Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to wyjątkowe święto, które przypomina o pięknie i bogactwie naszego języka.
W tym roku klasa III B postanowiła połączyć jego obchody z realizacją innowacji pedagogicznej „Piątek z książką”. W ramach tego wydarzenia starsi uczniowie z klasy VI D z wielką chęcią wcielili się w rolę lektorów, prezentując młodszym kolegom fragmenty wybranych lektur szkolnych.
Celem spotkania było nie tylko propagowanie czytelnictwa, ale również budowanie więzi między uczniami różnych klas. Starsi uczniowie po raz kolejny mieli okazję pokazać młodszym, że literatura może być źródłem inspiracji i emocji, a młodsi zobaczyli, że książki nie muszą być nudnym obowiązkiem – mogą dostarczać wiele radości.
Na początku spotkania uczniowie starszych klas zostali zaproszeni do wybrania fragmentów lektur, które ich zdaniem są ciekawe i warte uwagi. Wybrane teksty pochodziły zarówno z kanonu lektur szkolnych, jak i z literatury współczesnej. W piątek w klasie III B odbyło się czytanie na żywo. Każdy z lektorów nie tylko odczytywał tekst, ale także starał się przekazać emocje bohaterów, co sprawiło, że młodsi słuchacze z zaciekawieniem śledzili przebieg wydarzeń. Zarówno młodsi uczniowie, jak i starsi lektorzy byli zachwyceni inicjatywą. Młodsi podkreślali, że dzięki starszym kolegom łatwiej było im zrozumieć trudniejsze fragmenty książek. Starsi natomiast cieszyli się, że mogli wcielić się w rolę nauczycieli i przewodników po literaturze.
Pomysł organizowania regularnych spotkań z książką w piątki okazał się strzałem w dziesiątkę. Wzmacnia on nawyk czytania wśród uczniów, rozwija ich wyobraźnię oraz poszerza słownictwo. Takie inicjatywy udowadniają, że książka może być źródłem inspiracji, wspólnej zabawy i nauki.
Podsumowując, Dzień Języka Ojczystego w naszej szkole stał się nie tylko okazją do refleksji nad wartością języka, ale również do promocji czytelnictwa w ciekawej i angażującej formie.
Urszula Tymińska