10 października w MZS obchodzono święto nauczycieli, uczniów i wszystkich osób związanych ze szkołą. Uroczystość poprowadzoną przez p. Dyrektora Jarosława Jankowskiego uświetnili swoją obecnością Burmistrz p. Jarosław Siekierko, przedstawiciel RM p.Karol Nowicki i Przewodniczące RR p. Bogumiła Dąbrowska, p. Magda Łuniewska i p. Karolina Zalewska. Nie zabrało oczywiście dyrektorów w osobach p. Grzegorza Ostrowskiego, p. Bogusława Bielińskiego i p. Adama Januszkiewicza. Zostały wręczone Nagrody Burmistrza i Nagrody Dyrektora. To miły akcent dzisiejszego święta i pracy pedagogów. Jako podsumowanie projektu wręczono europasy- świadectwa aktywności i zaangażowania beneficjentów.
Koordynatorzy "Erasmusa" i opiekunowie SU przygotowali oryginalną część artystyczną. Projekt realizowany był w Portugalii i Grecji. Wszystko zostało połaczone w zgrabną częśc artystyczną. Oprawę stanowiła uczta u Zeusa. To on wizytował naszą szkołę i przyglądał się, jak niewątpliwie mądrzy i wszechstronnie utalentowani uczniowie wydobywają swoją mądrość. Praktyka Sokratesa i teoria Arystotelesa sprawdziły się w stu procentach. Dzieci pięknie tańczą i śpiewają, wygłaszają refleksje swobodnie i z klasą, grają role teatralne w dobranych przebraniach- wzorowo. Same kręcą ciekawe filmy tematyczne, ze swobodą i dużym wyczuciem chwili umieją wszystko zaprezentować. Połączenie owoców projektu Erasmusa , Święta Edukacji Narodowej, uczty bogów i zwiedzania Grecji i Portugalii to majstersztyk, który nad zwyczaj wypadł dobrze. Dziękujemy publiczności, że z uwagą wysłuchała uroczystości.Dziękujemy zwłaszcza najmłodszym, którzy jeszcze słabo rozumieją filozoficzne zapędy starożytnych. Spisaliście się na medal, a Wasz taniec Zorby, balonowe serca i słowiczy śpiew cudnie zabrzmiały w duszach i sercach pedagogów.
Świętujmy zatem! Zdrowie, spokój, życzliwość ludzka niech nam wszystkim towarzyszą i w święto, i w na co dzień w cudownej pracy szkolnej.
Redakcja
Dzisiejszą część artystyczną w zgodnej współpracy przygotowali:
Piosenkę Eleni dzieci ze świetlicy i opiekunowie p. Bogusław Doroszkiewicz, p. Agnieszka Żebrowska, p. Marta Dąbrowska i p, Agnieszka Nicgorska
Taniec Greka Zorby klasa II c z p.Sylwią Musiejczuk, p. Anną Czyżewską- Jabłońską i p. Bogusławą Dąbrowską
Piosenkę „ Serce Nauczyciela” klasa III b z p. Magdaleną Doroszkiewicz
Przedstawienie „ Bogowie greccy”- p. Cezary Witkowski
Dekoracja – opiekunowie SU p.- Marta Podbielska, p. Magdalena Brzósko, p. Emilia Czaja, p. Izabela Fiedorczuk i p. Maciej Pacholski
Nad całością czuwały- p. Katarzyna Bartłomiejczuk, p. Luiza Jolanta Borawska, p. Małgorzata Nadolna
Na naszych oczach zmienia się świat. Pod każdym względem. Obserwujemy rozwój techniki i dzieje się to tu i teraz. Już bez problemu da się wyszukać w telefonie każdą informację. Bez trudu nawet można porozmawiać z wirtualnym osobnikiem, który kreuje się na naszego przyjaciela czy nawet rodzinę. W telefonie ożywają osoby na statycznych fotografiach, słyszymy głos osoby bliskiej, możemy odtworzyć każde miejsce, w którym bywaliśmy. AI odpowie na nasze pytania, rozwiąże zadania i...napisze wypracowanie. Dobrodziejstwo? Przekleństwo?
Nauczyciele podczas wakacji w Grecji uczestniczyli w szeregu zajęć dotyczących AI. Były to warsztaty, ćwiczenia praktyczne i dłuuuugie dyskusje na ten intrygujący temat. Oprócz naszej grupy w lekcjach brali udział pedagodzy z różnych części kraju.
Człowiek ma swoją inteligencję i powinien ją rozwijać, by nie dać się przejąć przez maszyny. AI to dobrodziejstwo, które potrafi człowieka wyręczyć w różnych nudnych czynnościach. Gdzie jest jednak granica? Na ile człowiek może zaufać inteligencji, która kłamie i konfabuluje? Na ile może oddać się we władanie chatbotów?
W czwartek w ramach "Tygodnia z Erasmusem" odbyły się lekcje o AI. Dzieci projektowały i sporządzały plakaty, na których wyrażały swoje zdanie o AI. To ważny temat, bardzo trudny do jednoznacznej oceny. Dorośli potrafią się zdystansować wobec AI. Dzieci jednak rosną z AI. To część ich życia. Ułatwienie. Wyręka. Rolą dorosłych jest, by pomogli najmłodszym sprytnie balansować w świecie techniki, by AI nie poczyniła szkód w naturalnej inteligencji i pozwoliła jej się rozwijać.
Zajęcia w ramach "Tygodnia z Erasmusem" inspirowane projektem „Międzynarodowa ścieżka rozwoju MZS w Wysokiem Mazowieckiem” nr 2024–1-PL01–KA122-SCH-000216862, realizowanym w sektorze "Edukacja szkolna" programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027”, współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Akcji 1 - „Mobilność edukacyjna” (KA122-SCH) kontynuowane będą podczas całego roku szkolnego w myśl priorytetów ministerialnych "Higiena cyfrowa".
Redakcja
Środa czerwono - zielona z akcentem żółtym. To kolory Portugalii. Zieleń- nadzieja, czerwień- przelana krew w walce o wolność i dobrostan. Każde państwo ma trudną historię. Ta portugalska wiąże się z odkryciami geograficznymi, kolonizacją i grabieżami konkwistadorów. Trudna. Zawiła.
Na szczęście teraz pozostały już tylko pomniki i melancholijny charakter mieszkanców tego kraju, co uzewnętrznia muzyka fado.
Nasi uczniowie i nauczyciele dziś ubrani w kolory flagi portugalskiej.W tłumie dzieci udało się zauważyć kilku Ronaldów. To dalej bożyszcze młodych piłkarzy. Wzór do naśadowania.
Przedstawiciele klas IV- VIII przystapili do konkursu wiedzowego o Portugalii i Grecji. Pytania dotyczyły położenia krajów, ich kultury i kulinariów. Trzeba było też uzasadnić, które z państw jest wymarzonym kierunkiem destynacji.Większość piszących marzy o spotkaniu z Ronaldo. Niektórzy oblizują się, myśląc o portugalskich babeczkach czy greckich sałatkach. Miło zauważyć, że niektórzy z uczestników znali wieżę Belem w Lizbonie, a nawet... nazwy portugalskich prowincji. Poziom wiedzy uczestników wysoki. Pierwsze miejsce- jednym punktem przewagi- zajął czwartoklasista - Aleksander Nackowski. Gratulujemy!
Przedsięwzięcia w " Dniu portugalskim" w ramach " Tygodnia z Erasmusem" to działania upowszechniające owoce projektu „Międzynarodowa ścieżka rozwoju MZS w Wysokiem Mazowieckiem” nr 2024–1-PL01–KA122-SCH-000216862, realizowanego w sektorze "Edukacja szkolna" programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Akcji 1 - „Mobilność edukacyjna” (KA122-SCH).
Zapraszamy do galerii zdjęć.
Redakcja
Wtorek w „Tygodniu z Erasmusem” to dzień grecki w naszej szkole. Stroje biało- niebieskie wszystkich uczniów i nauczycieli. Dzieci z klas I- III miały dyskotekę w greckim stylu z królującą muzyką z filmu „Grek Zorba”. Uczyły się tańca, wsłuchiwały się w dźwięczny ton kitary i bouzuki. Ochoczo tworzyły własne choreografie. W podziękowaniu za zaangażowanie każde dziecko otrzymało słodki upominek i pamiątkowy gadżet. Miły akcent w zwykłym październikowym dniu szkoły. SU poprowadził wszystkie imprezy.
Dyskoteka dla klas IV – VIII odbyła się po południu. Na parkiecie tańczyły Afrodyty, Adonisy, Dionizosy, Erynie, Ateny... Cały panteon starożytnych bóstw zaszczycił nas swą obecnością. SU ogłosił konkurs na najlepsze przebranie. Po wielu dyskusjach laur zwycięstwa otrzymali Szymon Sasinowski z kl. IV d i Filip Kućmierowski. z VIII d. "Posejdon" i "Zeus" spróbują polskiej współczesnej pizzy dzięki hojności SU, który ufundował tę nagrodę.
Frekwencja na przyjęciu bogów była oszałamiająca. Trochę greckiej muzyki i trochę światowej. Grunt, że uformowały się różne figury taneczne, węże, pociągi...Cudowny czas w gronie przyjaciół. Pełna integracja i współpraca.
Dyskoteka inspirowana projektem „Międzynarodowa ścieżka rozwoju MZS w Wysokiem Mazowieckiem” nr 2024–1-PL01–KA122-SCH-000216862, realizowany w sektorze "Edukacja szkolna" programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Akcji 1 - „Mobilność edukacyjna” (KA122-SCH).
Redakcja
W październikowy pochmurny dzień wejść w śródziemnomorskie klimaty? Poczuć lato i egzotykę Grecji i Portugalii? To marzenie wielu. U nas się spełnia bez wysiłku. Wystarczy otworzyć drzwi do szkoły, do każdej z klas, by znaleźć się w innej rzeczywistości.
Kolumny greckie z wizerunkiem Zeusa i plansze o greckich filozofach .To ukłon w stronę starożytnej cywilizacji- źródła kultury europejskiej. Gliniane dzbany z grubolistną roślinnością, wieńce dębowe, patery żółciutkich cytryn... Ich letni zapach przyjemnie drażni nozdrza. Biało- niebieskie girlandy z balonów i greckich emblematów. Atłasowe tkaniny miękko zwieszające się z parapetów, na nich uśmiechy cytryn rozrzuconych bezładnie w wakacyjnym luzie... Okna z powiewającymi firanami i donicami czerwonych pelargonii. Wszędzie informacje o Grecji i Portugalii. Czerwono- zielone łańcuchy przypominające barwy narodowe nadatlantyckiego kraju. Z kolorowych mis wypadają kiście dorodnych zielonych i fioletowych winogron. Pachnie ser feta, a oliwki zachęcają swoją krągłością, blaskiem i poematem smaków... W niektórych klasach sam Ronaldo uśmiecha się do uczniów. Portugalczyk jest idolem nie tylko swoich rodaków....To platoniczny obiekt westchnień wielu.
Który kraj wybrać? W której atmosferze lepiej się czujesz? Masz sposobnosć spróbować.
Naprawdę atmosfera świeżości lata. Wszystko dzięki wyjazdom dzieci i nauczycieli do tych krajów w ramach projektu FERS. (Projekt „Międzynarodowa ścieżka rozwoju MZS w Wysokiem Mazowieckiem” nr 2024–1-PL01–KA122-SCH-000216862, realizowany w sektorze "Edukacja szkolna" programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Akcji 1 - „Mobilność edukacyjna” (KA122-SCH).
Zapraszamy do galerii zdjęć. Tam zobaczycie namiastkę rzeczywistości..
Redakcja
25 września 2025 r. uczniowie klas 1a i 1c pod opieką p. Katarzyny Prużanin, p. Magdaleny Brzósko, p. Marzeny Choińskiej i p. Anety Śliwowskiej wybrali się na niezwykłą wycieczkę do Ciechanowca, gdzie odwiedzili Ranczo „Sówka”.
Na początku dzieci miały okazję zwiedzić ranczo i spotkać jego mieszkańców. Wśród zwierząt znalazły się m.in. alpaki, wielbłądy, konie, osiołki, krowy, kaczki, gęsi, kury i koty. Szczególną atrakcją była wizyta na pastwisku – pod opieką pracownika rancza uczniowie weszli wprost do zagrody stada futrzanych i przyjaznych zwierząt.
Po spotkaniu ze zwierzętami dzieci mogły korzystać z atrakcji przygotowanych na terenie rancza. Czekał na nie plac zabaw, hamaki, leżaki oraz sklepik z pamiątkami i wyrobami z wełny alpak.
Uczniowie wzięli również udział w warsztatach tematycznych, podczas których zdobyli nowe doświadczenia i wiedzę. Wyjazd zakończyło wspólne ognisko z pieczeniem kiełbasek. Było ono świetną okazją do rozmów i integracji.
Wycieczka dostarczyła dzieciom wielu wrażeń i radości, a wspomnienia z pobytu na Ranczu „Sówka” na pewno pozostaną z nimi na długo.
Aneta Śliwowska
Gmina Miejska Wysokie Mazowieckie w partnerstwie Fundacji Inicjatyw Społeczno- Gospodarczych MACTO otrzymała dofinansowanie na realizację projektu „Centrum Kompetencji i Rozwoju LOWE Wysokie Mazowieckie ”. Miejsce realizacji LOWA zostanie usytuowane przy Miejskim Zespole Szkół w Wysokiem Mazowieckiem ul. Ludowa 5.
Projekt realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027, Priorytet VII Fundusze na rzecz zatrudnienia i kształcenia osób dorosłych.
Działanie 7.4 Wspieranie uczenia się całe życie.
Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach EFS+ i budżetu państwa.
I. CEL PROJEKTU:
Celem projektu jest objęcie wsparciem w zakresie uczenia się przez całe życie osób dorosłych zamieszkałych w Gminie Wysokie Mazowieckie poprzez aktywizację edukacyjną osób z utrudnionym dostępem do ofert edukacyjnych rozwijających umiejętności, wspierane włączenie się w życie społeczności lokalnej, dobór odpowiednich form i zakresu ofert edukacyjnych dostosowanych do indywidualnych potrzeb i oczekiwań́ oraz zapewnienie elastycznych możliwości podnoszenia i zmiany kwalifikacji/kompetencji zawodowych, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji osobistych oraz cyfrowych wśród 100 ( 65K; 35M) mieszkańców Gminy Wysokie Mazowieckie w terminie do 30.09.2026.
II. FORMY WSPARCIA W RAMACH PROJEKTU:
Zadanie 1. Koordynacja działalności biura LOWE – istotnym elementem zadania będzie zawarcie formalnej współpracy z instytucjami partnerskimi, które będą wspierać działania LOWE. W ramach projektu przewidziane są spotkania z partnerami i organizacjami, a także wdrożenie działań merytorycznych oraz opracowanie planów działania.
Zadanie 2. Doradztwo edukacyjno - zawodowe. Zadanie polega na wsparciu zarówno w zakresie rozwoju zawodowego, jak i edukacyjnego, co umożliwi uczestnikom lepsze dostosowanie się do zmieniających się warunków na rynku pracy oraz współczesnych wymagań technologicznych.
Zadanie 3. Zajęcia rozwijające umiejętności społeczno - osobistych . W ramach tego zadania szczególny nacisk zostanie położony na podnoszenie poziomu kompetencji życiowych uczestników, co przełoży się zarówno na ich skuteczność na rynku pracy, jak i w życiu prywatnym.
Zadanie 4. Zajęcia rozwijające kompetencje zawodowe - Zadanie skierowane jest do osób potrzebujących wsparcia w zakresie rozwoju zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem kluczowych obszarów: rozwoju kompetencji cyfrowych, aktywnego obywatelstwa w przestrzeni publicznej oraz ochrony środowiska i rozwoju rolnictwa poprzez nabywanie tzw. zielonych kwalifikacji.
Zadanie 5. Spotkanie informacyjno-edukacyjne. Głównym celem wydarzenia jest podsumowanie działań LOWE w zakresie rozwijania kompetencji miękkich, cyfrowych i zawodowych wśród mieszkańców gminy. Zostaną przedstawione osiągnięcia uczestników, efekty kursów i warsztatów, a także plany na przyszłość. Uczestnicy będą mogli podzielić się swoimi doświadczeniami i opowiedzieć o korzyściach, jakie odnieśli dzięki udziałowi w projekcie.
III. GRUPA DOCELOWA:
Projekt skierowany jest do 100 mieszkańców Gminy Wysokie w tym w szczególności :
- 30 osób starszych w wieku powyżej 65 roku życia
- 30 osoby o niskich kwalifikacjach
- 10 osoby z niepełnosprawnościami
- 20 osoby wykluczone cyfrowo tj: osób nieposiadających dostępu do sieci internetowej i nowoczesnych form komunikacji.
IV. REZULTATY PROJEKTU:
1. 100 mieszkańców Gminy Wysokie Mazowieckie uzyska wsparcie w ramach doradztwa edukacyjno – zawodowego
2. 50 mieszkańców Gminy Wysokie Mazowieckie uzyska kwalifikacje/ kompetencji niezbędne do poprawy ich sytuacji na lokalnym/ regionalnym rynku pracy oraz rozwój umiejętności włączenia się w życie społeczności lokalnej.
3. 20 mieszkańców Gminy Wysokie Mazowieckie uzyska kompetencje/ kwalifikacje cyfrowe
4. 10 mieszkańców Gminy Wysokie Mazowieckie uzyska umiejętności/kompetencje /kwalifikacje zielonych
5. 30 mieszkańców Gminy Wysokie Mazowieckie uzyska wsparcie w rozwoju kompetencji
społecznych
V. OKRES REALIZACJI PROJEKTU: 01.10.2025- 30.09.2026r.
VI. Wartość projektu: 557 650 zł
VII. Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 474 002,50 zł.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego PLUS w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Bohaterowie kultowego filmu z lat osiemdziesiątych pt. „Powrót do przyszłości” wędrowali w czasie za sprawą specjalnego wehikułu skonstruowanego przez szalonego naukowca. Uczniowie klas 4a, b i d wraz z wychowawcami i opiekunami odbyli podróż w przeszłość za pomocą… zwykłego autokaru.
W położonej około osiemdziesięciu km od Wysokiego Mazowieckiego miejscowości – Korycin Milewszczyzna- prawdziwe średniowiecze! Garbarz, kowal, garncarz i znawca broni, słowiańskie lalki-motanki…. Dla każdego coś ciekawego. Podróżnicy mieli okazję zapoznać się z wyposażeniem kuźni, na własne oczy zobaczyli, jak kilkanaście wieków temu wytwarzało się gwoździe czy groty do strzał. Poznali tajniki rzemiosła – sposoby przygotowania skór i ich obróbki. Zostali wprowadzeni także w temat militariów z tamtej epoki- poznali różne typy broni i opancerzenia. Serce wszystkich skradł towarzysz prowadzącego warsztaty- pies o smacznym imieniu Sernik.
Każdy uczestnik wykonał słowiańską lalkę- motankę, którą tworzyło się ze szmatek, gałganków i nici bez użycia igieł. Chętni ulepili gliniane zawieszki, poznawszy wcześniej warsztat garncarza.
Na koniec ognisko z kiełbaskami, chlebkami, piankami i czym kto miał. Wiadomo przecież, że w podróży człowiek robi się głodny, a odwiedziny przeszłych wieków to nie lada wyzwanie!
Powrót do XXI wieku był bezpieczny, a jutro …SZKOŁA.
Monika Dołęgowska
19.09.2025 r. w Miejskim Ośrodku Kultury w Wysokiem Mazowieckiem odbyła się wystawa „Lalki z podlaską duszą” autorstwa pani Renaty Gołaszewskiej -Adamczyk. Było to spotkanie pełne czułości, wspomnień i łez wzruszenia. Na wystawie obecne były klasy 6b i 6c wraz ze swoimi wychowawczyniami. Młodzi ludzie wpatrywali się w maleńkie twarze lalek tak, jakby odnalazły w nich fragmenty własnej przeszłości.
Pani Renata tworzy lalki, które oddychają, żyją… Jej nowatorskie, autorskie metody, praca na naturalnych materiałach (runie owczym, wełnie, bawełnie, jedwabiu), ręczne rzeźbienie i malowanie twarzy, kulkowe lub drewniane stawy, włosy z koziej sierści oraz misternie szyte, postarzone stroje, sprawiają, że każda postać ma swoją historię i charakter. To nie są zabawki, to portrety duszy ubrane w tkaninę i czas.
O karierze pani Renaty warto wspomnieć z dumą: jest pedagogiem plastykiem, ukończyła też szkołę charakteryzacji teatralno-filmowej, przez lata pracowała z dziećmi i młodzieżą (m.in. w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną), a lalkarstwem artystycznym zajmuje się zawodowo od 2013 r. Jej prace pokazywane były na wystawach w Polsce i za granicą, od Pragi po Stany Zjednoczone, a ona współtworzy i promuje scenę polskiej lalki artystycznej m.in. współzałożycielka inicjatywy POLA; jest też obecna w międzynarodowych gremiach wystawców.
Dla pani Renaty to powrót do korzeni: wychowała się w Gołaszach Górkach, a szkołę średnią ukończyła w Wysokiem Mazowieckiem, dlatego wernisaż miał dodatkowy, osobisty wymiar. Widać było, że miejsce to żyje w niej sentymentem: rozmowy o dawnych uliczkach, o szkole, o zapachu chleba z piekarni, wszystko to splecione z lalczymi opowieściami. To był autentyczny moment „spotkania po latach” — znajomi, sąsiedzi, koleżanki ze szkolnej ławki i uczniowie zebrali się, żeby znów razem przeżyć coś pięknego. Motto życia pani Renaty „szczęśliwa mimo wszystko” — można było wyczuć w każdym jej kroku tego spotkania.
Wystawa jest niezwykle wzruszająca, nie tylko przez estetykę, ale przez to, co te lalki potrafią wywołać w oglądającym: pamięć, ciepło, współczucie, radość. W sali lewitował rodzaj nostalgii, który łączył pokolenia: dzieci z klas 6, ich wychowawcy, rodzina i dawni znajomi, wszyscy odnajdywali w kilku centymetrach materiału kawałek siebie.
Dziękujemy pani Renacie za odwagę w dawaniu lalkom duszy oraz Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w Wysokiem Mazowieckiem za stworzenie przestrzeni, w której te subtelne spotkania mogły się odbyć.
Jeśli jeszcze nie mieliście okazji, wybierzcie się, te lalki zostają w człowieku na długo.
Uczniowie mieli także okazję zobaczyć drugą ekspozycję, wystawę fotografii pana Janusza Szweda, naszego rodaka.
Jego prace zachwyciły pomysłowością, świeżym spojrzeniem i niezwykłą wrażliwością na codzienność.
Była to doskonała okazja, aby obok lalek z duszą odkryć również obrazy zapisane światłem, fotografie, które w niebanalny sposób opowiadają o świecie wokół nas.
Redakcja
18.09.2025 r. w Białymstoku na stadionie lekkoatletycznym odbyło się podsumowanie współzawodnictwa sportowego za rok szkolny 2024/2025.
Miło jest nam poinformować ze 4 miejsce w współzawodnictwie sportowym wśród dziewcząt w województwie podlaskim uzyskały dziewczęta z Miejskiego Zespołu Szkół w Wysokiem Mazowieckiem.
Pamiątkowy grawer z rąk prezesa Podlaskiego Szkolnego Związku Sporowego odebrał dyrektor MZS pan Jarosław Jankowski.
Dzisiejsza uroczystości była tez dobrym momentem do podziękowania trenerom, którzy uzyskali miejsce medalowe w Mistrzostwa Polski. Taki też tytuł przypadł Panu Arturowi Czaja za zajęcie II miejsca w Mistrzostwach Polski w koszykówce 3x3.
Gratulujemy i zyczymy dalszych sukcesów.
Redakcja
Co się stanie, gdy szóstoklasiści, ich wychowawczyni i rodzice spotkają się w jednym miejscu pełnym atrakcji, czyli „Mścichowiance”? Odpowiedź brzmi: najlepsza integracja!
Na starcie wydawało się, że największą gwiazdą będzie pizza, gorąca, pachnąca, swojska i znikająca z talerzy, szybciej niż można było powiedzieć „ostatni kawałek”. Do tego wata cukrowa, która potrafiła skleić uśmiechy jeszcze mocniej niż palce, gofry z bitą śmietaną i cała armia przekąsek, które jakby same prosiły: „zjedz mnie!”.
Ale to nie jedzenie zostało królową dnia. Koronę bezapelacyjnie przejęły… podchody. 6C zamieniła się w drużynę odkrywców i strategów. Jedni chowali się jak mistrzowie kamuflażu, drudzy wymyślali zadania, które czasem były trudniejsze niż równanie z matematyki. Było bieganie, śmiech, podpowiedzi szeptane jak największe sekrety i triumfalne okrzyki zwycięzców.
Rodzice tymczasem okazali się tajną „grupą wsparcia”: przywieźli dzieci, nakarmili i zadbali o to, żeby energii starczyło na każdą rundę zabawy. Za tę bezinteresowną pomoc należą się im gromkie brawa i złote medale.
Podsumowując: integracja 6C to była przygoda, której nie zapomni ani pizza, ani wata cukrowa, ani nawet plac zabaw. A jeśli ktoś jeszcze wątpi, kto naprawdę rządził tego dnia, odpowiedź jest prosta: podchody, jedyna gra, która łączy pokolenia i daje więcej frajdy niż największa porcja smakołyków.
Redakcja
Tegoroczna, już 32 edycja akcja Sprzątania Świata stała się wyjątkowym wydarzeniem w naszej szkole. Tego dnia wszyscy – od najmłodszych uczniów klas pierwszych, po doświadczonych ósmoklasistów – wyruszyli z workami i rękawiczkami, by zrobić coś dobrego dla naszej planety.
Z pozoru zwykłe sprzątanie stało się prawdziwą lekcją odpowiedzialności i współpracy. Najmłodsi z zapałem zbierali papierki i butelki, starsi ochoczo pomagali w trudniejszych zadaniach, a nauczyciele czuwali nad tym, by każdy mógł poczuć, że jego wysiłek ma znaczenie. Wspólne działanie pokazało, że choć jesteśmy różni wiekiem, charakterem i doświadczeniem, wszyscy mamy ten sam dom: Ziemię.
Dzięki naszej aktywności nie tylko uporządkowaliśmy szkolne otoczenie i pobliski teren, ale przede wszystkim daliśmy przykład, że ratowanie świata zaczyna się od małych kroków. Każdy zebrany papierek to mniej odpadów w środowisku, a każda para rąk gotowych do pracy to sygnał, że los planety naprawdę leży nam na sercu.
Sprzątając świat, sprzątaliśmy także naszą przyszłość. Razem pokazaliśmy, że troska o naturę nie jest obowiązkiem, lecz przywilejem – a nasza szkolna społeczność potrafi działać ramię w ramię dla dobra wspólnego.
Redakcja
17 września o 10 rano cała społeczność szkolna przeszła ćwiczenia ewakuacji. To ważne wydarzenie, którego celem jest opracowanie jak zachować się w obliczu zagrożenia pożarowego, bombowego czy innych. Sprawnie wyjść, opanować strach, nie ulec panice, znaleźć się w bezpiecznym miejscu w gronie tych samych co w klasie osób.
Ewakuacja była przeprowadzona sprawnie i wzorowo. Niech na zawsze zostanie tylko próbą.
Redakcja
1 września - początek nowego roku szkolnego 2025/2026. Wesoły gwar wypełnił puste do niedawna sale. Pełni oczekiwań, planów, marzeń o nowych wyzwaniach uczniowie z uwagą wysłuchali słów powitania przez p. Jarosława Jankowskiego- Dyrektora MZS, p. Jarosława Siekierko- Burmistrza Wysokiego Mazowieckiego, p. Adama Bucińskiego- Przewodniczącego RM i p. Bogumiły Dąbrowskiej - Przewodniczącej RR.
Spotkania odbyły się w trzech grupach wiekowych - klas I- III, IV- VIII i uczniów szkoły muzycznej.
1 września to także rocznica wybuchu II wojny światowej. Uczciliśmy to wydarzenie minutą ciszy za wszystkich walczących.
Po oficjalnym rozpoczęciu kilka zdań z wychowawcą, ekscytacja nowymi planami lekcji i...całe popołudnie wolności na drobne zakupy i spotkania ze znajomymi.
Ściskamy zwłaszcza pierwszoklasistów- zaczynających nowy etap w swoim życiu, czwartoklasistów- poznających nowych wychowawców i poszczególnych nauczycieli i ósmoklasistów- planujących swoją przyszłość.
Cóż, od jutra praca. I dobrze- rozwój przecież definiuje każdego z nas. Powodzenia!
Foto: ewysmaz & priv
Redakcja
Wrzesień 2025
KOSZT OBIADU WE WRZEŚNIU:
Ilość dni obiadowych – 21 dni, obiady będą wydawane od dnia 02.09.2025 r. (wtorek)
Cena obiadu – 5,00 zł
Do zapłaty – 105,00 zł
Termin wpłaty za wrzesień – 22.08.2025-29.08.2025
Październik 2025
19.09.2025-29.09.2025
Listopad 2025
24.10.2025-30.10.2025
Grudzień 2025
21.11.2025 – 28.11.2025
Nr konta
75 1020 1332 0000 1702 1018 0786
Uwaga!
Nieobecność dziecka na obiadach rodzice/opiekunowie prawni winni zgłaszać u Intendenta. Odpisów w przypadku nieobecności na obiadach należy dokonywać minimum dzień wcześniej do godz. 12.00.
Nieuregulowanie odpłatności za obiady w danym miesiącu (zgodnie z „Harmonogramem wpłat”) oznacza, że dziecko nie będzie mogło korzystać ze stołówki szkolnej w miesiącu, którego dotyczyła opłata.
Podczas dokonywania wpłat za obiady, proszę zwrócić uwagę na wpisywanie w tytule wpłaty:
dożywianie za m-c ……….…. za syna/córkę (imię, nazwisko) ….………. , klasa...........
Marta Skłodowska
PRZYBORY DO PISANIA:
zeszyt w 2 kolorowe linie format A4, bez marginesów
zeszyt w kratkę format A4, bez marginesów
2 zeszyty 16 kartkowe w kratkę, bez marginesów
zeszyt w kratkę 60 kartkowy – brulion
linijka 20 cm
2 ołówki
kredki w drewnianej oprawie
temperówka
klej w sztyfcie
nożyczki z zaokrąglonymi końcówkami
gumka do ścierania
MATERIAŁY NA ZAJĘCIA PLASTYCZNE I TECHNICZNE:
blok rysunkowy z białymi kartkami A4
blok rysunkowy z kolorowymi kartkami A4
blok techniczny z białymi kartkami A4 i A3
blok techniczny z kolorowymi kartkami A4 i A3
wycinanki – mały format
farby plakatowe + zestaw pędzli (gruby, średni, cienki) + pojemnik na wodę
plastelina
patyczki liczmany/małe liczydła
2 teczki na gumkę
koszulki (10 szt.)
koperty (10 szt.)
WYPOSAŻENIE DODATKOWE:
strój gimnastyczny (koszulka, spodenki, obuwie trampki lub tenisówki z jasną podeszwą), worek na strój (przynosimy na zajęcia wychowania fizycznego według planu)
kapcie (z jasną podeszwą) + worek do szatni (podpisany)
wizytówka na ławkę z imieniem i nazwiskiem dziecka
1 września uczniowie otrzymają zestaw zeszytów ćwiczeń do pierwszej klasy.
Wszystkie przybory, materiały oraz ćwiczenia należy podpisać.
Od 7 do 20 lipca 2025 r. 8 nauczycieli z MZS w Wysokiem Mazowieckiem uczestniczyło w Projekcie „Międzynarodowa ścieżka rozwoju MZS w Wysokiem Mazowieckiem” nr 2024–1-PL01–KA122-SCH-000216862, realizowany w sektorze "Edukacja szkolna" programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Akcji 1 - „Mobilność edukacyjna” (KA122-SCH), zorganizowanym w drugim co do wielkości mieście greckim - Thessalonikach. W programie była nauka języka angielskiego - jej aspekt komunikacyjny- i zgłębienie nowinek e- learningu.
Zajęcia prowadzone były ciekawie, rozwinęły umiejętności komunikacyjne i pokazały wykorzystanie różnych programów w nowoczesnej edukacji. Sporo dyskutowano o roli sztucznej inteligencji w nauczaniu, sposobach jej wykorzystania i mądrego wprowadzania w samorozwój dzieci. Mnóstwo emocji, ale także konstruktywnych rozwiązań, co zapewne przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia w naszej szkole. Rozwój AI jest nieunikniony tak jak za czasów starożytnych rozwój pisma. Niegdyś, po wiekach przekazywania sobie wiedzy ustnie „pismo było lekarstwem i trucizną na pamięć”, jak czytamy w ”Fajdros” Platona. Jak skutecznym i na co lekarstwem będzie AI? Czas pokaże, ale nie dziwią kontrowersyjne opinie zarówno entuzjastów jak i skrajnych przeciwników. Mądrość i rozsądek człowieka, mamy nadzieję, wskaże tu drogę.
Mieliśmy okazję poznać prezesa Polsko- Greckiej Izby Przemysłowo- Handlowej, który roztoczył przed nami różne aspekty współpracy między naszymi krajami. Na niwie gospodarczej, ale także kulturowej. Dowiedzieliśmy się też, jak wygląda system greckiego szkolnictwa i ...nie mamy się czego wstydzić.
Edukacja nauczycieli nie odbywała się tylko w salach wykładowych. Samo miasto nazwane na cześć siostry Aleksandra Wielkiego jest otwartą księgą zawierającą wiedzę o przeszłości i teraźniejszości. Proszę sobie wyobrazić współczesny moloch z blokowiskami i mnóstwem kawiarni i restauracji z powodu wysokiej temperatury tętniący życiem dopiero wieczorami. Wśród niezbyt pięknych mrówkowców, jakbyśmy się przeniośli w czasie, kryją się perełki starożytności: świątynie, dawny meczet, bramy, zamek, mury obronne. Grecy mówią, że stare jest to, co zbudowane zostało przed XV w., już szesnastowieczne to zaledwie „dojrzałe”. Można mieć takie nonszalanckie podejście, jeśli na każdym kroku widać ślady starożytności. Rotunda? Jest! Odeon?- Jest! Forum?- Jest! Co ciekawsze, te miejsca żyją, bo odbywają się w nich cudowne koncerty muzyki z okresu Bizancjum grane na mastikasach i innych chordofonach.
Obok monumentu Aleksandra Wielkiego na nabrzeżu, niedaleko Białej Wieży- dawnego tureckiego więzienia- teraz kwitnie życie- tłumy spacerowiczów podążających we wszystkie strony, także do rzeżby współczesnego artysty słynnych „Parasolek”. I tu znowu koncerty- orkiestry symfonicznej- , ale także pokazy flamenco. Każdy coś dla siebie znajdzie. Przy zadumanym Arystotelesie - pomniku stojącego na placu imienia filozofa- pojawiły się góry piasku zgrabnie przekształcone w boisko do siatkówki plażowej, a zaraz do koszykówki... Dzieje się w tym mieście dużo i to w powszednie dni.
Grecja to kraj zabytków. Przy Hagia Sofii można posiedzieć na szczątkach starożytnych kolumn, w muzeach bizantyjskim i archeologicznym zobaczyć najcenniejsze przedmioty- biżuterię i robiące wrażenie złote wieńce na skrońnie dawnych władców. Zarówno w mieście jak i oddalonej nieco Filippoi można odszukać ślady św. Pawła. Listy do filipian i tesaloniczan znajdują swoje miejsce. W Filippoi są ruiny miasta Filipa II - ojca Aleksandra Wielkiego. Tu też mieści się mozaika z pierwszego legalnego kościoła chrześcijan z ok. 333 roku. W Stagirze z kolei narodził się Arystoteles. Filozof, który powiedział: ”Gorzkie są korzenie edukacji, ale jej owoce słodkie”.
Z religią - bardzo przez Greków praktykowaną- wiążą się jeszcze klasztory na Świętej Górze Atos no i Meteorach. O ile drugie miejsce zwiedziliśmy, pierwsze można tylko opłynąć w urokliwym rejsie wokół trzech „palców” Półwyspu Chalkidiki. Mogliśmy też uczestniczyć we mszy św. w jedynym w Salonikach kościele katolickim.
Bardzo pouczający wyjazd. Od spotkania ze starożytnością i jej wielkimi postaciami po współczesność z dynamicznym życiem Greków, upałami i cudownym kolorem morza. Organizatorzy życzliwie nas przyjęli i naprawdę nikt nie udawał Greka, kiedy zadawaliśmy jakiekolwiek pytania.
Uczestnicy szkolenia
Szanowna Dyrekcjo, Kochani Nauczyciele, Drodzy Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2!
Z dźwiękiem ostatniego dzwonka otwierają się drzwi do wakacyjnej przygody – czasu beztroski, śmiechu, słońca i odpoczynku, na który wszyscy zasłużyliście!
- Dzieciom życzymy wakacji jak z bajki, pełnych kolorów, odkryć i radości z każdego dnia. Niech każdy poranek będzie zaproszeniem do nowej przygody, a wieczór do pięknych wspomnień!
- Nauczycielom dziękujemy za serce, cierpliwość i mądrość. Niech lato przyniesie Wam spokój, oddech i czas tylko dla siebie.
- Dyrekcji życzymy dumy z pracy całej społeczności szkolnej i wakacyjnych chwil, które dadzą siłę na nowe wyzwania.
Niech to lato będzie czasem małych cudów, bo każdy z Was zasługuje na coś wyjątkowego!
Do zobaczenia we wrześniu – z nową energią, uśmiechem i głową pełną pomysłów!
27 czerwca w całej Polsce zadźwięczał ostatni przed wakacjami dzwonek. U nas o godz. 9 i o 11, dla dwóch różnych grup wiekowych. O ile większość rozstała się z wychowawcami tylko na dwa miesiące, o tyle trzecioklasiści pożegnali swoje panie na zawsze. Od września , w czwartej klasie zajdą w ich życiu spore zmiany. Nowi wychowawcy, nauczyciele różnych przedmiotów, chodzenie do różnych sal. Dzieci są jednak na tyle duże i przygotowane, że organizacyjnie sobie poradzą, gorzej z emocjami. Przecież przez 3 lata zżyły się z nauczycielkami i będą tęsknić. Całe szczęście, że znajdą się w tym samym budynku.
Dziś wszyscy wystąpili eleganccy, poważni i ... chętni przeżyć wakacyjne przygody. Mnóstwo uścisków małych rączek przez zaproszonych gości: Burmistrzów p. Ewę Konarzewską i p. Jarosława Siekierko, Przewodniczącego RM p. Adama Bucńskiego i prowadzących uroczystość Dyrektorów p. Jarosława Jankowskiego i p. Bogusława Bielińskiego, Grzegorza Ostrowskiego i Adama Januszkiewicza, Przewodniczących RR p. Bogusławę Dąbrowskią i p. Magdę Łuniewską. Łzy wzruszenia, radość. Pierwszoklasiści po raz pierwszy dostali świadectwa i nagrody. Czwartoklasiści w sporej grupie po raz pierwszy otrzymali dokumenty z biało - czerwonym paskiem. Powód do dumy z osiągnięć. Powód do pochwał Rodziców, Dziadków, Wychowawczyń. Kto nie wyszedł na środek, niech się nie martwi. Zdał do następnej klasy i to też sukces! Komu się nie udało, niech pomyśli, że to dla jego dobra. Jak mówili prelegenci, każdy zrobił krok do przodu - jedni sus, inni kroczek. Ważne, że się rozwinęli.
Dużo życzeń, gratulacji, łez...ale już wołają wakacje! Już w planach wyjazdy, inne emocje i doznania. Niech ten czas przeżyty zostanie bezpiecznie. Nabierajcie sił i wracajcie z otwartymi głowami we wrześniu. Tyle jest jeszcze do odkrycia!
Zapraszamy do galerii zdjęć:
klasy 1 - 3
klasy 4 - 7
Redakcja
26.06.2025r. w naszej szkole odbyła się wyjątkowa lekcja bezpieczeństwa, podczas której gościliśmy przedstawicieli policji. Celem wizyty było przypomnienie uczniom, jak spędzać wakacje w sposób bezpieczny i odpowiedzialny.
W spotkaniu wzięły udział klasy 1-3, które wysłuchały cennych wskazówek od funkcjonariuszy. Panie policjantki opowiadały, na co należy zwracać uwagę podczas wakacyjnych wyjazdów i zabaw. Dzieci dowiedziały się, jak ważne jest noszenie odblasków, zachowanie ostrożności nad wodą, a także unikanie kontaktu z nieznajomymi.
Panie przypomniały również, że podczas wakacji warto mieć przy sobie zapisany numer telefonu do rodziców i znać podstawowe numery alarmowe. Uczniowie mieli okazję zadawać pytania i dowiedzieć się, jak zachować się w różnych sytuacjach, aby wakacje były nie tylko wesołe, ale i bezpieczne.
Dziękujemy Paniom asp. Oldze Gierałtowskiej i Annie Żebrowskiej za wizytę i cenne porady! Życzymy wszystkim uczniom i ich rodzinom bezpiecznych i radosnych wakacji!
Diana Dzierżko
Dominika Krajewska
Tak powiedziałby Mickiewicz, obserwujac dzisiejsze pożegnanie klas ósmych z wychowawczyniami, pedagogami, szkołą. Ostatni raz trzy klasy ostatniego rocznika zakończyły edukację w naszej szkole. Spotkanie prowadzili Dyrektorzy p. Jarosław Jankowski i p. Grzegorz Ostrowski, ale mówców było więcej- Burmistrz p. Jarosław Siekierko, Przewodniczacy RM p. Adam Buciński, Przewodnicząca RR p. Aneta Stypułkowska. Każde przemówienie utrzymane w duchu życzliwości, z pięknymi gratulacjami i życzeniami dobrego życia. Oby wszystkie się spełniły!
Ósmoklasiści przekazali poczet sztandarowy swoim następcom. Wzruszeni rodzice odebrali listy gratulacyjne, dzieci świadectwa swojej ciężkiej pracy. Wyróżniono absolwentkę roku, którą została Lidia Stypułkowska i najlepszego sportowca. Ten tytuł otrzymała Wiktoria Czaja.
Tradycją szkoły jest podziękowanie Przewodniczącej RR za całokształt zaangażowania. W ostatnich latach to p. Aneta Stypułkowska pełniła tę funkcję. Dziękujemy za Pani obecność, wsparcie i pomysły, które uatrakcyjniały pobyt dzieci w szkole.
Na zakończenie młodzież zaprezentowała się w artystycznej odsłonie. Słowa podziękowań pięknie wygłoszone, piosenki, dynamiczny taniec dziewcząt, solistka grająca na skrzypcach. Pięknie się zaprezentowali, co na pewno oddadzą częściowo fotografie.
" Polały się łzy me czyste, rzęsite, na me dzieciństwo sielskie, anielskie, na mą młodość górną i durną..." W niejednym oku zabłysła łza wzruszenia, ale nie, Mickiewiczu! Młodość tej młodzieży się dopiero zaczyna! Będzie górna i durna. Ale to jej prawo!
Niech Wam się wiedzie jak najlepiej, absolwenci!
Redakcja
25 czerwca klasa VI b z wychowawczynią p. Małgorzatą Borecką i p. Martą Podbielską bawiła się na ognisku w Michałkach. Pogoda dopisała, humory też, więc czego chcieć więcej?
W powietrzu unosił się smakowity zapach pieczonych kiełbasek, łasuchy mogły jeszcze delektować się słodkościami… Cóż, życie jest piękne! Uwolnieni ze szkolnych ławek uczniowie grali w przeróżne gry zespołowe. Królował „Twister”, który wciągnął do zabawy nawet najoporniejszych chłopaków. W perspektywie tylko odebranie świadectw i dwa miesiące wakacji!
Dziękujemy opiekunom i rodzicom, dzięki którym to spotkanie integracyjne się odbyło.
Uczniowie VI b
25 czerwca po wielu dniach niepewności, czy dojdzie do tego historycznego zdarzenia, byliśmy świadkami lotu drugiego Polaka w Kosmos. To także pierwsza obecność naszego rodaka na międzynarodowej stacji kosmicznej.
Ziemia została opanowana przez człowieka. Od wielu lat naukowcy badają Kosmos. To wydarzenie potwierdza, że polska nauka nadąża za światową i jest jej częścią.
Z zapartym tchem dzieci z klas I- III obserwowały w mediach relację z lotu Sławosza Uznańskiego- Wiśniewskiego .Trzeba zapamiętać to wydarzenie. Kiedyś z mroków pamięci dzisiejsze ośmio- dziesisięciolatki wyłowią je i powiedzą" Widziałem."
Dziś Kopernik zaciera ręce z uciechy, że jest zainteresowanie astronomią, nie tylko w teorii, ale i w praktyce.
Redakcja
25 czerwca w Ciechanowcu odbył się Marsz Godności Osób z Niepełnosprawnościami. Nasza społeczność szkolna nie mogła nie włączyć się w tak wyjątkowe wydarzenie. Uczniowie i nauczyciele naszej szkoły wraz z innymi uczestnikami wydarzenia przemaszerowali ulicami miasta, niosąc transparenty i hasła promujące równość oraz akceptację. Następnie wszyscy udali się na Plażę Miejską, gdzie w otoczeniu wspaniałej przyrody przy dźwiękach radosnej muzyki czekał kolorowy piknik, pełen różnorodnych warsztatów i konkursów.
Udział w marszu był dla nas wszystkich ważną lekcją empatii, otwartości i zaangażowania społecznego. Swoją obecnością daliśmy wyraz wsparcia wszystkim osobom z niepełnosprawnościami. Cieszymy się, że mogliśmy być częścią tego wyjątkowego wydarzenia i wspólnie promować ideę godnego życia dla każdego człowieka – bez względu na ograniczenia.
Anna Piętka – Lubowicka, Anna Czyżewska, Aneta Śliwowska
Redakcja jest dumna z naszych uczestników. W ferworze walki o oceny, natłoku formalnych obowiązków, pokusie udziału w luźnych wesołych zajęciach z darmową pizzą włącznie młodzież i opiekunowie pamiętali o swoich kolegach i solidaryzowali się z nimi. Hasło własnoręcznie namalowane i z dumą pokazywane na marszu to nie puste słowa. Tak jest. Każdy jest inny- zdrowy czy trochę mniej zdrowy, utalentowany czy trochę mniej, uczuciowy czy trochę mniej, wylewny czy skryty... Wszyscy są równi, szanowani i kochani. Takie podejście do ludzi akceptujemy i tylko takie. Takiej postawy się uczymy. I tylko takiej. Pamiętaj.
Dziękujemy p. Anecie Śliwowskiej , p. Annie Piętka -Lubowickiej i p. Annie Czyżewskiej, że przypominają nam, co w relacjach z ludźmi jest najważniejsze
Redakcja