19.09.2025 r. w Miejskim Ośrodku Kultury w Wysokiem Mazowieckiem odbyła się wystawa „Lalki z podlaską duszą” autorstwa pani Renaty Gołaszewskiej -Adamczyk. Było to spotkanie pełne czułości, wspomnień i łez wzruszenia. Na wystawie obecne były klasy 6b i 6c wraz ze swoimi wychowawczyniami. Młodzi ludzie wpatrywali się w maleńkie twarze lalek tak, jakby odnalazły w nich fragmenty własnej przeszłości.
Pani Renata tworzy lalki, które oddychają, żyją… Jej nowatorskie, autorskie metody, praca na naturalnych materiałach (runie owczym, wełnie, bawełnie, jedwabiu), ręczne rzeźbienie i malowanie twarzy, kulkowe lub drewniane stawy, włosy z koziej sierści oraz misternie szyte, postarzone stroje, sprawiają, że każda postać ma swoją historię i charakter. To nie są zabawki, to portrety duszy ubrane w tkaninę i czas.
O karierze pani Renaty warto wspomnieć z dumą: jest pedagogiem plastykiem, ukończyła też szkołę charakteryzacji teatralno-filmowej, przez lata pracowała z dziećmi i młodzieżą (m.in. w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną), a lalkarstwem artystycznym zajmuje się zawodowo od 2013 r. Jej prace pokazywane były na wystawach w Polsce i za granicą, od Pragi po Stany Zjednoczone, a ona współtworzy i promuje scenę polskiej lalki artystycznej m.in. współzałożycielka inicjatywy POLA; jest też obecna w międzynarodowych gremiach wystawców.
Dla pani Renaty to powrót do korzeni: wychowała się w Gołaszach Górkach, a szkołę średnią ukończyła w Wysokiem Mazowieckiem, dlatego wernisaż miał dodatkowy, osobisty wymiar. Widać było, że miejsce to żyje w niej sentymentem: rozmowy o dawnych uliczkach, o szkole, o zapachu chleba z piekarni, wszystko to splecione z lalczymi opowieściami. To był autentyczny moment „spotkania po latach” — znajomi, sąsiedzi, koleżanki ze szkolnej ławki i uczniowie zebrali się, żeby znów razem przeżyć coś pięknego. Motto życia pani Renaty „szczęśliwa mimo wszystko” — można było wyczuć w każdym jej kroku tego spotkania.
Wystawa jest niezwykle wzruszająca, nie tylko przez estetykę, ale przez to, co te lalki potrafią wywołać w oglądającym: pamięć, ciepło, współczucie, radość. W sali lewitował rodzaj nostalgii, który łączył pokolenia: dzieci z klas 6, ich wychowawcy, rodzina i dawni znajomi, wszyscy odnajdywali w kilku centymetrach materiału kawałek siebie.
Dziękujemy pani Renacie za odwagę w dawaniu lalkom duszy oraz Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w Wysokiem Mazowieckiem za stworzenie przestrzeni, w której te subtelne spotkania mogły się odbyć.
Jeśli jeszcze nie mieliście okazji, wybierzcie się, te lalki zostają w człowieku na długo.
Uczniowie mieli także okazję zobaczyć drugą ekspozycję, wystawę fotografii pana Janusza Szweda, naszego rodaka.
Jego prace zachwyciły pomysłowością, świeżym spojrzeniem i niezwykłą wrażliwością na codzienność.
Była to doskonała okazja, aby obok lalek z duszą odkryć również obrazy zapisane światłem, fotografie, które w niebanalny sposób opowiadają o świecie wokół nas.
Redakcja
18.09.2025 r. w Białymstoku na stadionie lekkoatletycznym odbyło się podsumowanie współzawodnictwa sportowego za rok szkolny 2024/2025.
Miło jest nam poinformować ze 4 miejsce w współzawodnictwie sportowym wśród dziewcząt w województwie podlaskim uzyskały dziewczęta z Miejskiego Zespołu Szkół w Wysokiem Mazowieckiem.
Pamiątkowy grawer z rąk prezesa Podlaskiego Szkolnego Związku Sporowego odebrał dyrektor MZS pan Jarosław Jankowski.
Dzisiejsza uroczystości była tez dobrym momentem do podziękowania trenerom, którzy uzyskali miejsce medalowe w Mistrzostwa Polski. Taki też tytuł przypadł Panu Arturowi Czaja za zajęcie II miejsca w Mistrzostwach Polski w koszykówce 3x3.
Gratulujemy i zyczymy dalszych sukcesów.
Redakcja
Co się stanie, gdy szóstoklasiści, ich wychowawczyni i rodzice spotkają się w jednym miejscu pełnym atrakcji, czyli „Mścichowiance”? Odpowiedź brzmi: najlepsza integracja!
Na starcie wydawało się, że największą gwiazdą będzie pizza, gorąca, pachnąca, swojska i znikająca z talerzy, szybciej niż można było powiedzieć „ostatni kawałek”. Do tego wata cukrowa, która potrafiła skleić uśmiechy jeszcze mocniej niż palce, gofry z bitą śmietaną i cała armia przekąsek, które jakby same prosiły: „zjedz mnie!”.
Ale to nie jedzenie zostało królową dnia. Koronę bezapelacyjnie przejęły… podchody. 6C zamieniła się w drużynę odkrywców i strategów. Jedni chowali się jak mistrzowie kamuflażu, drudzy wymyślali zadania, które czasem były trudniejsze niż równanie z matematyki. Było bieganie, śmiech, podpowiedzi szeptane jak największe sekrety i triumfalne okrzyki zwycięzców.
Rodzice tymczasem okazali się tajną „grupą wsparcia”: przywieźli dzieci, nakarmili i zadbali o to, żeby energii starczyło na każdą rundę zabawy. Za tę bezinteresowną pomoc należą się im gromkie brawa i złote medale.
Podsumowując: integracja 6C to była przygoda, której nie zapomni ani pizza, ani wata cukrowa, ani nawet plac zabaw. A jeśli ktoś jeszcze wątpi, kto naprawdę rządził tego dnia, odpowiedź jest prosta: podchody, jedyna gra, która łączy pokolenia i daje więcej frajdy niż największa porcja smakołyków.
Redakcja
Tegoroczna, już 32 edycja akcja Sprzątania Świata stała się wyjątkowym wydarzeniem w naszej szkole. Tego dnia wszyscy – od najmłodszych uczniów klas pierwszych, po doświadczonych ósmoklasistów – wyruszyli z workami i rękawiczkami, by zrobić coś dobrego dla naszej planety.
Z pozoru zwykłe sprzątanie stało się prawdziwą lekcją odpowiedzialności i współpracy. Najmłodsi z zapałem zbierali papierki i butelki, starsi ochoczo pomagali w trudniejszych zadaniach, a nauczyciele czuwali nad tym, by każdy mógł poczuć, że jego wysiłek ma znaczenie. Wspólne działanie pokazało, że choć jesteśmy różni wiekiem, charakterem i doświadczeniem, wszyscy mamy ten sam dom: Ziemię.
Dzięki naszej aktywności nie tylko uporządkowaliśmy szkolne otoczenie i pobliski teren, ale przede wszystkim daliśmy przykład, że ratowanie świata zaczyna się od małych kroków. Każdy zebrany papierek to mniej odpadów w środowisku, a każda para rąk gotowych do pracy to sygnał, że los planety naprawdę leży nam na sercu.
Sprzątając świat, sprzątaliśmy także naszą przyszłość. Razem pokazaliśmy, że troska o naturę nie jest obowiązkiem, lecz przywilejem – a nasza szkolna społeczność potrafi działać ramię w ramię dla dobra wspólnego.
Redakcja
17 września o 10 rano cała społeczność szkolna przeszła ćwiczenia ewakuacji. To ważne wydarzenie, którego celem jest opracowanie jak zachować się w obliczu zagrożenia pożarowego, bombowego czy innych. Sprawnie wyjść, opanować strach, nie ulec panice, znaleźć się w bezpiecznym miejscu w gronie tych samych co w klasie osób.
Ewakuacja była przeprowadzona sprawnie i wzorowo. Niech na zawsze zostanie tylko próbą.
Redakcja
1 września - początek nowego roku szkolnego 2025/2026. Wesoły gwar wypełnił puste do niedawna sale. Pełni oczekiwań, planów, marzeń o nowych wyzwaniach uczniowie z uwagą wysłuchali słów powitania przez p. Jarosława Jankowskiego- Dyrektora MZS, p. Jarosława Siekierko- Burmistrza Wysokiego Mazowieckiego, p. Adama Bucińskiego- Przewodniczącego RM i p. Bogumiły Dąbrowskiej - Przewodniczącej RR.
Spotkania odbyły się w trzech grupach wiekowych - klas I- III, IV- VIII i uczniów szkoły muzycznej.
1 września to także rocznica wybuchu II wojny światowej. Uczciliśmy to wydarzenie minutą ciszy za wszystkich walczących.
Po oficjalnym rozpoczęciu kilka zdań z wychowawcą, ekscytacja nowymi planami lekcji i...całe popołudnie wolności na drobne zakupy i spotkania ze znajomymi.
Ściskamy zwłaszcza pierwszoklasistów- zaczynających nowy etap w swoim życiu, czwartoklasistów- poznających nowych wychowawców i poszczególnych nauczycieli i ósmoklasistów- planujących swoją przyszłość.
Cóż, od jutra praca. I dobrze- rozwój przecież definiuje każdego z nas. Powodzenia!
Foto: ewysmaz & priv
Redakcja
Wrzesień 2025
KOSZT OBIADU WE WRZEŚNIU:
Ilość dni obiadowych – 21 dni, obiady będą wydawane od dnia 02.09.2025 r. (wtorek)
Cena obiadu – 5,00 zł
Do zapłaty – 105,00 zł
Termin wpłaty za wrzesień – 22.08.2025-29.08.2025
Październik 2025
19.09.2025-29.09.2025
Listopad 2025
24.10.2025-30.10.2025
Grudzień 2025
21.11.2025 – 28.11.2025
Nr konta
75 1020 1332 0000 1702 1018 0786
Uwaga!
Nieobecność dziecka na obiadach rodzice/opiekunowie prawni winni zgłaszać u Intendenta. Odpisów w przypadku nieobecności na obiadach należy dokonywać minimum dzień wcześniej do godz. 12.00.
Nieuregulowanie odpłatności za obiady w danym miesiącu (zgodnie z „Harmonogramem wpłat”) oznacza, że dziecko nie będzie mogło korzystać ze stołówki szkolnej w miesiącu, którego dotyczyła opłata.
Podczas dokonywania wpłat za obiady, proszę zwrócić uwagę na wpisywanie w tytule wpłaty:
dożywianie za m-c ……….…. za syna/córkę (imię, nazwisko) ….………. , klasa...........
Marta Skłodowska
PRZYBORY DO PISANIA:
zeszyt w 2 kolorowe linie format A4, bez marginesów
zeszyt w kratkę format A4, bez marginesów
2 zeszyty 16 kartkowe w kratkę, bez marginesów
zeszyt w kratkę 60 kartkowy – brulion
linijka 20 cm
2 ołówki
kredki w drewnianej oprawie
temperówka
klej w sztyfcie
nożyczki z zaokrąglonymi końcówkami
gumka do ścierania
MATERIAŁY NA ZAJĘCIA PLASTYCZNE I TECHNICZNE:
blok rysunkowy z białymi kartkami A4
blok rysunkowy z kolorowymi kartkami A4
blok techniczny z białymi kartkami A4 i A3
blok techniczny z kolorowymi kartkami A4 i A3
wycinanki – mały format
farby plakatowe + zestaw pędzli (gruby, średni, cienki) + pojemnik na wodę
plastelina
patyczki liczmany/małe liczydła
2 teczki na gumkę
koszulki (10 szt.)
koperty (10 szt.)
WYPOSAŻENIE DODATKOWE:
strój gimnastyczny (koszulka, spodenki, obuwie trampki lub tenisówki z jasną podeszwą), worek na strój (przynosimy na zajęcia wychowania fizycznego według planu)
kapcie (z jasną podeszwą) + worek do szatni (podpisany)
wizytówka na ławkę z imieniem i nazwiskiem dziecka
1 września uczniowie otrzymają zestaw zeszytów ćwiczeń do pierwszej klasy.
Wszystkie przybory, materiały oraz ćwiczenia należy podpisać.
Od 7 do 20 lipca 2025 r. 8 nauczycieli z MZS w Wysokiem Mazowieckiem uczestniczyło w Projekcie „Międzynarodowa ścieżka rozwoju MZS w Wysokiem Mazowieckiem” nr 2024–1-PL01–KA122-SCH-000216862, realizowany w sektorze "Edukacja szkolna" programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Akcji 1 - „Mobilność edukacyjna” (KA122-SCH), zorganizowanym w drugim co do wielkości mieście greckim - Thessalonikach. W programie była nauka języka angielskiego - jej aspekt komunikacyjny- i zgłębienie nowinek e- learningu.
Zajęcia prowadzone były ciekawie, rozwinęły umiejętności komunikacyjne i pokazały wykorzystanie różnych programów w nowoczesnej edukacji. Sporo dyskutowano o roli sztucznej inteligencji w nauczaniu, sposobach jej wykorzystania i mądrego wprowadzania w samorozwój dzieci. Mnóstwo emocji, ale także konstruktywnych rozwiązań, co zapewne przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia w naszej szkole. Rozwój AI jest nieunikniony tak jak za czasów starożytnych rozwój pisma. Niegdyś, po wiekach przekazywania sobie wiedzy ustnie „pismo było lekarstwem i trucizną na pamięć”, jak czytamy w ”Fajdros” Platona. Jak skutecznym i na co lekarstwem będzie AI? Czas pokaże, ale nie dziwią kontrowersyjne opinie zarówno entuzjastów jak i skrajnych przeciwników. Mądrość i rozsądek człowieka, mamy nadzieję, wskaże tu drogę.
Mieliśmy okazję poznać prezesa Polsko- Greckiej Izby Przemysłowo- Handlowej, który roztoczył przed nami różne aspekty współpracy między naszymi krajami. Na niwie gospodarczej, ale także kulturowej. Dowiedzieliśmy się też, jak wygląda system greckiego szkolnictwa i ...nie mamy się czego wstydzić.
Edukacja nauczycieli nie odbywała się tylko w salach wykładowych. Samo miasto nazwane na cześć siostry Aleksandra Wielkiego jest otwartą księgą zawierającą wiedzę o przeszłości i teraźniejszości. Proszę sobie wyobrazić współczesny moloch z blokowiskami i mnóstwem kawiarni i restauracji z powodu wysokiej temperatury tętniący życiem dopiero wieczorami. Wśród niezbyt pięknych mrówkowców, jakbyśmy się przeniośli w czasie, kryją się perełki starożytności: świątynie, dawny meczet, bramy, zamek, mury obronne. Grecy mówią, że stare jest to, co zbudowane zostało przed XV w., już szesnastowieczne to zaledwie „dojrzałe”. Można mieć takie nonszalanckie podejście, jeśli na każdym kroku widać ślady starożytności. Rotunda? Jest! Odeon?- Jest! Forum?- Jest! Co ciekawsze, te miejsca żyją, bo odbywają się w nich cudowne koncerty muzyki z okresu Bizancjum grane na mastikasach i innych chordofonach.
Obok monumentu Aleksandra Wielkiego na nabrzeżu, niedaleko Białej Wieży- dawnego tureckiego więzienia- teraz kwitnie życie- tłumy spacerowiczów podążających we wszystkie strony, także do rzeżby współczesnego artysty słynnych „Parasolek”. I tu znowu koncerty- orkiestry symfonicznej- , ale także pokazy flamenco. Każdy coś dla siebie znajdzie. Przy zadumanym Arystotelesie - pomniku stojącego na placu imienia filozofa- pojawiły się góry piasku zgrabnie przekształcone w boisko do siatkówki plażowej, a zaraz do koszykówki... Dzieje się w tym mieście dużo i to w powszednie dni.
Grecja to kraj zabytków. Przy Hagia Sofii można posiedzieć na szczątkach starożytnych kolumn, w muzeach bizantyjskim i archeologicznym zobaczyć najcenniejsze przedmioty- biżuterię i robiące wrażenie złote wieńce na skrońnie dawnych władców. Zarówno w mieście jak i oddalonej nieco Filippoi można odszukać ślady św. Pawła. Listy do filipian i tesaloniczan znajdują swoje miejsce. W Filippoi są ruiny miasta Filipa II - ojca Aleksandra Wielkiego. Tu też mieści się mozaika z pierwszego legalnego kościoła chrześcijan z ok. 333 roku. W Stagirze z kolei narodził się Arystoteles. Filozof, który powiedział: ”Gorzkie są korzenie edukacji, ale jej owoce słodkie”.
Z religią - bardzo przez Greków praktykowaną- wiążą się jeszcze klasztory na Świętej Górze Atos no i Meteorach. O ile drugie miejsce zwiedziliśmy, pierwsze można tylko opłynąć w urokliwym rejsie wokół trzech „palców” Półwyspu Chalkidiki. Mogliśmy też uczestniczyć we mszy św. w jedynym w Salonikach kościele katolickim.
Bardzo pouczający wyjazd. Od spotkania ze starożytnością i jej wielkimi postaciami po współczesność z dynamicznym życiem Greków, upałami i cudownym kolorem morza. Organizatorzy życzliwie nas przyjęli i naprawdę nikt nie udawał Greka, kiedy zadawaliśmy jakiekolwiek pytania.
Uczestnicy szkolenia
Szanowna Dyrekcjo, Kochani Nauczyciele, Drodzy Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2!
Z dźwiękiem ostatniego dzwonka otwierają się drzwi do wakacyjnej przygody – czasu beztroski, śmiechu, słońca i odpoczynku, na który wszyscy zasłużyliście!
- Dzieciom życzymy wakacji jak z bajki, pełnych kolorów, odkryć i radości z każdego dnia. Niech każdy poranek będzie zaproszeniem do nowej przygody, a wieczór do pięknych wspomnień!
- Nauczycielom dziękujemy za serce, cierpliwość i mądrość. Niech lato przyniesie Wam spokój, oddech i czas tylko dla siebie.
- Dyrekcji życzymy dumy z pracy całej społeczności szkolnej i wakacyjnych chwil, które dadzą siłę na nowe wyzwania.
Niech to lato będzie czasem małych cudów, bo każdy z Was zasługuje na coś wyjątkowego!
Do zobaczenia we wrześniu – z nową energią, uśmiechem i głową pełną pomysłów!