19 i 20 maja trzydziestoosobowa grupa z II b i III c, III e i III d pod opieką p. Joanny Decewicz, p. Moniki Kuleszy i p. Luizy Borawskiej brała udział w XIII Dniach Gimnazjalistów organizowanych przez Publiczne Gimnazjum w Nowych Piekutach. Hasło tegorocznego spotkania brzmiało:” Od nas zależy przyszłość”. Jak zawsze całe przedsięwzięcie łączyło w sobie naukę, zabawę, zadumę modlitewną i służyło integracji i pokazaniu wartości ważnych dla młodych ludzi. Ale po kolei…
Zielono - brązowi polubili … fiolet. Co znaczy to zdanie? Ocb? Drużyna we współzawodnictwie z pozostałymi siedemnastoma przedstawicielstwami gimnazjów z województwa zdobyła II miejsce upamiętnione fioletowym okazałym pucharem. „Zielono-brązowi”, bo ubrani w zielone koszulki, brązowe bandany i gustowne kapelusiki z zielonym otokiem.
Spotkanie rozpoczęło się mszą świętą w Hodyszewskim Sanktuarium Maryjnym. Nabożeństwo odprawił ks. biskup Janusz Stepnowski, zwracając uwagę na wartość nauki w życiu młodych i konieczność szacunku do samych siebie w czasach niewątpliwie trudnych, pełnych pokus i zaskakujących zawirowań życiowych.
Po błogosławieństwie cała wiara zapełniła rajdowe szlaki. My ruszaliśmy z Jabłoni Piotrowiec do Nowych Piekut - jakieś 8- 9 km okrężną drogą oczywiście.
Na starcie dostaliśmy zadania do wykonania. W tym roku inspiracją do poleceń był „Pan Tadeusz” Mickiewicza i historia Polski w różnych jej odsłonach. Podzieliliśmy się na podgrupy, żeby zdążyć z wykonaniem wszystkich 5 rozbudowanych poleceń. Najpierw ułożyliśmy obraz Andriollego z puzzli - wyszła scena z księgi III ”Umizgi” i tym sposobem dowiedzieliśmy się, że kolejne zadanie związane jest z postaciami Telimeny, Sędziego i Tadeusza. Należało ucharakteryzować wybrane osoby na bohaterów literackich i zaśpiewać ułożony przez siebie tekst inspirowany „Panem Tadeuszem” adekwatny do zagranej przez aktorów sceny. Wybraliśmy połączenie poloneza z filmu „Pan Tadeusz” Wajdy z raperskim wykonaniem przestrogi Sędziego. Całą drogę „Sędzia- Kuba” ćwiczył swój tekst, natomiast nie było w ogóle czasu na próby. Wybieraliśmy scenerie do 5 różnych zdjęć plenerowych z udziałem Telimeny, Sędziego i Tadeusza. Należało je szybko zrobić i przesłać organizatorom. Technika współczesna jest nie do przecenienia - Kasia zrobiła zdjęcia i puściła je w eter. Wcześniej duża część grupy biegała po domach mieszkańców gminy Nowe Piekuty i prosiła o pożyczenie jakiś czerwonych elementów garderoby, wszak Telimena miała czerwoną spódnicę i koralowy szal! Na szczęście ufryzowanie niesfornych pukli Zuzi - Telimeny zajęło tylko chwilę i dostojna matrona zasiadła w trawie, rowie, jarze, wreszcie w krzakach. Sędziemu - Kubie musiał wystarczyć biały ręcznik za kontusz, a Tadeusz obył się strojem z bandanek.
Dziewczyny z III kl. zrobiły ozdobną ramkę stylizowaną na starą, rzeźbioną. Inne ruszyły w poszukiwaniu 30 mieszkańców - respondentów, by stworzyć ranking 5 najważniejszych dla mieszkańców gminy wydarzeń z historii Polski. Na pierwszym miejscu uplasował się chrzest Polski. Drugoklasistki szukały domu, w którym była jakaś cenna dla mieszkańców pamiątka rodzinna. Należało przeprowadzić wywiad na jej temat, a potem ułożyć ciekawe opowiadanie. Do prac literackich zaangażowała się Julia, która oprócz opowiadania ułożyła trzynastozgłoskowy wiersz na temat chrztu Polski- kolejne zadanie.
Uff! Od samego pisania robi się gorąco, a co dopiero wykonanie zadań! Tempo, tempo, szybkie decyzje, szaleńczy marsz i ukradkowe pogryzanie kanapek, bo na postój w ścisłym tego słowa znaczeniu, nie było czasu. Całe szczęście przed 16 zdążyliśmy na obiad i rozlokowaliśmy się w iście królewskich warunkach w dwóch przedszkolnych salkach. Ale zaraz prezentacje, nabożeństwo majowe, gra na orliku i w końcu … dyskoteka, paradoksalnie czas na odpoczynek, bo intensywność tańców można było dawkować…
Noc minęła przyjemnie, na podłodze, po szczątkowej toalecie, wszyscy spali przynajmniej 4-5 godzin. W sali chłopców na środku stał tajemniczy czarny worek - patent pani Moniki - może zobaczycie go na zdjęciach…sza!
Poranek upłynął równie miło. Śniadanko, a potem przygotowania do happeningu „A to Polska właśnie!” Połączono grupy, nas z Piątnicą, Jabłonką Kościelną i… Znowu dostaliśmy fragment „Pana Tadeusza”, tym razem „Polowanie” i należało stworzyć na tej podstawie przedstawienie tak, by zaangażować w nie całą publiczność. 100 osób dla blisko 500! Przyznacie - rozmach imprezy - ogromny!
Podzieliliśmy się na dwie grupy. Jedna pod okiem instruktorów ćwiczyła figury do poloneza i polki (28 par!), druga bawiła się w teatr. Zawirowało znowu. Z jednej strony rytmy tańców i energia dynamicznych par prowadzonych przez instruktorów i Liliankę, która należy do zespołu „Skowronki” i figury poloneza ma w małym palcu…u nogi, z drugiej - gorączkowe próby z wydawaniem odgłosów ptaków, psów, echa, wreszcie gry Wojskiego - Kamila na rogu. Pojedyncze próby wystąpień głównych postaci: Tadeusza Soplicy - Krystiana, Hrabiego Horeszki - Kuby, niedźwiedzia i księdza Robaka, narratora - Łucji i animatorki happeningu - Klaudii dały wszystkim wiele radości. A jeszcze! Trzeba było uwić 28 wianków i zrobić tyleż kotylionów, by tancerze prezentowali się dostojnie. Jak zrobić wianki, skoro dmuchawce już przekwitły? Posłużyło zielsko, którego całe naręcza zniknęły spod Urzędu Gminy. Grunt to kreatywność!
Po obiedzie oczekiwane prezentacje. Mówiąc nieskromnie, ale szczerze, nasze przedstawienie było chyba najlepsze. Widownia żywo zareagowała na zaproszenie zespołu, rozległy się odgłosy zwierząt, nawet niekoniecznie leśnych, aktorzy tak pięknie zagrali swoje role, że otrzymali najgłośniejsze brawa. Było świetnie. Ale to nie wszystko!
W scenie finałowej ”Pana Tadeusza” jest polonez. W scenie przedfinałowej XIII DG były też polonez i polka zatańczone przez blisko 500 uczestników! 5 kolorów grup utworzyło piękne taneczne kręgi na placu przed gimnazjum, by zatańczyć poloneza z figurami i w końcowym akcie połączyć się w orszak zielono-niebiesko-biało-granatowo-czerwony. Symboliczna i prawdziwa integracja w tańcu, życiu, w kraju -: "A to Polska właśnie!” Łza się zakręciła w oku obecnym: dyrektorom szkół, przedstawicielom kuratorium, władz samorządowych, księżom, sponsorom, opiekunom grup i co wrażliwszej młodzieży… Na zakończenie uhonorowano zwycięzców pięknymi pucharami. My cieszymy się z wysokiego II miejsca, ale uważamy, że wygranymi na tej imprezie są wszyscy, którzy brali w niej udział. Nawet jeśli bandana gryzła w szyję, nawet jak pobolewały nogi, nawet jak partner do tańca w ostatniej chwili stchórzył…
Dziękujemy organizatorom za możliwość wzięcia po raz kolejny udziału w tak twórczym, mądrym i radosnym przedsięwzięciu. Już czekamy na zaproszenie za rok.
Uczestnicy XIII DG z Wysokiego Mazowieckiego
20 maja 2016 roku odbyła się VIII edycja Diecezjalnego Konkursu „Święci i bohaterowie Ziemi Łomżyńskiej” pod hasłem „Owocem świętości jest miłosierdzie”. Z naszej szkoły na galę finałową zostało zaproszonych czworo uczniów – Aleksandra Grodzka z klasy III a przygotowująca pracę pod kierunkiem pani Małgorzaty Boreckiej oraz Gabriela Jabłońska z klasy I c, Szymon Malinowski z klasy I b i Dawid Tymiński z klasy I e pod kierunkiem pani Anny Jamiołkowskiej. Rozstrzygnięcie odbywało się w auli Katolickiego Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży. Uroczystość rozpoczęła się o godzinie 12:00. Swoją obecnością zaszczycił nas Biskup Tadeusz Bronakowski.
Organizatorzy nagradzali uczestników w trzech kategoriach: plastycznej, multimedialnej i literackiej. W każdej z nich było wiele zgłoszonych prac, z których należało wyłonić zwycięzców.
W części multimedialnej na podium stanął Szymon Malinowski z drugim miejscem i został nagrodzony książką Grzegorza Górnego i Janusza Rosikonia „UFAM - Śladami Świętej Siostry Faustyny”. Jest to bogato ilustrowana lektura pokazująca oblicze miłosierdzia.
W tej samej kategorii wyróżniono Dawida Tymińskiego dziełem Henryka Gały „Gdzie rzeka zawiła”. Ten tomik ukazuje krajobraz Łomży w sposób poetycki. Wiersze tego artysty ukazują w sposób uniwersalny nawet najmniejsze szczegóły.
Następnie rozstrzygnięto kategorię sztuki słowa. W niej uczennica naszej szkoły Gabriela Jabłońska zajęła pierwsze miejsce. Została ona nagrodzona powieścią historyczną Bolesława Prusa „Faraon” oraz poruszającą powieścią o sile rodzicielskiej miłości pt.: „Ślady małych stóp na piasku” autorstwa Jullianda Anne-Dauphine. Otrzymała jeszcze zdobioną myszkę do komputera.
W tej grupie wyróżnienie zyskała również Aleksandra Grodzka, otrzymując ilustrowaną książkę, która ukazuje zachwycające krajobrazy pt.:„Ziemia Święta. U źródeł chrześcijaństwa” Doroty Krasnodębskiej.
Po uroczystym rozdaniu nagród i zrobieniu pamiątkowych zdjęć na uczestników czekał poczęstunek. Uroczystość zakończyła się około godziny 13:00.
Gabriela Jabłońska kl.I c
Poniżej znajdziecie nagrodzoną pracę Gabrysi. Redakcja składa gratulacje wszystkim wyróżnionym i nagrodzonym oraz ich opiekunom.
OWOCEM ŚWIĘTOŚCI JEST MIŁOSIERDZIE
Już na Golgocie, Baranku cichy, niewinnie umarłeś za mnie;
Za grzechy moje, za grzechy świata, co ranią wciąż nieustannie.
Czym Miłosierdzie? Tam pokazałeś jak wielkie jest serce Twoje,
Gdy Krew Najświętszą za mnie przelałeś. Mój Panie, przed Tobą staję,
Staję i błagam: ucz mnie świętości, chcę być do Ciebie podobna,
Chcę się zatapiać w Twojej mądrości, zwyczajnie jak Ty być dobra.
Uboga w duchu tak jak Ty, Panie, cicha, czystego serca...
Niech Twoje słowo moim się stanie, jedność z Tobą do końca.
Chcę widzieć więcej, niż widzą oczy, słyszeć szept choć najcichszy.
Zagubionemu znaleźć dzień w nocy, by odtąd był tylko lepszy.
Twym Miłosierdziem pragnę oddychać, karmić się zawsze Tobą.
Panie mój, uczyń mnie świętą, uczyń mnie lepszą osobą!
Boję się Jezu, byś się nie zmęczył, patrząc, jak wciąż upadam,
Jak ciągle żal mi kawałka chleba głodnemu, kiedy błaga.
Nie wiem, co czynić, w sercu wciąż trwoga. Napełnij je Tobą, Panie,
Wtedy zapomnę wreszcie o sobie, wróg bliźnim może się stanie.
Klękam w pokorze przed Tobą, Jezu, bądź ze mną zawsze i wszędzie.
Niechaj owocem mojej świętości stanie się Miłosierdzie!
To Miłosierdzie, którego wzorem jest choćby ksiądz Bargielski,
Ratując brata, oddał swe życie ten Kapłan bohaterski.
Niech więc przyświeca wciąż mi na co dzień to motto najważniejsze:
Gdy dajesz życie za swych przyjaciół, nie masz miłości większej.
To Miłosierdzie, którego przykład to Biernacka Marianna-
-Skromna i cicha , uboga w duchu, niczym Niebieska Panna.
Aby ocalić młodą synową, ta ofiarna teściowa
Oddała życie w ręce gestapo, na śmierć była gotowa.
Choć nie umiała czytać ni pisać i nie była kształcona,
To znała jedno te najważniejsze Prawo naszego Boga.
Zgodnie z tym prawem życie doczesne oddała w Jezusa ręce,
By posiąść wieczność, chce przedtem śmierci choćby w okropnej męce.
Te niezliczone przykłady wiary są dla mnie drogowskazem.
Uczą, jak wybrać to, co właściwe w życiu za każdym razem.
Wiem, Miłosierdzie to moje ręce, na które w potrzebie czeka
Człowiek ułomny, cierpiący, chory... pomagam, już nie narzekam.
Miłosierdzie to wzrok tak czujny, co widzieć chce drugiego,
To serce, które umie wybaczać i nie pamięta złego.
Tego chcesz, Panie? Taką mnie widzieć? Więc weź mnie w Swoje ręce!
Kształtuj, ulepszaj, buduj na nowo...
Podaruj nowe serce!
Gabriela Jabłońska
20 maja odbył się XV Powiatowy Konkurs Wiedzy "O Życiu, Osobowości i Nauczaniu Świętego Jana Pawła II". Adresowany jest on co roku do uczniów szkół średnich i gimnazjów, a organizuje go Zespół Szkół im. Staszica w Wysokiem Mazowieckiem. W tym roku do konkursu przystąpiło 11 drużyn, w tym 4 gimnazja. Dodać należy, że poziom zadań nie był zróżnicowany ze względu na wiek uczestników. Zdawać by się mogło, że gimnazja mają mniejsze szanse... A tymczasem... Aleksandra Grodzka zdobyła indywidualnie I miejsce, a zespół w składzie: Aleksandra Grodzka i Konrad Kalinowski z III a oraz Barbara Drągowska z II c – drużynowo III. Uczniów przygotowywały p. Anna Jamiołkowska i p. Małgorzata Borecka. Cieszymy się bardzo z Waszych sukcesów!
„Staszic” z niezwykłym pietyzmem przygotowuje to coroczne zdarzenie. Wymagania wobec piszących i odpowiadających są, krótko mówiąc, wysokie. Całą galę uświetnia obecności włodarzy miasta, powiatu i szkół, a także dostojników kościelnych. W trakcie konkursu zebrani zawsze mają okazję wysłuchać ciekawego wystąpienia. W tym roku w szkole gościł pan Jan Pospieszalski. Człowiek niewątpliwie obdarzony charyzmą. Jego wypowiedź dotyczyła przemian ustrojowych w Polsce, problemu zachowania godności człowieka i wartości, które osoba ludzka wyznaje, oraz prawdy jako cnoty ważnej mimo trudności, jakich każdy z nas doświadcza.
Ciekawskim zdradzimy, że Ola w nagrodę dostała kamerę rowerową. To jak, Olu? Podlasie jest w wakacje Twoje? A może Wadowice? W towarzystwie Konrada i Basi oraz mentorek na pewno wytropisz różne ciekawostki. A zebrany materiał kulturowy i przyrodniczy wzbogaci Twoje prezentacje (już w nie w gimnazjum, niestety). Życzymy Ci i pozostałym uczestnikom wszystkiego dobrego!
Redakcja
Kilka dni temu w naszym gimnazjum mieliśmy przyjemność przeprowadzić wywiad z Dyrektorem Szkoły Muzycznej- Panem Adamem Januszkiewiczem. Celem dyskusji było przedstawienie zasad, na jakich będzie się opierała nowo otwarta placówka.
Na początku prosimy, by opowiedział nam Pan o swojej pracy.
- Obecnie jestem nauczycielem w Szkole Muzycznej w Zambrowie. To szkoła państwowa, lecz nie różni się niczym od szkoły, która powstanie w ramach zespołu szkół gimnazjum.
Co się podoba Panu w tej pracy?
- Co mi się w niej podoba… Hm… Przede wszystkim to, że pracujemy z uczniami, którzy są w szkole muzycznej z wyboru, z chęci, z pasji. Przyjemnie jest patrzeć na młodych zdolnych ludzi robiących coś, do czego nie są zmuszani.
Co Pan może powiedzieć o osiągnięciach swoich uczniów?
- Sukcesy w szkołach muzycznych są sukcesami na szczeblach regionalnych i ogólnopolskich. Nie chodzi tutaj o sukcesy moich uczniów czy uczniów szkoły, w której obecnie pracuję, tylko o możliwości, gdzie się można pokazać i co można osiągnąć. Bardzo przyjemnie jest, kiedy otrzymujemy nagrodę czy dyplom wypisany w innym języku.
Prosimy opowiedzieć o swoich doświadczeniach z muzyką.
- Ja akurat naukę gry na fortepianie zacząłem w wieku 10 lat. W czasach, kiedy ja się uczyłem, opinia o dziesięciolatkach, które zaczynają się dopiero uczyć, była nie najlepsza. Natomiast jak widać nie przeszkodziło mi to w edukacji. Jako nastolatek uczyłem się w tak zwanym liceum muzycznym. A później, jak wiecie, wybór zależy od nas, na jakie studia pójdziemy. Ja wybrałem studia na akademii muzycznej, które udało mi się ukończyć w klasie gry na fortepianie.
Na jakich instrumentach będzie można nauczyć się grać w tej szkole?
- Na fortepianie, skrzypcach, gitarze, akordeonie i instrumentach dętych, takich jak: klarnet, saksofon i flet poprzeczny.
Na czym będą polegały egzaminy wstępne?
- Na tych egzaminach będziemy badać podstawowe zdolności muzyczne. Kandydat będzie musiał zaśpiewać jakąś piosenkę, obojętnie jaką. Później sprawdzimy poczucie rytmu -czy osoba wyklaskuje rytm, jaki przed chwilą usłyszała. Następnie odbędzie się badanie słuchu, które polega na stwierdzeniu, który dźwięk jest niższy, a który wyższy. Trzeba przyznać, że do takiego egzaminu nie są potrzebne specjalne zdolności muzyczne, a raczej otwartość umysłu.
Jaką wiedzę w szkole będzie można otrzymać oprócz nauki gry na instrumentach?
- Szkoła muzyczna oprócz nauki gry na wybranych instrumentach kształci również teoretycznie. Abyśmy praktycznie mogli cokolwiek pokazać, musimy mieć jakąś elementarną wiedzę, zatem szkoła muzyczna rozwija także słuch, poczucie rytmu oraz wpaja pewne zasady muzyki.
W jakim wieku, Pana zdaniem, najlepiej jest rozpocząć naukę gry na instrumentach?
- To jest trudne pytanie… Dlatego, że każdy nauczyciel ma inne zdanie na ten temat. Instrument y mają własną specyfikę. Wiadomo, że dziecko sześcioletnie, które jest jeszcze małe i niskie, nie jest tak silne, by być w stanie utrzymać kilkukilogramowy saksofon. Ale jeśli chodzi o mnie… to uważam, że najlepiej jest zacząć jak najwcześniej.
A w powstającej szkole muzycznej od jakiego wieku będzie można zacząć swoją przygodę z instrumentem?
- Przyjmujemy kandydatów od szóstego do szesnastego roku życia.
Co powie Pan o lekcjach w szkole muzycznej? Czy nie będą one kolidowały z lekcjami w szkole?
- Zajęcia w szkole muzycznej trwają 45 minut, tak samo jak w szkole ogólnokształcącej. Szkoła muzyczna ma to do siebie, że prowadzi zajęcia dopiero po lekcjach w szkole ogólnokształcącej. Można powiedzieć, że jest to szkoła popołudniowo – wieczorowa, więc absolutnie nie będą kolidowały. Wiadomo, że będzie trzeba się przygotowywać na zajęcia zarówno do jednej szkoły jak i drugiej. Natomiast, według mnie, nie jest to minus, a wręcz przeciwnie. Młodzież będzie się jednocześnie uczyła zdolności organizowania sobie czasu.
W co powinniśmy się wyposażyć, przychodząc do szkoły muzycznej?
- Przede wszystkim w chęci. A oprócz tego musimy mieć instrument. Szkoła zapewnia podręczniki, ale uczeń musi mieć swój instrument, który jest rodzajem bardzo prywatnej, osobistej rzeczy. Instrument jest przedmiotem ważnym dla muzyka, jest czymś, co go definiuje.
Czy można zmienić instrument w trakcie nauki?
- Tak, istnieje taka możliwość. Można z niej skorzystać raz w ciągu trwania nauki.
A jakie szkoła daje możliwości?
- Najłatwiej jest wyobrazić sobie pytanie: ,,Co można robić, gdy nauczymy się pisać albo liczyć?’’ Wiadomo - możemy robić wszystko. Zależy od tego, w którą stronę się ukierunkujemy. Możemy być bankowcem, matematykiem i tak dalej. Tak samo jest ze szkołą muzyczną pierwszego stopnia. Jest to szkoła podstawowa dająca elementarną wiedzę zarówno praktyczną jak i teoretyczną. Przede wszystkim szkoła muzyczna nauczy Ciebie czegoś, czego nie umieją inni. Jest to szkoła przede wszystkim radości! Uczy wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna wokół nas.
Nie mamy więcej pytań. Dziękujemy bardzo za wywiad. To była bardzo ciekawa rozmowa.
Uczniowie II b
Kamila Magusiewicz
Małgorzata Drewnowska
Olgierd Dąbrowski
11 maja 2016 roku odbył się w naszym gimnazjum szkolny konkurs poświęcony polskim powstaniom narodowym w XVIII/XIX wieku.
Celem konkursu było poszerzenie wiedzy gimnazjalistów na temat walk Polaków o zachowanie, a następnie odzyskanie niepodległości.
Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, startowali w nim uczniowie z klas I - III. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosiła 40. Wyniki:
1. Magdalena Ogrodnik, klasa III C – 37pkt.
2. Anna Motybel, klasa III A – 36pkt.
3. Jakub Wróblewski, klasa III F – 35pkt.
GRATULUJEMY zwycięzcom i zachęcamy do udziału w kolejnych edycjach konkursu. Pamietajcie, że jest too wspaniały sposób na poszerzenie swojej wiedzy o historii Polski, bowiem „Naród, który nie szanuje swej przeszłości nie zasługuje na szacunek teraźniejszości i nie ma prawa do przyszłości” . (J. Piłsudski)
Organizatorzy Konkursu
Małgorzata Mokrzewska
Małgorzata Borecka
Tomasz Krajewski
13 maja był szczęśliwy dla drużyny z naszego gimnazjum, bowiem wywalczyła III miejsce w Konkursie Wiedzy o Unii Europejskiej. Dziewczęta z III b Paulina Kierlewicz , Karolina Skłodowska i z III a -Anna Motybel oraz Aleksandra Grodzka stanęły na podium po świetnym rozwiązaniu wcale nie najłatwiejszego testu. Konkurs tradycyjnie jak od wielu lat zorganizowany został przez Publiczne Gimnazjum w Szepietowie. Podczas przerwy między pisaniem a ogłoszeniem wyników uczestnicy konkursu wzięli udział w debacie z udziałem ekspertów z Centrum Edukacji w Białymstoku. Pierwszy szczebel podium był o krok, ale… cieszymy się i z trzeciego. Gratulujemy dziewczętom i ich nauczycielowi prowadzącemu p. Joannie Ścisłowicz.
Redakcja
Informujemy całą społeczność szkolną oraz Rodziców/Opiekunów uczniów Gimnazjum w Wysokiem Mazowieckiem, iż w celu zapewnienia uczniom bezpiecznych warunków na terenie szkoły wyłącza się z użytkowania asfaltowe boisko szkolne.
Informujemy jednocześnie, że szkoła nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo osób przebywających na boisku i jego najbliższym otoczeniu po zakończeniu zajęć szkolnych. Boisko pozostaje placem ewakuacyjnym szkoły.
Redakcja
Międzynarodowy Konkurs Matematyczny „Kangur” zawsze budzi ogromne zainteresowanie gimnazjalistów. W tym roku matematycy nie zawiedli i osiągnęli wysokie lokaty we współzawodnictwie. Oto one:
Kadet - klasa I gimnazjum
Rafał Kaczyński kl. I a - wyróżnienie
Dominika Wojciechowska kl. I e - wyróżnienie
Kadet - klasa II gimnazjum
Andrzej Kaczyński kl. II b - wynik bardzo dobry
Artur Kadłubowski kl. II b - wyróżnienie
Junior - klasa III gimnazjum
Anna Motybel kl. III a - wyróżnienie
Składamy gratulacje wszystkim wyróżnionym, życzymy im dalszych sukcesów w zgłębianiu tej fascynującej dyscypliny naukowej.
Szkolny Koordynator Konkursu
Małgorzata Gierałtowska
Wyrazy uznania dla opiekunów uczniów: pani Marii Janeczko, pani Małgorzaty Gierałtowskiej i pana Jarosława Jankowskiego. Oby radość z osiąganych przez uczniów wyników dodawała Państwu skrzydeł do dalszej pracy.
Redakcja
Dnia 29 kwietnia odbył się szkolny etap VI edycji Konkursu Poezji i Piosenki Angielskiej. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem. Prezentowane wiersze i piosenki miały różną tematykę, od humorystycznej, poprzez sprawy codzienne, jak i poważne – przemijanie i śmierć. Wsród 13 uczestników komisja w składzie M. Nadolna, M. Kulesza i J. Berbachowska wyłoniła 5 zwycięzców.
W kategorii wiersz zwyciężyli:
1. Klaudia Oleksik ID
2. Olgierd Dąbrowski II B
3. Weronika Biała IIID
W kategorii piosenka:
1. Karol Godlewski IID
2. Julia Grabowska IIIE
Wszystkim zwycięzcom gratulujemy i trzymamy kciuki za powodzenie w etapie powiatowym, który odbędzie się 21 maja w Ciechanowcu.
Małgorzata Nadolna
Temat uzależnień nie należy do najbardziej poetyckich. Sztuką zatem jest wywalczenie III miejsca w konkursie "Wierszem malowane" na napisanie wiersza pod hasłem „Uzależnienie odbiera wolność”. Udało się to Klaudii Oleksik uczennicy klasy I d. Konkurs został zorganizowany przez Gimnazjum w Czyżewie, a gala honorowa odbyła się 29 kwietnia. W spotkaniu uczestniczyli młodzi poeci i ich opiekunowie. Wiersze nagrodzonych i wyróżnionych zostały wydane w pamiątkowym tomiku.
Gratulujemy Klaudii i życzymy, by nie opuszczała jej wena. Wam publikujemy teksty obu naszych reprezentantek Klaudii Oleksik i Natalii Sokołowskiej z I d. Poczytajcie.
Masz szansę
Siadasz, ale nie możesz wstać.
Kładziesz się, ale nie możesz zasnąć.
Próbujesz, ale ci się nie udaje.
Nie masz przy sobie nikogo,
Tylko to uzależnienie.
Chciałbyś, aby oddało ci wszystko,
co wcześniej zabrało.
Rodzina? Nie pamiętasz już
Twarzy mamy, taty, brata…
Pieniądze? Wszystkie wydane,
żeby się trochę zabawić.
Przyjaciele? Odeszli.
Teraz chodzisz po ulicach,
Śpisz w przytułkach,
patrzysz na szczęśliwych ludzi.
Ty mogłeś mieć to co oni…
Nie naprawisz już przeszłości,
Ale możesz – przyszłość.
Spróbujesz teraz powiedzieć?
Nie!
Klaudia Oleksik
Zawoalowana strata
Czy warto tracić czas na palenie?
Czy papieros jest tego wart?
Czy chcesz stracić bliskich zbyt szybko?
Teraz myślisz, że to kłamstwo, mit, żart …
A pamiętasz dzień z wiadomością, że nie żyje ciotka?
A pamiętasz, jak za dzieciaka paliła przy tobie?
Czasem jednego, częściej kilka,
A teraz… leży w grobie.
Śmiała się, że rak jej nie złapie.
Potem żałowała każdej straconej chwili.
A ten chłopak z klatki niżej, chyba Tomek, prawda?
Bawiłeś się z nim kiedyś w piaskownicy,
Później widziałeś go za blokiem z papierosem.
On się śmiał, ale z ciebie.
Teraz ty się śmiejesz…
Jego twarz stała się szara, smutna, pomarszczona.
Kto uwierzy, że jesteście rówieśnikami?
Nie zdążył się nawet spostrzec...
Żył w złudzeniu, teraz żałuje
każdej zabitej szarej komórki.
Natalia Sokołowska
29 kwietnia społeczność gimnazjalna oglądała część artystyczną z okazji 225. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3. Maja przygotowaną przez klasy I c, I d i I e z wychowawczyniami p. Katarzyną Bartłomiejczuk, p. Anną Piętką - Lubowicką i p. Małgorzatą Kapitan oraz panią Iwoną Godlewską.
Ot, zdawałoby się, mówiąc za Żeromskim „zwykłe nudy narodowe“, ale myli się ten, kto tak sądzi.
Artyści nadali piękny kształt uroczystości, poczynając od swojego wyglądu (strój galowy), recytacji (wszystko mówione i śpiewane z pamięci), treści przesłania (prowokacyjnie, mądre i dojrzałe), oprawy (pokaz filmów i slajdów o tematyce ojczyźnianej). Wszystko z klasą i estetycznie bez zarzutu.
Zanim widzowie się zorientowali, mówczyni zainteresowała ich pewną prowokacją. Krytycznie oceniła przywiazanie do ojczyzny współczesnych Polaków. Czas upływa nam na powierzchownym życiu pogoni za przyjemnościami, a nie starcza go na sprawy ważne. „Patriotyzm“ stał się słowem wyblakłym, wyświechtanym, pustym. Przykre.
Dalsza część uroczystego przesłania ukazała naszą historię, zabory, próby ocalenia wolności, wady narodowe. Nie sposób się było ze wszystkim nie zgodzić. Ciekawym pomysłem była projekcja z wykorzystaniem multimediów. Film- metafora polskiego losu, slajdy- ilustracja wydarzeń historycznych: od malowniczych husarzy poczynając, na ułańskiej fantazji kończąc - polskiej przyrody naturalnej, swojskiej, dającej poczucie bezpieczeństwa - i wreszcie nas samych Polaków - dumnych, z pasjami, popełniających błędy i odnoszących zwycięstwa.
Oczywiście prezentacja historii była ważna („ 123 lat niewoli – to boli“), ale na zebranych największe wrażenie zrobiły refleksje o współczesności. To swoisty poemat dygresyjny wyrecytowany i wyśpiewany przez młodzież. "Wiele w nas nierozwiązanych spraw...", "Biały orzeł wzbić się nie może, ach jak smutny jest jego los...", "Dokąd zmierzasz , Polsko, do wrót piekielnych czy do raju bram?", „Widziałam orła cień..."- to tylko niektóre wyjątki niosących przesłanie pieśni i wierszy. W wielu oczach zakręciły się łzy, kiedy pojawił się obraz „wiejskiej wąskiej drogi, gdzie trudno było wyminąć samego Boga, idąc twarzą w twarz...“
- Czy to już przeszłość?- zdają się pytać artyści, zawstydzając niejedno serce...
Redakcja nie może się powstrzymać przed oceną śpiewu. Wielu utalentowanych muzycznie gimnazjalistów słyszeliśmy, wielu głosy wywoływały wielokrotnie gęsią skórkę. Tym razem pierwszoklasiści dali popis głosów. Gdzie w tak drobnych ciałkach kryje się taka siła głosu? Skąd w takiej młodości dojrzałość wykonań? Brawa dla Karoliny Nicgorskiej, Ani Wojciechowskiej, Sylwii Pajewskiej, Zuzi Wiczołek, Martyny Maliba, Eweliny Jamiołkowskiej i Patrycji Poniatowskiej.
Czekamy na Wasze występy! Recytatorów nie wymienimy, ale ich wykonania były równie perfekcyjne.
Dziękujemy artystom i mentorom za wspaniałe przeżycie. Każdy na pewno znalazł w tym przedstawieniu treść do własnych przemyśleń.
Redakcja
Łatwe było...
Z takimi uwagami radzimy się na razie wstrzymać. Oby Wasze odczucia się sprawdziły. Łatwe, bo wszystko na lekcjach było: myślenie, słuchanie, czytanie, pisanie, rysowanie, analiza... Narzędzia mieliście w rękach. Czy udało się z nich w pełni skorzystać? Czy każdy na pewno je miał? Oby, oby, oby.
Czekamy na czerwcowe wiadomości z OKE (Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej).
Po egzaminach weźcie się za pracę nad ocenami końcoworocznymi. Zawalczcie nimi o miejsce w dobrej szkole średniej.
Redakcja
Co roku podsumowanie wojewódzkich konkursów przedmiotowych odbywa się w Łomży podczas wielkiej gali z udziałem dostojników kościelnych, władz oświatowych i samorządowych, dyrekcji szkół, nauczycieli prowadzących i rodziców. Przybywają laureaci, by z rak kuratora oświaty odebrać zasłużone dyplomy uprawniające do zwolnienia z danej części egzaminu gimnazjalnego i zapewniające przyjęcie do każdej wymarzonej szkoły.
W tym roku uroczystość odbyła się 13 kwietnia w Katolickim Gimnazjum im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego i była szczególnie ważna dla naszego gimnazjum. Jako szkoła zdobyliśmy 2. miejsce wśród szkół z pięciu powiatów, tuż za 6.PG w Łomży. To powód do radości dyrekcji szkoły, rady pedagogicznej i oczywiście laureatów i ich rodziców.Kryterium była liczba laureatów i finalistów konkursów.
To wielki sukces, który świętował z nami osobiście zaproszony przez kuratorium włodarz miasta Burmistrz p. Jarosław Siekierko. Ponadto dwie uczennice z klasy III a Aleksandra Grodzka i Anna Motybel zostały wyróżnione za wielokrotne tytuły laureatów i otrzymały nagrody rzeczowe ufundowane przez Burmistrza Miasta Wysokie Mazowieckie.
Kim są laureaci? To uczniowie niepospolici, ambitni, o dużej wiedzy w wybranej dziedzinie. Dla innych wzory i swoiste dowody na to, że nauka daje satysfakcję. I nie chodzi tu o nagrody, stypendia, splendory... Ważna jest informacja dla całej społeczności uczniowskiej: są tacy, którym chce się chcieć zgłębiać wiedzę, rozwijać się, błyszczeć na tle rówieśników. Przynosić chlubę szkole, rodzicom, dowartościowywać samych siebie dzięki zdobytej mądrości.
Tytułu laureata nie zdobywa się łatwo. Okupione jest to ciężką pracą, studiowaniem zagadnień pozaprogramowych, wyrzeczeniami i w końcu stresem. Jedyne wyjście, by nie dać się zwariować, to polubić przedmiot, by stał się pasją. Udział w konkursach to świetne przygotowanie do życia i do wymagań, jakie przed każdym z nas stawia. Gratulujemy laureatom i ich opiekunom. Kolejnym rocznikom życzymy, by w przyszłym roku zapracowały sobie na liczne tytuły zwycięzców.
Wprawdzie już wcześniej informowaliśmy Was na bieżąco o sukcesach, ale warto przypomnieć listę laureatów z roku 2015/2016 raz jeszcze:
Aleksandra Grodzka kl. III a (język angielski, biologia, chemia, historia),
Anna Motybel klasa III a (chemia, biologia),
Julia Kamińska kl. III e (język polski),
Andrzej Kaczyński kl. II b (matematyka),
Magda Buczyńska kl. III d (plastyka),
Juliusz Zagdański kl. III a (informatyka),
Sylwia Stypułkowska kl. III e (plastyka),
Magdalena Nowacka kl. III a (język rosyjski).
Wielkim osiągnięciem jest przejście przez etapy szkolne i rejonowe konkursów i zostanie finalistą-tylko krok za laureatem. Tytuł finalisty mają:
Aleksandra Grodzka kl. IIIa (fizyka),
Konrad Kalinowski kl. IIIa (historia).
Nauczyciele prowadzący młodzież to: p. Barbara Agnihotri, p. Janina Berbachowska, p. Katarzyna Bartłomiejczuk, p. Joanna Decewicz, p. Małgorzata Gierałtowska, p. Iwona Godlewska,p. Tomasz Krajewski p. Katarzyna Kulesza, p. Maria Sutkowska, p. Ewa Turlewicz.
Redakcja
15 kwietnia w okrągłą rocznicę chrztu Polski wszystkie szkoły w naszym mieście przyjmowały uroczyście insygnia Światowych Dni Młodzieży: krzyż ŚDM i ikonę Matki Bożej Salus Populi Romani. Wśród dostojnych gości powitaliśmy księdza proboszcza Edwarda Łapińskiego i księdza Mariusza Jabłońskiego. Całą uroczystość przygotowała p. Anna Jamiołkowska, przy pomocy p. Iwony Godlewskiej prowadzącej chór szkolny. Symbole peregrynują po całej Polsce, ponieważ to właśnie nasz kraj będzie gospodarzem tegorocznych Światowych Dni Młodzieży.
W lipcu 2016 roku Ojciec Święty spotka się z młodzieżą całego świata w Krakowie. Idea "wędrówki" krzyża i ikony przez ziemię trwa od 1984 roku. W Niedzielę Wielkanocną 22 kwietnia 1984 roku Ojciec Święty Jan Paweł II dokonał zamknięcia Drzwi Świętych i przekazał Krzyż Roku Świętego młodzieży, mówiąc: Umiłowani młodzi, u kresu Roku Świętego powierzam wam znak tego Roku Jubileuszowego: Krzyż Chrystusa. Ponieście Go na cały świat jako znak miłości, którą Pan Jezus umiłował ludzkość i głoście wszystkim, że tylko w Chrystusie umarłym i zmartwychwstałym jest ratunek i odkupienie... Te informacje są ogólnie dostępne, więc się nie rozpisujemy, dając Wam kontekst dzisiejszej uroczystości.
A jak było u nas? Przepięknie, mądrze, dostojnie, z ogromną wiarą i emocjami. Te ostatnie są wyrazem naszego ludzkiego postrzegania cierpienia, śmierci i miłosierdzia Chrystusa. Krzyż wprowadzono do szkoły szpalerem galowo ubranej młodzieży trzymającej płonące świece. W nastrój wprowadziły zebranych recytacje, modlitwy i piękny śpiew. Pani Ania wyświetliła króciutki film - przypowieść o wielkiej miłości i poświęceniu. Treść była tak budująca, słowa lakoniczne a sugestywne bardzo, że na hali zapadło milczenie. Nikt nie wybrzydzał, że słaba widoczność…Przesłanie paraboli dotarło bez wątpienia do wszystkich serc. Łza zakręciła się w niejednym oku. Dobrze, że zatrzymaliśmy się wszyscy w biegu codziennych spraw, dobrze, że choć na chwilę poczuliśmy wspólnotę, dobrze, że zdobyliśmy się na refleksję o Bożym Miłosierdziu. Nie lękaj się!- teraz będzie łatwiej?
Redakcja
Sadzenie drzew w lesie nie należy do zadań łatwych i lekkich, ale na pewno przyczynia się do poprawy naszego klimatu, daje cień, pozwala w ciszy odpocząć od zgiełku i hałasu miasta. Z takim przekonaniem 8 kwietnia 2016 r. klasa I c wraz z wychowawcami: Katarzyną Bartłomiejczuk i Moniką Kulesza oraz studenci Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Wysokiem Mazowieckiem wyruszyli na coroczne sadzenie lasu.
Wyjechaliśmy o godzinie 10 spod Miejskiego Ośrodka Kultury. Przez około 2 i pół godziny ciężko pracowaliśmy w 3-4 osobowych grupach. Integracja z seniorami oraz naszymi kolegami i koleżankami z klasy nauczyła nas współpracy oraz wytrwałości w dążeniu do zamierzonego celu, którym w tym przypadku było posadzenie ok. 1200 sadzonek (200 lip i 1000 dębów) na obszarze 0,23 ha. Gimnazjaliści udowodnili, że nie tylko Internet, gry komputerowe i portale społecznościowe są im bliskie, ale również dbałość o środowisko naturalne, praca fizyczna, pomoc osobom starszym. Panowie Wiesław Stanisławski, Adam Stanisławski i Tadeusz Zawistowski - doświadczeni leśniczy, udzielili nam krótkiego instruktażu, jak wykonywać prace, opowiadali ciekawe historie – poszerzając naszą wiedzę o lesie, a także służyli pomocą.
Po ukończonej pracy przejechaliśmy do "Echo Lasu", by wspólnie spędzić czas przy ognisku, zajadając gorącą zupkę, pieczoną kiełbasę, babkę ziemniaczaną, ciasta i wypieki przygotowane przez panie z UTW i Nadleśnictwo Rudka. Swoją obecnością zaszczycił nas także Burmistrz Miasta i Wójt Gminy Wysokie Mazowieckie. Spotkanie zakończyło się podziękowaniem ze strony władz za wykonanie tej dobroczynnej pracy.
Powołując się na powiedzenie "Nie było nas, był las, nie będzie nas, będzie las", uświadomiliśmy sobie, że życie przemija, a świat przyrody jest trwały, niezmienny. Dbajmy więc o nią!
Hanna Zagroba, Anna Wojciechowska kl. I c
4 kwietnia w hali sportowej Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika odbył się niecodzienny koncert. Niecodzienny z dwóch względów – miejsca , w którym miał miejsce i okazji, dla której powstał. Koncert miał miejsce z okazji otwarcia rekrutacji do Samorządowej Szkoły Muzycznej I stopnia, która rozpocznie swoją działalność już 1 września 2016r. Swoją siedzibę będzie miała w budynku Gimnazjum i stąd właśnie miejsce koncertu.
Wykonawcami koncertu byli uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Zambrowie. Zaprezentowali się na wielu instrumentach – fortepianie, skrzypcach, akordeonie, gitarze, flecie poprzecznym i saksofonie. Śmiało można rzec, że koncert bardzo podobał się publiczności – zarówno dzieciom, jak i młodzieży oraz dorosłym. Świadczyć o tym mogły gromkie brawa po występach młodych adeptów sztuki muzycznej.
Skrzypce, flet poprzeczny, klarnet, saksofon, gitara, akordeon i fortepian to instrumenty, na których będzie można uczyć się grać w nowopowstałej szkole muzycznej. Oprócz nauki gry na wymienionych instrumentach szkoła zapewni także zajęcia chóru oraz zajęcia z podstaw teoretycznych – kształcenia słuchu i rytmiki.
Aby zostać uczniem szkoły po pierwsze należy mieścić się w normach wiekowych. Szkoła prowadzi nabór wśród uczniów w wieku od 6 do 16 lat. Następnie należy wypełnić formularz (który dostępny jest na stronie Miejskiego Gimnazjum w Wysokiem Mazowieckiem w zakładce Szkoła Muzyczna) i zostawić w sekretariacie szkoły. Badanie uzdolnień muzycznych kandydatów do szkoły odbędzie się 4 i 5 czerwca.
Wszystkich zainteresowanych muzyką, wszystkich, którym w duszy coś gra serdecznie zapraszamy do rozpoczęcia swojej przygody ze szkołą muzyczną – miejscem, które kształtuje i rozwija nowe pasje.
Adam Januszkiewicz
5, 6 i 7 kwietnia odbył się w naszej szkole kiermasz przeczytanej książki i plakatu, który się już znudził. Stoisko z książkami podarowanymi przez uczniów i nauczycieli naszej szkoły znajdowało się w holu przy sklepiku szkolnym i było aktywne na każdej przerwie. Każdy uczeń i nauczyciel mógł za małą kwotę znaleźć książkę dla siebie. Ci, którzy dokonali zakupu, wykorzystali okazję, aby sprawić przyjemność sobie, ale również swoim bliskim, lubiącym czytanie mamom, babciom lub młodszemu rodzeństwu (książeczki z bajkami cieszyły się dużym powodzeniem). Nie udało się sprzedać wszystkich książek. Te, które zostały, oddamy do biblioteki.
Obecny przy stoisku na każdej przerwie tłumek jest dowodem na to, że nasze szkolne życie nie jest wcale takie nudne ;).
Brawo My, uczniowie SU i nasi Opiekunowie!!!
Kinga Skarżyńska
1 kwietnia uczniowie Gimnazjum wysłuchali montażu słowno - muzycznego poświęconego życiu i nauczaniu Jana Pawła II. W tym roku przyświecało nam hasło "Jan Paweł II - sługa miłosierdzia". W skupieniu wysłuchaliśmy pięknej, choć trudnej poezji Karola Wojtyły. Uczniowie klasy I d odczytali fragmenty nauczania papieskiego, dotyczące cierpienia, sensu życia, umiejętności przebaczania. Monika Ostrowska z kl. III c i Kinga Terepko z kl. III b uświetniły występ poruszającym śpiewem.
Spotkanie dowodzi, że Jan Paweł II pozostaje niekwestionowanym autorytetem dla młodych ludzi. Powaga i skupienie widzów świadczyły o tym, że chyba każdy dostrzegł jakiś drogowskaz płynący z nauczania naszego Wielkiego Polaka Papieża.
Uczniowie kl. I D
Montaż przygotowała pani Anna Piętka - Lubowicka.
Redakcja
18 marca odbył się etap okręgowy XXIV edycji Olimpiady Promocji Zdrowego Stylu Życia. W kategorii gimnazjalnej pierwsze miejsce i tytuł laureata zdobyła Aleksandra Grodzka z kl. III a.
Nauczycielem przygotowującym Olę do konkursu jest p. Elżbieta Fiedorczuk.
Ola bedzie reprezentowała naszą szkołę i całe województwo podlaskie we współzawodnictwie ogólnopolskim. Gratulujemy uczennicy i życzymy dalszych sukcesów.
Elżbieta Fiedorczuk
i cała społeczność uczniowska
Magdalena Nowacka z kl. III a została lauteatką Wojewódzkiego Konkursu Języka Rosyjskiego. Do współzawodnictwa przygotowywały uczennicę p. Katarzyna Kulesza i p. Janina Berbachowska. Język rosyjski w dzisiejszych czasach cieszy się mniejszą popularnością niż języki zachodnie, tym większe uznanie dla Magdy, że poświęciła wiele czasu na zgłębienie tajników mowy i literatury naszych wschodnich sąsiadów. Gratulujemy tytułu!
Redakcja
Profilaktyka, profilaktyka, profilaktyka… ten cel przyświeca co roku, gdy gimnazjum świętuje nadejście wiosny. Pani pedagog, SU z opiekunami, wychowawcy i nauczyciele wychowania fizycznego dwoją się i troją, by ten dzień był dla Was atrakcyjny, byście zechcieli się zaangażować... chociaż ubrać się na zielono...
Tegoroczne obchody przebiegały pod hasłem „Pozytywnie zakręceni”. Celem prezentacji multimedialnych poszczególnych klas oraz konkursu literackiego było spojrzenie na życie z pozytywnej strony. Tyle mówi się o nałogach, agresji, przemocy, dlatego organizatorom tym razem zależało, by odświeżyć spojrzenie na życie nastolatka i podkreślić jego pozytywne strony. Pokazać dobrą energię, którą kipi nastolatek, uwypuklić jego pasje, pragnienia, marzenia… Czy się udało?
Kilka klas zaprezentowało swój wizerunek, kilka osób rozegrało mecze w siatkówkę i piłkę nożną, kilka napisało prace literackie o swoich energetyzujących idolach: pisarzu, sportowcu, babci, grupie przyjaciół, mamie,koleżance... Kilka. A co z resztą? Czy nie ma energii? Czy leń tak mocno w nich siedzi, że nie pozwala uwolnić się pasjom? Martwimy się, że wolicie siać nienawiść, kierując się owczym pędem, (modne dislajki, disy…). Zaprotestujcie, prosimy. Kadra gimnazjum pamięta czasy, gdy młodzież pisała do gazety „GIM”, gdy prac konkursowych na wysokim poziomie było mnóstwo, gdy na twórcze imprezy pozaszkolne trzeba było wybierać młodzież w nagrodę za jej osiągnięcia… Obudźcie się i bądźcie pozytywnie zakręceni. Czekamy na e-listy. (a właśnie że lubimy polskie nazwy, klaso druga b!).
Nagrodzeni w konkursie literackim „Otwórz się pozytywnie” to uczniowie klasy I e:
Sylwia Pajewska
Dawid Tymiński
Dominika Wojciechowska
Michał Fatyga
Gratulujemy!
Redakcja
18 marca Juliusz Zagdański z III a został laureatem Wojewódzkiego Konkursu Informatycznego. Współzawodnictwo organizowane jest dla gimnazjalistów przez Kuratorium Oświaty, Politechnikę Białostocką i III LO w Białymstoku. Poziom zadań wysoki. Sprawdzane są i teoria i praktyka. Narzekacie, że algorytmy są trudne? Są, a do konkursu trzeba opanować te najbardziej skomplikowane. Gratulujemy Juliuszowi i p. Katarzynie Bartłomiejczuk - nauczycielowi prowadzącemu.
Redakcja
Seweryn Mikołajczyk z I c uczeń p. Ewy Dąbrowskiej został wyróżniony w Powiatowym Konkursie Recytatorskim, który odbył się 15 marca w Miejskim Ośrodku Kultury w Wysokiem Mazowieckiem. Wzięli w nim udział gimnazjaliści ze szkół naszego powiatu. Deklamacja Seweryna spodobała się komisji, która dość surowo oceniała wystapienia gimnazjalistów, przyznając tylko 3 wyróżnienia i jedną nagrodę.
Recytacja to trudna sztuka. Najłatwiej opanować jest na pamięć tekst, ale potem oddać uczucia i zrobić wrażenie tak, by inni to przeżyli, to zadanie nie lada. Nasi reprezentanci spisali się dobrze. Zwyciężyli ze sobą, w ogóle podejmując trud recytowania. Gratulujemy Sewerynowi, a pozostałym Wrażliwym życzymy, by nie zniechęcali się i próbowali swoich sił w kolejnych konkursach.
Redakcja