23 maja Liceum Ogólnokształcące zaprosiło ósmoklasistów na dzień otwarty w swoich podwojach. Wyremotowana szkoła kusi doskonałym zapleczem. Dobrze wyposażone sale, kącik do spotkań towarzyskich, smakowite obiady w stołówce. To niezbędne elementy. Ważniejsza jednak jest wykształcona kadra, która umie zachęcić do pracy i rozumie problemy dorastającej młodzieży.
Wybór liceum to także poważna decyzja. Ucząc się w technikum, wychodzisz z konkretnym zawodem. Tu- zdajesz maturę i zakładasz dalsze kształcenie na wyższej uczelni lub w szkole policealnej. Na starcie wybierasz profil. Czy jesteś matematykiem? Czy może bliższe są ci nauki humanistyczne? A może marzysz o zawodzie lekarza? To wszystko trzeba wziąć pod uwagę, wybierajac profil. W szkole jest też klasa policyjna. Pewnie łatwiej będzie tym uczniom zostać stróżami porządku i prawa, choć samo ukończenie tej klasy tego nie gwarantuje.
W szkole działa prężnie SU, o czym można się było przekonać podczas dzisiejszego dnia. SU współorganizował dzień otwarty, a w całość zaangażowana była spora grupa młodzieży i nauczycieli.
Wysokie loty! Rozwiń skrzydła! Leć za marzeniami! Myśl przyszłościowo!- To hasła, które mogłoby zawrzeć w sobie jedno łacińskie powiedzenie Horacego "Sapere aude" - Ośmiel się być mądrym.! To proponuje ta szkoła, dając Ci dobry start. Gdzie wylądujesz? To w dużej mierze zależy od Ciebie.
Dziś zetknąłeś się z ogólniakiem, rozwiazywałeś quizy. Może nawet wywalczyłeś nagrodę dyrektora? Zadbano, byś się poczuł dobrze- objedzony frytkami, goframi, popcornem i ciastem. To miłe. Bardzo. Pomyśl jednak nie o ciele, ale o intelekcie.
Dobrze rozważ wszystkie oferty. Zobacz, gdzie będziesz czuł się najlepiej. Rozważ, co pomoże Ci znaleźć takie miejsce, które Cię uszczęśliwi. Wszędzie trzeba włożyć wysiłek, by coś osiągnąć!
Redakcja
Niedługo koniec roku szkolnego. Ósmoklasiści stoją przed wyborem najlepszej dla siebie szkoły. Te zaś prezentują siebie, by stać się atrakcyjnymi dla jak największej liczby młodzieży.
Kto lubi nauki techniczne? Kto ma głowę do biznesów i umie logistycznie wszystko zaplanować? A może jego pasją jest gotowanie? Może liczenie czy informatyka? Zespół Szkół Zawodowych w Wysokiem Mazowieckiem- zwany potocznie Staszicem- się kłania. Patron zobowiązuje- to przyrodnik, działacz polityczny, filozof, reformator... Żył w oświeceniu- epoce intensywnego rozwoju nauki.
Staszic wysokomazowiecki stanął na wysokości zadania! Klimaty hawajskie uprzyjemniły dzień kandydatom do szkół średnich. Kolorowe kotyliony, stroje rodem z egzotycznej wyspy, nawet prawdziwy piasek i nagle wyrosłe palmy- taki rozmach trudno będzie przebić. Przyjechano po nas wesołym autokarem. Czuliśmy się ważni i docenieni. Jak królowie...
Przyszli uczniowie mogli zobaczyć, że owszem, nauka jest najważniejsza- prowadzona przez profesjonalistów i świetnie zarządzającą dyrekcję- ale liczy się też atmosfera- przyjazna, ciepła, wesoła. Młodzież potrzebuje przeżywania radości, nie można żyć w stresie i czekać na dorosłość, która, jak wiemy, bywa szara.
Cudownie przygotowany dzień otwarty w Staszicu. Lody i drobne przekąski to miły akcent.
Przed ósmoklasistami poważna decyzja. Niebawem odwiedzą inne z miejskich szkół. Pamiętajcie- musicie wziąć pod uwagę swoje zainteresowania, zdolności, pomysły na życie. Dobrze wybierzcie.
Redakcja
21 maja uczniowie klas IV-VII wybrali się na lekcję multimedialną do MOK w Wysokiem Mazowieckiem. Naszym tematem było AI. Jest to sztuczna inteligencja, która na pewno gości w telefonach dzieci. Lecz czy jest to w jakimś stopniu niebezpieczne?
Prelegentka wyjaśniła nam, jak łatwo przerobić czyjąś twarz za pomocą jednej aplikacji. Dlatego powinniśmy uważać, jakie zdjęcia lub filmiki publikujemy w Internecie. Są też takie przypadki, kiedy myślimy, że dzwoni do nas ktoś bliski, ale trzeba być czujnym- wykorzystywana bywa metoda zmiany głosu, zazwyczaj w celu wyłudzenia pieniędzy.
Później rozmawialiśmy o robotach, które dzięki specjalnym oprogramowaniom mogą zastępować nas w codziennych pracach takich jak gotowanie i sprzątanie. Często też wykorzystywane są w medycynie. Dużo osób twierdzi, że animatroniki są bardzo przydatne i powinno być ich więcej, w końcu roboty nie potrzebują wolnego w pracy ani zwolnień. Dowiedzieliśmy się, że nasz rodak Łukasz Kozlik przyłączył się do stworzenia maszyny, która wygląda jak człowiek i posiada mięśnie, dzięki nim jest jeszcze bardziej realistyczny.jaka jest więc przyszłość AI? Czy człowiek utrzyma kontrolę nad nią? Oby...Nie chcemy przecież żyć w świecie ułudy i generowanych emocji.
Na koniec oglądaliśmy film o chłopaku, który interesował się grami i chciał zostać progamerem. Tylko to mu chodziło po głowie. Nagle w jego mieście pojawiła się bardzo silna anomalia AI, która chciała zawładnąć światem. Musiał stawić jej czoła. Film pokazuje, iż sztuczna inteligencja potrafi nam pomóc i zna odpowiedź na każde pytanie, ale może być szkodliwa, jeżeli nie jest pod kontrolą.
Oliwia Brzóska klasa VI a
21.05.2025 odbyła się część 2 „Lekcji w kinie''. Zajęcia były podzielone na 2 części.
W pierwszej pani prowadząca zadała nam pytanie: „Co to inteligencja...''..Było dużo przeróżnych odpowiedzi np.. mądrość,wiedza,nauka ...A potem przyszło pytanie, co to „sztuczna inteligencja?''.Dowiedzieliśmy się, że pierwsza myśl o AI (sztucznej inteligencji) pojawiła się u Alana Turing'a, od którego nazwiska wziął się „Test Turinga''. Polegał on na zadawaniu pytań robotom, by się uczyły.
Pani, która prowadziła zajęcia, zadała nam kolejne pytanie: „ Czy roboty są potrzebne człowiekowi?” Odpowiedzi były różne. Wytłumaczyła nam, do czego są potrzebne roboty, do czego nie. Kolejne pytanie dotyczyło użycia przez nas Chat'u GPT do odrabiania lekcji. Prawie 1/2 całej sali podniosła rękę. Potem wykładowczyni opowiadała nam o ''robotach humanoidealnych'', które są stworzone na wzór człowieka do wykonywania codziennych czynności np. robienia kanapek, sprzątania, prowadzenia auta. Pani uświadomiła też nam niebezpieczeństwa wychodzące ze sztucznej inteligencji. Wśród nich jest Deepfake i Spoofing polegający na podszywaniu się za kogoś głosem, zdjęciem, które zostało właśnie wygenerowane przez AI. Dzięki temu złoczyńcy podszywają się pod nas i wyłudzają pieniądze.
Pod koniec I części Pani pokazała nam stronę internetową Suno, gdzie sztuczna inteligencja wygenerowała piosenkę z hasłami z tej lekcji.
W drugiej części był film o chłopaku, który chciał zostać ''progamerem''. Dostał w szkole „1”, a jego mama zabrała mu komputer. Uczeń poszedł z kolegą do salonu gier, gdzie z kosmosu spadła do salonu Anomalia level'u 4. Ośrodek na temat spraw paranormalnych zebrał najlepszych graczy i musieli wejść do portalu i walczyć z anomalią w 3 level'ach, które były wspomnieniami graczy. Główny bohater wygrał i mógł poprosić ''insekta''o wszystko. Zażyczył sobie samochodu, komputera,dziewczyny, mocy tworzenia i bomby intermagnetycznej. Kliknął ją i po anomalii. Po całej akcji chłopak starał się zachowywać odstęp między graniem a nauką. Pomogła mu w tym koleżanka.
Dzięki spotkaniu dowiedzieliśmy się o wielu rzeczach związanych z AI (sztuczną inteligencją). W imieniu wszystkich uczniów chciałbym podziękować za zajęcia całej załodze ''Lekcji w kinie''
Damian Duchnowski kl.VI
a
21 maja reprezentantki naszej szkoły przystapiły do współzawodnictwa na niwie ortografii i interpunkcji. Pisały dyktando, które miało wyłonić najlepszego. Teksty były dwa- dla uczniów klas VII- VIII i klas IV- VI. Miło nam poinformować, że Wiktoria Topolskla z klasy V c wywalczyła V miejsce w swojej kategorii wiekowej. Nauczycielem uczennicy jest p. Monika Dołęgowska. Gratulujemy!
Poziom był bardzo wysoki. Zwyciężczyni z Kobylina Borzymy miała aż 100 punktów. Nie zgubiła ani jednego przecinka! Za rok znowu ta forma współzawodnictwa. Zmierzcie swoje siły!
Redakcja
Od 13 do 15 maja w całej Polsce uwaga dorosłych skupiła się na ósmoklasistach. Pisali egzaminy- pierwsze, poważne, pokazujące, co młodzież osiągnęła w ciagu wielu lat nauki w szkole podstawowej. Jeśli chodzi o język polski zaskoczeniem - niezaskoczeniem było przemówienie wymagane do napisania zamiast nieśmiertelnej rozprawki. Niektórych zdziwiła lektura podstawowa - " Chłopcy z Placu Broni" - omawia się ją w klasie piątej. Autorzy zadań przekonali, że są twórczy i korzystają z wymagań całej podstawy programowej- okres popandemiczny się już skończył.
Królowa nauk- matematyka tym razem była łaskawa. W opinii uczniów egzamin nie był trudny, zadania bez udziwnień, przyjazna treść i dość jasny tok rozumowania. Nie chwalmy jednak dnia przed zachodem słońca. Mamy nadzieję, że w lipcu oczekiwania się potwierdzą.
Język angielski do zrobienia. Zadania o zoo, formy użytkowe- standard. Posługiwanie się tym językiem otwiera świat, więc uczniowie poświecają mu uwagę.
Wniosek- najtrudniejszy był język polski. Dlaczego? Wszystkie lektury były omówione, typy zadań przećwiczone. Niestety, ten przedmiot wymaga bogatego słownictwa i wyobraźni. Te zabija...ekran smartfona i nieczytanie ksiażek. Musisz przeprowadzić autorefleksję i pomysleć, co dla Ciebie ważniejsze.
Redakcja
Dnia 16 maja 2025r. odbyło się w Białymstoku podsumowanie XIII Edycji Konkursu „By czas nie zaćmił i niepamięć. W poszukiwaniu prawdy o Katyniu, Smoleńsku i Obławie Augustowskiej’.
Do zmagań przystąpili uczniowie ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z województwa podlaskiego. Głównym celem konkursu jest kształtowanie postaw patriotycznych, pogłębianie wiedzy historycznej, a także odkrywanie nowych faktów o trzech tragicznych wydarzeniach z najnowszej historii naszego kraju, dotyczącej XX i XXI wieku: Zbrodni Katyńskiej, Obławy Augustowskiej i Katastrofy Smoleńskiej.
Prace na konkurs z naszej szkoły pisały: Maria Buczyńska, Lidia Stypułkowska z klasy VIII A, Zofia Gołaszewska z VII A oraz Antoni Czajkowski z VIII A. Opiekunem uczniów był Pan Tomasz Krajewski.
Wszystkie prace zostały bardzo wysoko ocenione przez komisję konkursową. Lidia zdobyła II miejsce, praca Zosi została wyróżniona. Cała czwórka dostała cenne nagrody.
Wszystkich uczniów naszej szkoły zachęcamy do wzięcia udziału w kolejnej - XIV edycji konkursu.
Laureatkom jeszcze raz z dumą GRATULUJEMY.
Tomasz Krajewski
Czy języki obce są Twoją mocną stroną? Jeśli tak, to ten Konkurs jest dla Ciebie!
05.06.2025 r., o godzinie 11.45 odbędzie się I edycja Konkursu Językowego „Szkolny Poliglota”. To doskonała okazja, żeby sprawdzić swoją znajomość języków obcych, a konkretnie języka angielskiego i języka niemieckiego. Konkurs jest kierowany do uczniów klas siódmych i ósmych, uczących się języka angielskiego i języka niemieckiego w Szkole Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika przy Miejskim Zespole Szkół w Wysokiem Mazowieckiem.
Konkurs ma formę dwóch testów gramatyczno-leksykalnych (jeden z języka angielskiego, drugi z języka niemieckiego), które mogą zawierać następujące typy zadań: zamknięte jednokrotnego wyboru, uzupełnianie tekstu brakującymi wyrazami, tłumaczenie pojedynczych wyrazów/fragmentów zdań, uzupełnianie zdań wyrazami w odpowiedniej formie, wykreślanka, krzyżówka itp.
Uczniowie, którzy wyrażają chęć udziału w Konkursie, zapisują się u Organizatora Konkursu, p. Macieja Pacholskiego, w terminie do 26.05.2025 r. (poniedziałek).
Termin Konkursu: 05.06.2025 r. (czwartek), godz. 11.45.
Wszelkich informacji dotyczących Konkursu udzielać będzie p. Maciej Pacholski.
Organizator Konkursu
Maciej Pacholski
24.04.2025 r. w Szkole Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Wysokiem Mazowieckiem odbyła się II edycja Szkolnego Konkursu Wiedzy o Krajach Niemieckojęzycznych.
Organizatorem Konkursu był nauczyciel języka niemieckiego – mgr Maciej Pacholski.
Celem Konkursu było popularyzowanie wiedzy o krajach niemieckiego obszaru językowego, zachęcanie młodzieży do samodzielnego zdobywania wiedzy o krajach niemieckojęzycznych oraz wzbudzanie zainteresowania tymi krajami.
Konkurs składał się z jednego etapu w formie pisemnej. Uczestnicy mierzyli się z pytaniami dotyczącymi między innymi geografii, historii i kultury krajów niemieckojęzycznych.
W II edycji Konkursu uczestniczyło 41 uczniów z klas siódmych i ósmych.
Najwyższe wyniki uzyskali:
1. Antoni Czajkowski (klasa 8a)
2. Lidia Stypułkowska (klasa 8a)
3. Jakub Brzozowski (klasa 7b)
Dodatkowo Komisja Konkursowa zdecydowała się przyznać wyróżnienie następującym Uczestnikom:
- Franciszek Wojciech Gołaś (klasa 7c)
- Izabela Targońska (klasa 7d)
- Kamila Dąbrowska (klasa 7b)
- Julia Maria Wyszomirska (klasa 8a)
Wszystkim Uczestnikom gratulujemy i zachęcamy do udziału w III edycji Konkursu, która odbędzie się w przyszłym roku.
Maciej Pacholski
23 kwietnia wzięliśmy udział w ogólnopolskiej akcji #SprzątamyDlaPolski
Z pełnym zaangażowaniem i pozytywną energią wspólnie sprzątaliśmy naszą okolicę, pokazując, że troska o środowisko to nie tylko wielkie inicjatywy, ale przede wszystkim codzienne, małe działania. Podczas akcji zebraliśmy mnóstwo odpadów, przywracając naszej przestrzeni naturalne piękno i porządek.
Wierzymy, że takie inicjatywy budują w nas wszystkich świadomość ekologiczną i uczą odpowiedzialności za otaczający nas świat.
Pamiętajmy – Ziemię mamy tylko jedną!
Dbajmy o nią każdego dnia, podejmując nawet najdrobniejsze kroki, które w dłuższej perspektywie mają ogromne znaczenie dla przyszłości naszej planety.
Redakcja
25 kwietnia dyrekcja i organizatorzy p. Magdalena Doroszkiewicz, p. Małgorzata Brzozowska, Małgorzata Mokrzewska i p. Joanna Decewicz podsumowali dwa konkursy plastyczne związane z patronem naszej szkoły. Zainteresowanie było ogromne- wpłynęło ponad 60 prac na kosmicznym poziomie, dlatego Komisja przyznała, że miała twardy orzech do zgryzienia. Ale udało się!
Kosmiczną podróż w głąb wiedzy na skrzydłach wyobraźni odbyli artyści, przystępując do współzawodnictwa " Kopernik i jego Wszechświat". Nagrodzeni zostali następujacy uczniowie: Aleksander Dąbrowski z II a - I miejsce, Szymon Dąbrowski kl. II c- II i Joanna Sarnacka - III. Wyróżnienie zdobyła praca Katarzyny Zawistowskiej. Gratulujemy!
W konkursie na lapbook tematyczny"I Ty możesz zostać Kopernikiem" tajemnice wielkiego astronoma w drodze do gwiazd odkryli: " Filip Kućmierowski - I miejsce, Julia Łukianiuk- II, Antonina Grabowska - II. Wyróżnione zostały lapbooki Lidii Stypułkowskiej i Wiktorii Czaja. Świetnie!
Wszystkie prace pokazały, że słowa o dokonaniu Kopernika " wstrzymał Słonce, ruszył Ziemię" mogą być metaforą tego, co jest w zasiegu naszych rąk, pod warunkiem, że chcemy wykorzystać wiedzę, wyobraźnię i marzenia.
Każdy może zostać Kopernikiem lub przynajmniej Koperniczkiem swoich czasów.
Redakcja
25 kwietnia klasy IV z wychowawczyniami zaprosiły społeczność szkolną na apel z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Na scenie zrobiło się biało - czerwono. Galowe stroje, powaga na twarzach młodych artystów. Starsi juz wiedzą, że wspomniana konstytucja była pierwszą w Europie , a drugą na świecie. Utworzona przez patriotów, by zapobiec rozbiorom i dokonać reform w podupadającej Polsce. Zamysł szlachetny, nowatorski, dalekowzroczny...Niestety, w każdym czasie naszej historii zdarzają się zdrajcy. Rocznica przypomina, że Polacy mają potencjał, mają wolę działania na rzecz ojczyzny.
Artyści skupili się i na historii zdarzenia, i opisie piękna zabytków i przyrody w naszej ojczyźnie." Tu wszędzie jest, moja ojczyzna"- w Sukiennicach, krakowskim rynku, kwiatach i śpiewie ptaków... Pamiętajmy o tym, zwiedzając nasze miasta i plenery.
Ze sceny popłynęły pięknie wyrecytowane słowa. Chór prowadzony przez p. Cezarego Witkowskiego dopełnił dzieła. Nostalgicznie zagrały na instrumentach młode skrzypaczki, wzruszeniem drżał głos wokalistki.
Dobrze, że są takie akademie. Dobrze, że młodzi Polacy poznają historię. Niech tylko udaje im się wyciagać wnioski.
Redakcja