Na naszych oczach zmienia się świat. Pod każdym względem. Obserwujemy rozwój techniki i dzieje się to tu i teraz. Już bez problemu da się wyszukać w telefonie każdą informację. Bez trudu nawet można porozmawiać z wirtualnym osobnikiem, który kreuje się na naszego przyjaciela czy nawet rodzinę. W telefonie ożywają osoby na statycznych fotografiach, słyszymy głos osoby bliskiej, możemy odtworzyć każde miejsce, w którym bywaliśmy. AI odpowie na nasze pytania, rozwiąże zadania i...napisze wypracowanie. Dobrodziejstwo? Przekleństwo?
Nauczyciele podczas wakacji w Grecji uczestniczyli w szeregu zajęć dotyczących AI. Były to warsztaty, ćwiczenia praktyczne i dłuuuugie dyskusje na ten intrygujący temat. Oprócz naszej grupy w lekcjach brali udział pedagodzy z różnych części kraju.
Człowiek ma swoją inteligencję i powinien ją rozwijać, by nie dać się przejąć przez maszyny. AI to dobrodziejstwo, które potrafi człowieka wyręczyć w różnych nudnych czynnościach. Gdzie jest jednak granica? Na ile człowiek może zaufać inteligencji, która kłamie i konfabuluje? Na ile może oddać się we władanie chatbotów?
W czwartek w ramach "Tygodnia z Erasmusem" odbyły się lekcje o AI. Dzieci projektowały i sporządzały plakaty, na których wyrażały swoje zdanie o AI. To ważny temat, bardzo trudny do jednoznacznej oceny. Dorośli potrafią się zdystansować wobec AI. Dzieci jednak rosną z AI. To część ich życia. Ułatwienie. Wyręka. Rolą dorosłych jest, by pomogli najmłodszym sprytnie balansować w świecie techniki, by AI nie poczyniła szkód w naturalnej inteligencji i pozwoliła jej się rozwijać.
Zajęcia w ramach "Tygodnia z Erasmusem" inspirowane projektem „Międzynarodowa ścieżka rozwoju MZS w Wysokiem Mazowieckiem” nr 2024–1-PL01–KA122-SCH-000216862, realizowanym w sektorze "Edukacja szkolna" programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027”, współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Akcji 1 - „Mobilność edukacyjna” (KA122-SCH) kontynuowane będą podczas całego roku szkolnego w myśl priorytetów ministerialnych "Higiena cyfrowa".
Redakcja