Aktualności
Plan lekcji
Wykaz podr.

Kilka dni temu w naszym gimnazjum mieliśmy przyjemność przeprowadzić wywiad z Dyrektorem Szkoły Muzycznej- Panem Adamem Januszkiewiczem. Celem dyskusji było przedstawienie zasad, na jakich będzie się opierała nowo otwarta placówka.

 Na początku prosimy, by opowiedział nam  Pan o swojej pracy.

-  Obecnie jestem nauczycielem w Szkole Muzycznej w Zambrowie. To szkoła państwowa, lecz nie różni się niczym od szkoły, która powstanie w ramach zespołu szkół gimnazjum.

 Co się podoba Panu w tej pracy?

-  Co mi się w niej podoba… Hm… Przede wszystkim to, że pracujemy z uczniami, którzy są w szkole muzycznej z wyboru, z chęci, z pasji. Przyjemnie jest patrzeć na młodych zdolnych ludzi robiących coś, do czego nie są zmuszani.

 Co Pan może powiedzieć o osiągnięciach swoich uczniów?

-  Sukcesy w szkołach muzycznych są sukcesami na szczeblach regionalnych i ogólnopolskich. Nie chodzi tutaj o sukcesy moich uczniów czy uczniów szkoły, w której obecnie pracuję, tylko o możliwości, gdzie się można pokazać i co można osiągnąć. Bardzo przyjemnie jest, kiedy otrzymujemy nagrodę czy dyplom wypisany w  innym języku.

Prosimy opowiedzieć o   swoich doświadczeniach z muzyką.

- Ja akurat naukę gry na fortepianie zacząłem w wieku 10 lat. W czasach, kiedy ja się uczyłem, opinia o dziesięciolatkach, które zaczynają się dopiero uczyć, była nie najlepsza. Natomiast jak widać nie przeszkodziło mi to w edukacji. Jako nastolatek uczyłem się w tak zwanym liceum muzycznym. A później, jak wiecie, wybór zależy od nas, na jakie studia pójdziemy. Ja wybrałem studia na akademii muzycznej, które udało mi się ukończyć w klasie gry na fortepianie.

Na jakich instrumentach będzie można nauczyć się grać w tej szkole?

- Na fortepianie, skrzypcach, gitarze, akordeonie i  instrumentach dętych, takich jak: klarnet, saksofon i flet poprzeczny.

Na czym będą polegały egzaminy wstępne?

- Na tych egzaminach będziemy badać podstawowe zdolności muzyczne. Kandydat będzie musiał zaśpiewać jakąś piosenkę, obojętnie jaką. Później sprawdzimy poczucie rytmu -czy osoba wyklaskuje rytm, jaki przed chwilą usłyszała. Następnie odbędzie się badanie słuchu, które polega na stwierdzeniu, który dźwięk jest niższy, a który wyższy. Trzeba przyznać, że do takiego egzaminu nie są potrzebne specjalne zdolności muzyczne, a raczej otwartość umysłu.

 Jaką wiedzę w szkole  będzie można otrzymać oprócz nauki gry na instrumentach?

- Szkoła muzyczna oprócz nauki gry na wybranych instrumentach kształci również teoretycznie. Abyśmy praktycznie mogli cokolwiek pokazać, musimy mieć jakąś elementarną wiedzę, zatem szkoła muzyczna rozwija także słuch, poczucie rytmu oraz wpaja pewne zasady muzyki.

 W jakim wieku, Pana zdaniem, najlepiej jest rozpocząć naukę gry na instrumentach?

- To jest trudne pytanie… Dlatego, że każdy nauczyciel ma inne zdanie na ten temat. Instrument y mają własną specyfikę. Wiadomo, że dziecko sześcioletnie, które jest jeszcze małe i niskie, nie jest tak silne, by być w stanie utrzymać kilkukilogramowy saksofon.  Ale jeśli chodzi o mnie… to uważam, że najlepiej jest zacząć jak najwcześniej.

 A w powstającej szkole muzycznej od jakiego wieku będzie można zacząć swoją przygodę z instrumentem?

- Przyjmujemy kandydatów od szóstego do szesnastego roku życia.

 Co powie Pan o lekcjach w szkole muzycznej? Czy nie będą one kolidowały z lekcjami w szkole?

- Zajęcia w szkole muzycznej trwają 45 minut, tak samo jak w szkole ogólnokształcącej. Szkoła muzyczna ma to do siebie, że prowadzi zajęcia dopiero po lekcjach w szkole ogólnokształcącej. Można powiedzieć, że jest to szkoła popołudniowo – wieczorowa, więc absolutnie nie będą kolidowały. Wiadomo, że będzie trzeba się przygotowywać na zajęcia zarówno do jednej szkoły jak i drugiej. Natomiast, według mnie, nie jest to minus, a wręcz przeciwnie. Młodzież będzie się jednocześnie uczyła zdolności organizowania sobie czasu.

 W co powinniśmy się wyposażyć, przychodząc do szkoły muzycznej?

- Przede wszystkim w chęci. A oprócz tego musimy mieć instrument. Szkoła zapewnia podręczniki, ale uczeń musi mieć swój instrument, który jest rodzajem bardzo prywatnej, osobistej rzeczy. Instrument jest przedmiotem ważnym dla muzyka, jest czymś, co go definiuje.

Czy można zmienić instrument w trakcie nauki?

- Tak, istnieje taka możliwość. Można z niej skorzystać raz w ciągu trwania nauki.

 A jakie szkoła daje możliwości?

- Najłatwiej jest wyobrazić sobie pytanie: ,,Co można robić, gdy nauczymy się pisać albo liczyć?’’ Wiadomo - możemy robić wszystko. Zależy od tego, w którą stronę się ukierunkujemy. Możemy być bankowcem, matematykiem i tak dalej. Tak samo jest ze szkołą muzyczną pierwszego stopnia. Jest to szkoła podstawowa dająca elementarną wiedzę zarówno praktyczną jak i teoretyczną. Przede wszystkim szkoła muzyczna nauczy Ciebie czegoś, czego nie umieją inni. Jest to szkoła przede wszystkim radości! Uczy wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna wokół nas.

Nie mamy więcej pytań. Dziękujemy bardzo za wywiad. To była bardzo ciekawa rozmowa.

Uczniowie II b

Kamila Magusiewicz

Małgorzata Drewnowska

Olgierd Dąbrowski

                

godlo1

vulcan

Ogłoszenia

  • Nowości wydawnicze w bibliotece! +

  • Uwaga! Aktualny nr konta bankowego na wpłaty za obiady szkolne +

    Odpłatność za obiady wynosi 5,00 zł za dzień. Opłatę za obiady proszę uiszczać zgodnie z harmonogramem, jedynie poprzez wpłatę na Read More
  • Uwaga, obiady w styczniu! +

    Stołówka szkolna w Miejskim Zespole Szkół informuje, że za STYCZEŃ 2025 wpłatę za obiady: - należy uiścić w terminie od 01.01.2025 Read More
  • Godziny pracy basenu +

    Informujemy, że basen jest czynny od poniedziałku do niedzieli od godziny 9:00 do 21:00Zapraszamy! Read More
  • 1

Kalendarz

Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

poznaj polske

bip

laboratoria

wf awf

szkola pamieta

mobilna pracownia

ose logo

mol

ekopracownia logo

eko logo

wfosigw

narodowy fundusz logo

ministerstwo klimatu logo

baner projekt

aktywna szk logo

ministerstwo sportu logo

orly sportu logo

unia logo

rp logo

fundusze logo

fundusze logo1

Stop cyberprzemocy

stop