał mieć zdjęcie tego zwierzęcia. Następnie przeszliśmy przez drabinki do stadka jeleni białogwieździstych, które leżały przy stawie. Kiedy podchodziliśmy do żbika, który wygrzewał się i drzemał na słońcu, okazało się, że jelenie szły za nami. Każdy chciał zrobić sobie selfie z tym zwierzem, a kiedy przyszła moja kolej, jeleń pobrudził moją bluzkę i wszyscy się śmiali i mówili, że będzie to świetna pamiątka, jeśli jej nie wypiorę. Później oglądaliśmy coraz ciekawsze zwierzęta, wśród nich najciekawszym stworzeniem był mundżak chiński, zwany jeleniem wampirem.
Niestety, czas wycieczki w przyjemnej atmosferze minął bardzo szybko. Wszyscy wróciliśmy do domów pełni wrażeń. Sam bardzo chciałbym wrócić do tych miejsc i ponownie przeżyć wszystko, co się tutaj działo. Teraz nie dziwię się, że Mazury to najchętniej odwiedzany teren nie tylko przez Polaków, ale też i przez naszych sąsiadów.
Hubert Tryniszewski kl. III c