Gimnazjaliści niby to dzieci i nie dzieci, ale poświętować mogą. Jako że niebawem cała Europa zacznie żyć rozgrywkami w piłkę nożną, 1 czerwca nauczyciele wychowania fizycznego zaproponowali rozegranie „Mini Euro 2016”. Zespoły klasowe wylosowały, jakie państwo będą reprezentowały i komu kibicowały. Siedmioosobowe drużyny chłopców rozegrały mecze piłki nożnej w trzech grupach: A,B,C. Emocje były aż w 36 meczach! Pozostali członkowie klas zajęły się kibicowaniem swoim drużynom. Turniej wygrała klasa III f w barwach Chorwacji, a najlepiej kibicowały ex aequo klasy III e- Francja - z wychowawczynią p. Krystyną Wojciak Włostowską i klasa I b - Polska z wychowawczynią p. Małgorzatą Mokrzewską . Pozazdrościć kreatywności i umiejętności rękodzielniczych w strojach i gadżetach kibica. A gardła jeszcze pracują?
Zwycięskie drużyny zdobyły puchary ufundowane przez dyrektora gimnazjum i wręczone przez fundatora. Jak Wam się podobało? Świetna inicjatywa nauczycieli wf i nieoceniona pomoc wychowawców.
Redakcja
Klasa I d Dzień Dziecka świętowała w Mścichach. Rodzice postarali się jak zwykle o zapełnienie stołów smakołykami, były więc mufinki, babeczki, babki z kremem, rogaliki i deserowe ciasto z truskawkami. Paliło się ognisko, a przy nim piekły pyszne kiełbaski. W międzyczasie na boisku rozgrywały się mecze piłki nożnej i siatkowej. Dziewczyny tańczyły i śpiewały na łące albo plotkowały wygrzewając się na słońcu. Leniwy, przyjemny dzień bez stresujących kartkówek czy sprawdzianów. Wszyscy zadowoleni i uśmiechnięci. Szkoda, że Dzień Dziecka jest tylko raz w roku.
Szczególne podziękowania inicjatorce imprezy p. Agnieszce Dmochowskiej, rodzicom dowożącym i tym, którzy zafundowali smakołyki oraz wychowawczyni p. Annie Piętka-Lubowickiej.
Klasa I d
Ona mi pierwsza pokazała księżyc
I pierwszy śnieg na świerkach
I pierwszy deszcz.
Byłem wtedy mały jak muszelka
(J.I. Gałczyński)
Matka – osoba najważniejsza w życiu każdego człowieka. To ona mówi nam co dobre, a co złe, wskazuje nam właściwą drogę, pragnie dać nam wszystko, co najlepsze i najbardziej wartościowe. Jej miłość jest bezwarunkowa. W dużej mierze od niej zależy, czy jej dziecko będzie w przyszłości dobrym, szlachetnym i uczciwym człowiekiem. Ona wpływa na osobowość swojego dziecka. Dla niej dobro i szczęście dziecka jest najważniejsze. O tym wszystkim pamiętamy szczególnie w dniu święta naszych Mam – 26 maja. W tym roku dzień ten wyjątkowo przeżyli uczniowie klasy I d , którzy pod kierunkiem wychowawczyni p. Anny Piętka-Lubowickiej przygotowali spotkanie dla swoich Mam. Nie zabrakło więc słów miłości, wdzięczności a także przeprosin za drobne codzienne uchybienia i niedoskonałości. Miłość wyrażaliśmy wierszem , piosenką , uśmiechem, całusem i kwiatami. Wzruszenie malowało się na twarzach Mam, które z radością patrzyły i słuchały swoich, w końcu nie takich małych pociech, ale dla nich nieustannie najważniejszych.
Kochane Mamy – za wszystko Wam dziękujemy.
Uczniowie klasy I D
21 maja 2016 r. w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Ciechanowcu odbyła się już VI Edycja Konkursu Poezji i Piosenki Angielskiej. Celem konkursu było umożliwienie uczniom zaprezentowania i sprawdzenia swoich umiejętności wokalnych i recytatorskich w języku angielskim, a jednocześnie zachęcenie do odkrywania i zgłębiania literatury angielskiej. W tym roku honorowy patronat nad konkursem objęli: starosta wysokomazowiecki, Burmistrz Ciechanowca oraz wydawnictwo Pearson Central Europe Sp. Z o. o. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie wyłonieni w szkolnych eliminacjach. Konkurs przebiegał w dwóch kategoriach: piosenka i wiersz. W kategorii wiersz wystąpili: Klaudia Oleksik – kl. I D, Olgierd Dąbrowski - kl. II B, Weronika Biała – kl. III D, a w kategorii piosenka Julia Grabowska – kl. III E i Karol Godlewski – kl. II D
Jak co roku, konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem szkół z okolicznych powiatów. Tradycyjnie, uczestnicy i ich opiekunowie zostali bardzo serdecznie przyjęci i powitani przez p. Dyrektor Gimnazjum w Ciechanowcu E. Trzeszczkowską.
Repertuar wykonawców był bardzo zróżnicowany, a występy uczniów budziły podziw jury, widzów i niewątpliwie były na bardzo wysokim poziomie.
W I części konkursu wystąpiło 28 uczniów, którzy wykonali piosenki w jęz. angielskim. Konkurencja była ogromna, więc tym bardziej cieszy wyróżnienie dla Julii Grabowskiej, która zachwyciła jury nietypowym wykonaniem piosenki „ Little talks” of Monsters and Men. Bardzo dobrze zaprezentował się również Karol Godlewski, który wzbudził duży aplauz wśród żeńskiej części widowni wykonaniem piosenki zespołu The Killers „Human”.
W II części konkursu można było usłyszeć ciekawe, refleksyjne, a czasami zabawne utwory poetów angielskich. Konkurs rozpoczęła Weronika Biała, a zakończyła też nasza uczennica - Klaudia Oleksik. Największy sukces odniósł Olgierd Dąbrowski, który za wykonanie utworu „Funeral Blues” W. H. Auden uzyskał I miejsce. Również Klaudia Oleksik zauroczyła jury swoją interpretacją wiersza „Clooney the Clown” S. Siverstein i otrzymała wyróżnienie.
Bardzo cieszymy się z sukcesów naszych uczniów i gorąco gratulujemy wszystkim, którzy brali udział w tym konkursie oraz mentorom uczniów.
Pamiętajcie! Za rok następna edycja i już dziś zachęcamy do wzięcia udziału w szkolnych eliminacjach. Wrażenia, podobnie jak w tym roku, na pewno będą niezapomniane.
Janina Barbachowska
05 maja odbyła się w naszej szkole I edycja Konkursu Wiedzy o Wielkiej Brytanii, w której wzięło udział 16 uczestników. Uczniowie zmierzyli się z pytaniami z różnych dziedzin, tj. historii, geografii, polityki, filmu, sportu czy też muzyki w Wielkiej Brytanii. Maksymalnie z testu wiedzy można było uzyskać 44 pkt. Wyniki były dość wyrównane. Na podium stanęli:
Weronika Biała III d i Marcin Różański II b - I miejsce – 41,5 pkt
Nina Milewska II b i Monika Murawska II b – II miejsce 40,5 pkt
Zuzanna Wiczołek I c – III miejsce – 40 pkt
Wszystkim uczestnikom gratulujemy i zapraszamy do udziału w następnym roku!
Organizatorzy
19 i 20 maja trzydziestoosobowa grupa z II b i III c, III e i III d pod opieką p. Joanny Decewicz, p. Moniki Kuleszy i p. Luizy Borawskiej brała udział w XIII Dniach Gimnazjalistów organizowanych przez Publiczne Gimnazjum w Nowych Piekutach. Hasło tegorocznego spotkania brzmiało:” Od nas zależy przyszłość”. Jak zawsze całe przedsięwzięcie łączyło w sobie naukę, zabawę, zadumę modlitewną i służyło integracji i pokazaniu wartości ważnych dla młodych ludzi. Ale po kolei…
Zielono - brązowi polubili … fiolet. Co znaczy to zdanie? Ocb? Drużyna we współzawodnictwie z pozostałymi siedemnastoma przedstawicielstwami gimnazjów z województwa zdobyła II miejsce upamiętnione fioletowym okazałym pucharem. „Zielono-brązowi”, bo ubrani w zielone koszulki, brązowe bandany i gustowne kapelusiki z zielonym otokiem.
Spotkanie rozpoczęło się mszą świętą w Hodyszewskim Sanktuarium Maryjnym. Nabożeństwo odprawił ks. biskup Janusz Stepnowski, zwracając uwagę na wartość nauki w życiu młodych i konieczność szacunku do samych siebie w czasach niewątpliwie trudnych, pełnych pokus i zaskakujących zawirowań życiowych.
Po błogosławieństwie cała wiara zapełniła rajdowe szlaki. My ruszaliśmy z Jabłoni Piotrowiec do Nowych Piekut - jakieś 8- 9 km okrężną drogą oczywiście.
Na starcie dostaliśmy zadania do wykonania. W tym roku inspiracją do poleceń był „Pan Tadeusz” Mickiewicza i historia Polski w różnych jej odsłonach. Podzieliliśmy się na podgrupy, żeby zdążyć z wykonaniem wszystkich 5 rozbudowanych poleceń. Najpierw ułożyliśmy obraz Andriollego z puzzli - wyszła scena z księgi III ”Umizgi” i tym sposobem dowiedzieliśmy się, że kolejne zadanie związane jest z postaciami Telimeny, Sędziego i Tadeusza. Należało ucharakteryzować wybrane osoby na bohaterów literackich i zaśpiewać ułożony przez siebie tekst inspirowany „Panem Tadeuszem” adekwatny do zagranej przez aktorów sceny. Wybraliśmy połączenie poloneza z filmu „Pan Tadeusz” Wajdy z raperskim wykonaniem przestrogi Sędziego. Całą drogę „Sędzia- Kuba” ćwiczył swój tekst, natomiast nie było w ogóle czasu na próby. Wybieraliśmy scenerie do 5 różnych zdjęć plenerowych z udziałem Telimeny, Sędziego i Tadeusza. Należało je szybko zrobić i przesłać organizatorom. Technika współczesna jest nie do przecenienia - Kasia zrobiła zdjęcia i puściła je w eter. Wcześniej duża część grupy biegała po domach mieszkańców gminy Nowe Piekuty i prosiła o pożyczenie jakiś czerwonych elementów garderoby, wszak Telimena miała czerwoną spódnicę i koralowy szal! Na szczęście ufryzowanie niesfornych pukli Zuzi - Telimeny zajęło tylko chwilę i dostojna matrona zasiadła w trawie, rowie, jarze, wreszcie w krzakach. Sędziemu - Kubie musiał wystarczyć biały ręcznik za kontusz, a Tadeusz obył się strojem z bandanek.
Dziewczyny z III kl. zrobiły ozdobną ramkę stylizowaną na starą, rzeźbioną. Inne ruszyły w poszukiwaniu 30 mieszkańców - respondentów, by stworzyć ranking 5 najważniejszych dla mieszkańców gminy wydarzeń z historii Polski. Na pierwszym miejscu uplasował się chrzest Polski. Drugoklasistki szukały domu, w którym była jakaś cenna dla mieszkańców pamiątka rodzinna. Należało przeprowadzić wywiad na jej temat, a potem ułożyć ciekawe opowiadanie. Do prac literackich zaangażowała się Julia, która oprócz opowiadania ułożyła trzynastozgłoskowy wiersz na temat chrztu Polski- kolejne zadanie.
Uff! Od samego pisania robi się gorąco, a co dopiero wykonanie zadań! Tempo, tempo, szybkie decyzje, szaleńczy marsz i ukradkowe pogryzanie kanapek, bo na postój w ścisłym tego słowa znaczeniu, nie było czasu. Całe szczęście przed 16 zdążyliśmy na obiad i rozlokowaliśmy się w iście królewskich warunkach w dwóch przedszkolnych salkach. Ale zaraz prezentacje, nabożeństwo majowe, gra na orliku i w końcu … dyskoteka, paradoksalnie czas na odpoczynek, bo intensywność tańców można było dawkować…
Noc minęła przyjemnie, na podłodze, po szczątkowej toalecie, wszyscy spali przynajmniej 4-5 godzin. W sali chłopców na środku stał tajemniczy czarny worek - patent pani Moniki - może zobaczycie go na zdjęciach…sza!
Poranek upłynął równie miło. Śniadanko, a potem przygotowania do happeningu „A to Polska właśnie!” Połączono grupy, nas z Piątnicą, Jabłonką Kościelną i… Znowu dostaliśmy fragment „Pana Tadeusza”, tym razem „Polowanie” i należało stworzyć na tej podstawie przedstawienie tak, by zaangażować w nie całą publiczność. 100 osób dla blisko 500! Przyznacie - rozmach imprezy - ogromny!
Podzieliliśmy się na dwie grupy. Jedna pod okiem instruktorów ćwiczyła figury do poloneza i polki (28 par!), druga bawiła się w teatr. Zawirowało znowu. Z jednej strony rytmy tańców i energia dynamicznych par prowadzonych przez instruktorów i Liliankę, która należy do zespołu „Skowronki” i figury poloneza ma w małym palcu…u nogi, z drugiej - gorączkowe próby z wydawaniem odgłosów ptaków, psów, echa, wreszcie gry Wojskiego - Kamila na rogu. Pojedyncze próby wystąpień głównych postaci: Tadeusza Soplicy - Krystiana, Hrabiego Horeszki - Kuby, niedźwiedzia i księdza Robaka, narratora - Łucji i animatorki happeningu - Klaudii dały wszystkim wiele radości. A jeszcze! Trzeba było uwić 28 wianków i zrobić tyleż kotylionów, by tancerze prezentowali się dostojnie. Jak zrobić wianki, skoro dmuchawce już przekwitły? Posłużyło zielsko, którego całe naręcza zniknęły spod Urzędu Gminy. Grunt to kreatywność!
Po obiedzie oczekiwane prezentacje. Mówiąc nieskromnie, ale szczerze, nasze przedstawienie było chyba najlepsze. Widownia żywo zareagowała na zaproszenie zespołu, rozległy się odgłosy zwierząt, nawet niekoniecznie leśnych, aktorzy tak pięknie zagrali swoje role, że otrzymali najgłośniejsze brawa. Było świetnie. Ale to nie wszystko!
W scenie finałowej ”Pana Tadeusza” jest polonez. W scenie przedfinałowej XIII DG były też polonez i polka zatańczone przez blisko 500 uczestników! 5 kolorów grup utworzyło piękne taneczne kręgi na placu przed gimnazjum, by zatańczyć poloneza z figurami i w końcowym akcie połączyć się w orszak zielono-niebiesko-biało-granatowo-czerwony. Symboliczna i prawdziwa integracja w tańcu, życiu, w kraju -: "A to Polska właśnie!” Łza się zakręciła w oku obecnym: dyrektorom szkół, przedstawicielom kuratorium, władz samorządowych, księżom, sponsorom, opiekunom grup i co wrażliwszej młodzieży… Na zakończenie uhonorowano zwycięzców pięknymi pucharami. My cieszymy się z wysokiego II miejsca, ale uważamy, że wygranymi na tej imprezie są wszyscy, którzy brali w niej udział. Nawet jeśli bandana gryzła w szyję, nawet jak pobolewały nogi, nawet jak partner do tańca w ostatniej chwili stchórzył…
Dziękujemy organizatorom za możliwość wzięcia po raz kolejny udziału w tak twórczym, mądrym i radosnym przedsięwzięciu. Już czekamy na zaproszenie za rok.
Uczestnicy XIII DG z Wysokiego Mazowieckiego
20 maja 2016 roku odbyła się VIII edycja Diecezjalnego Konkursu „Święci i bohaterowie Ziemi Łomżyńskiej” pod hasłem „Owocem świętości jest miłosierdzie”. Z naszej szkoły na galę finałową zostało zaproszonych czworo uczniów – Aleksandra Grodzka z klasy III a przygotowująca pracę pod kierunkiem pani Małgorzaty Boreckiej oraz Gabriela Jabłońska z klasy I c, Szymon Malinowski z klasy I b i Dawid Tymiński z klasy I e pod kierunkiem pani Anny Jamiołkowskiej. Rozstrzygnięcie odbywało się w auli Katolickiego Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży. Uroczystość rozpoczęła się o godzinie 12:00. Swoją obecnością zaszczycił nas Biskup Tadeusz Bronakowski.
Organizatorzy nagradzali uczestników w trzech kategoriach: plastycznej, multimedialnej i literackiej. W każdej z nich było wiele zgłoszonych prac, z których należało wyłonić zwycięzców.
W części multimedialnej na podium stanął Szymon Malinowski z drugim miejscem i został nagrodzony książką Grzegorza Górnego i Janusza Rosikonia „UFAM - Śladami Świętej Siostry Faustyny”. Jest to bogato ilustrowana lektura pokazująca oblicze miłosierdzia.
W tej samej kategorii wyróżniono Dawida Tymińskiego dziełem Henryka Gały „Gdzie rzeka zawiła”. Ten tomik ukazuje krajobraz Łomży w sposób poetycki. Wiersze tego artysty ukazują w sposób uniwersalny nawet najmniejsze szczegóły.
Następnie rozstrzygnięto kategorię sztuki słowa. W niej uczennica naszej szkoły Gabriela Jabłońska zajęła pierwsze miejsce. Została ona nagrodzona powieścią historyczną Bolesława Prusa „Faraon” oraz poruszającą powieścią o sile rodzicielskiej miłości pt.: „Ślady małych stóp na piasku” autorstwa Jullianda Anne-Dauphine. Otrzymała jeszcze zdobioną myszkę do komputera.
W tej grupie wyróżnienie zyskała również Aleksandra Grodzka, otrzymując ilustrowaną książkę, która ukazuje zachwycające krajobrazy pt.:„Ziemia Święta. U źródeł chrześcijaństwa” Doroty Krasnodębskiej.
Po uroczystym rozdaniu nagród i zrobieniu pamiątkowych zdjęć na uczestników czekał poczęstunek. Uroczystość zakończyła się około godziny 13:00.
Gabriela Jabłońska kl.I c
Poniżej znajdziecie nagrodzoną pracę Gabrysi. Redakcja składa gratulacje wszystkim wyróżnionym i nagrodzonym oraz ich opiekunom.
OWOCEM ŚWIĘTOŚCI JEST MIŁOSIERDZIE
Już na Golgocie, Baranku cichy, niewinnie umarłeś za mnie;
Za grzechy moje, za grzechy świata, co ranią wciąż nieustannie.
Czym Miłosierdzie? Tam pokazałeś jak wielkie jest serce Twoje,
Gdy Krew Najświętszą za mnie przelałeś. Mój Panie, przed Tobą staję,
Staję i błagam: ucz mnie świętości, chcę być do Ciebie podobna,
Chcę się zatapiać w Twojej mądrości, zwyczajnie jak Ty być dobra.
Uboga w duchu tak jak Ty, Panie, cicha, czystego serca...
Niech Twoje słowo moim się stanie, jedność z Tobą do końca.
Chcę widzieć więcej, niż widzą oczy, słyszeć szept choć najcichszy.
Zagubionemu znaleźć dzień w nocy, by odtąd był tylko lepszy.
Twym Miłosierdziem pragnę oddychać, karmić się zawsze Tobą.
Panie mój, uczyń mnie świętą, uczyń mnie lepszą osobą!
Boję się Jezu, byś się nie zmęczył, patrząc, jak wciąż upadam,
Jak ciągle żal mi kawałka chleba głodnemu, kiedy błaga.
Nie wiem, co czynić, w sercu wciąż trwoga. Napełnij je Tobą, Panie,
Wtedy zapomnę wreszcie o sobie, wróg bliźnim może się stanie.
Klękam w pokorze przed Tobą, Jezu, bądź ze mną zawsze i wszędzie.
Niechaj owocem mojej świętości stanie się Miłosierdzie!
To Miłosierdzie, którego wzorem jest choćby ksiądz Bargielski,
Ratując brata, oddał swe życie ten Kapłan bohaterski.
Niech więc przyświeca wciąż mi na co dzień to motto najważniejsze:
Gdy dajesz życie za swych przyjaciół, nie masz miłości większej.
To Miłosierdzie, którego przykład to Biernacka Marianna-
-Skromna i cicha , uboga w duchu, niczym Niebieska Panna.
Aby ocalić młodą synową, ta ofiarna teściowa
Oddała życie w ręce gestapo, na śmierć była gotowa.
Choć nie umiała czytać ni pisać i nie była kształcona,
To znała jedno te najważniejsze Prawo naszego Boga.
Zgodnie z tym prawem życie doczesne oddała w Jezusa ręce,
By posiąść wieczność, chce przedtem śmierci choćby w okropnej męce.
Te niezliczone przykłady wiary są dla mnie drogowskazem.
Uczą, jak wybrać to, co właściwe w życiu za każdym razem.
Wiem, Miłosierdzie to moje ręce, na które w potrzebie czeka
Człowiek ułomny, cierpiący, chory... pomagam, już nie narzekam.
Miłosierdzie to wzrok tak czujny, co widzieć chce drugiego,
To serce, które umie wybaczać i nie pamięta złego.
Tego chcesz, Panie? Taką mnie widzieć? Więc weź mnie w Swoje ręce!
Kształtuj, ulepszaj, buduj na nowo...
Podaruj nowe serce!
Gabriela Jabłońska
20 maja odbył się XV Powiatowy Konkurs Wiedzy "O Życiu, Osobowości i Nauczaniu Świętego Jana Pawła II". Adresowany jest on co roku do uczniów szkół średnich i gimnazjów, a organizuje go Zespół Szkół im. Staszica w Wysokiem Mazowieckiem. W tym roku do konkursu przystąpiło 11 drużyn, w tym 4 gimnazja. Dodać należy, że poziom zadań nie był zróżnicowany ze względu na wiek uczestników. Zdawać by się mogło, że gimnazja mają mniejsze szanse... A tymczasem... Aleksandra Grodzka zdobyła indywidualnie I miejsce, a zespół w składzie: Aleksandra Grodzka i Konrad Kalinowski z III a oraz Barbara Drągowska z II c – drużynowo III. Uczniów przygotowywały p. Anna Jamiołkowska i p. Małgorzata Borecka. Cieszymy się bardzo z Waszych sukcesów!
„Staszic” z niezwykłym pietyzmem przygotowuje to coroczne zdarzenie. Wymagania wobec piszących i odpowiadających są, krótko mówiąc, wysokie. Całą galę uświetnia obecności włodarzy miasta, powiatu i szkół, a także dostojników kościelnych. W trakcie konkursu zebrani zawsze mają okazję wysłuchać ciekawego wystąpienia. W tym roku w szkole gościł pan Jan Pospieszalski. Człowiek niewątpliwie obdarzony charyzmą. Jego wypowiedź dotyczyła przemian ustrojowych w Polsce, problemu zachowania godności człowieka i wartości, które osoba ludzka wyznaje, oraz prawdy jako cnoty ważnej mimo trudności, jakich każdy z nas doświadcza.
Ciekawskim zdradzimy, że Ola w nagrodę dostała kamerę rowerową. To jak, Olu? Podlasie jest w wakacje Twoje? A może Wadowice? W towarzystwie Konrada i Basi oraz mentorek na pewno wytropisz różne ciekawostki. A zebrany materiał kulturowy i przyrodniczy wzbogaci Twoje prezentacje (już w nie w gimnazjum, niestety). Życzymy Ci i pozostałym uczestnikom wszystkiego dobrego!
Redakcja
Kilka dni temu w naszym gimnazjum mieliśmy przyjemność przeprowadzić wywiad z Dyrektorem Szkoły Muzycznej- Panem Adamem Januszkiewiczem. Celem dyskusji było przedstawienie zasad, na jakich będzie się opierała nowo otwarta placówka.
Na początku prosimy, by opowiedział nam Pan o swojej pracy.
- Obecnie jestem nauczycielem w Szkole Muzycznej w Zambrowie. To szkoła państwowa, lecz nie różni się niczym od szkoły, która powstanie w ramach zespołu szkół gimnazjum.
Co się podoba Panu w tej pracy?
- Co mi się w niej podoba… Hm… Przede wszystkim to, że pracujemy z uczniami, którzy są w szkole muzycznej z wyboru, z chęci, z pasji. Przyjemnie jest patrzeć na młodych zdolnych ludzi robiących coś, do czego nie są zmuszani.
Co Pan może powiedzieć o osiągnięciach swoich uczniów?
- Sukcesy w szkołach muzycznych są sukcesami na szczeblach regionalnych i ogólnopolskich. Nie chodzi tutaj o sukcesy moich uczniów czy uczniów szkoły, w której obecnie pracuję, tylko o możliwości, gdzie się można pokazać i co można osiągnąć. Bardzo przyjemnie jest, kiedy otrzymujemy nagrodę czy dyplom wypisany w innym języku.
Prosimy opowiedzieć o swoich doświadczeniach z muzyką.
- Ja akurat naukę gry na fortepianie zacząłem w wieku 10 lat. W czasach, kiedy ja się uczyłem, opinia o dziesięciolatkach, które zaczynają się dopiero uczyć, była nie najlepsza. Natomiast jak widać nie przeszkodziło mi to w edukacji. Jako nastolatek uczyłem się w tak zwanym liceum muzycznym. A później, jak wiecie, wybór zależy od nas, na jakie studia pójdziemy. Ja wybrałem studia na akademii muzycznej, które udało mi się ukończyć w klasie gry na fortepianie.
Na jakich instrumentach będzie można nauczyć się grać w tej szkole?
- Na fortepianie, skrzypcach, gitarze, akordeonie i instrumentach dętych, takich jak: klarnet, saksofon i flet poprzeczny.
Na czym będą polegały egzaminy wstępne?
- Na tych egzaminach będziemy badać podstawowe zdolności muzyczne. Kandydat będzie musiał zaśpiewać jakąś piosenkę, obojętnie jaką. Później sprawdzimy poczucie rytmu -czy osoba wyklaskuje rytm, jaki przed chwilą usłyszała. Następnie odbędzie się badanie słuchu, które polega na stwierdzeniu, który dźwięk jest niższy, a który wyższy. Trzeba przyznać, że do takiego egzaminu nie są potrzebne specjalne zdolności muzyczne, a raczej otwartość umysłu.
Jaką wiedzę w szkole będzie można otrzymać oprócz nauki gry na instrumentach?
- Szkoła muzyczna oprócz nauki gry na wybranych instrumentach kształci również teoretycznie. Abyśmy praktycznie mogli cokolwiek pokazać, musimy mieć jakąś elementarną wiedzę, zatem szkoła muzyczna rozwija także słuch, poczucie rytmu oraz wpaja pewne zasady muzyki.
W jakim wieku, Pana zdaniem, najlepiej jest rozpocząć naukę gry na instrumentach?
- To jest trudne pytanie… Dlatego, że każdy nauczyciel ma inne zdanie na ten temat. Instrument y mają własną specyfikę. Wiadomo, że dziecko sześcioletnie, które jest jeszcze małe i niskie, nie jest tak silne, by być w stanie utrzymać kilkukilogramowy saksofon. Ale jeśli chodzi o mnie… to uważam, że najlepiej jest zacząć jak najwcześniej.
A w powstającej szkole muzycznej od jakiego wieku będzie można zacząć swoją przygodę z instrumentem?
- Przyjmujemy kandydatów od szóstego do szesnastego roku życia.
Co powie Pan o lekcjach w szkole muzycznej? Czy nie będą one kolidowały z lekcjami w szkole?
- Zajęcia w szkole muzycznej trwają 45 minut, tak samo jak w szkole ogólnokształcącej. Szkoła muzyczna ma to do siebie, że prowadzi zajęcia dopiero po lekcjach w szkole ogólnokształcącej. Można powiedzieć, że jest to szkoła popołudniowo – wieczorowa, więc absolutnie nie będą kolidowały. Wiadomo, że będzie trzeba się przygotowywać na zajęcia zarówno do jednej szkoły jak i drugiej. Natomiast, według mnie, nie jest to minus, a wręcz przeciwnie. Młodzież będzie się jednocześnie uczyła zdolności organizowania sobie czasu.
W co powinniśmy się wyposażyć, przychodząc do szkoły muzycznej?
- Przede wszystkim w chęci. A oprócz tego musimy mieć instrument. Szkoła zapewnia podręczniki, ale uczeń musi mieć swój instrument, który jest rodzajem bardzo prywatnej, osobistej rzeczy. Instrument jest przedmiotem ważnym dla muzyka, jest czymś, co go definiuje.
Czy można zmienić instrument w trakcie nauki?
- Tak, istnieje taka możliwość. Można z niej skorzystać raz w ciągu trwania nauki.
A jakie szkoła daje możliwości?
- Najłatwiej jest wyobrazić sobie pytanie: ,,Co można robić, gdy nauczymy się pisać albo liczyć?’’ Wiadomo - możemy robić wszystko. Zależy od tego, w którą stronę się ukierunkujemy. Możemy być bankowcem, matematykiem i tak dalej. Tak samo jest ze szkołą muzyczną pierwszego stopnia. Jest to szkoła podstawowa dająca elementarną wiedzę zarówno praktyczną jak i teoretyczną. Przede wszystkim szkoła muzyczna nauczy Ciebie czegoś, czego nie umieją inni. Jest to szkoła przede wszystkim radości! Uczy wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna wokół nas.
Nie mamy więcej pytań. Dziękujemy bardzo za wywiad. To była bardzo ciekawa rozmowa.
Uczniowie II b
Kamila Magusiewicz
Małgorzata Drewnowska
Olgierd Dąbrowski
11 maja 2016 roku odbył się w naszym gimnazjum szkolny konkurs poświęcony polskim powstaniom narodowym w XVIII/XIX wieku.
Celem konkursu było poszerzenie wiedzy gimnazjalistów na temat walk Polaków o zachowanie, a następnie odzyskanie niepodległości.
Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, startowali w nim uczniowie z klas I - III. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosiła 40. Wyniki:
1. Magdalena Ogrodnik, klasa III C – 37pkt.
2. Anna Motybel, klasa III A – 36pkt.
3. Jakub Wróblewski, klasa III F – 35pkt.
GRATULUJEMY zwycięzcom i zachęcamy do udziału w kolejnych edycjach konkursu. Pamietajcie, że jest too wspaniały sposób na poszerzenie swojej wiedzy o historii Polski, bowiem „Naród, który nie szanuje swej przeszłości nie zasługuje na szacunek teraźniejszości i nie ma prawa do przyszłości” . (J. Piłsudski)
Organizatorzy Konkursu
Małgorzata Mokrzewska
Małgorzata Borecka
Tomasz Krajewski
13 maja był szczęśliwy dla drużyny z naszego gimnazjum, bowiem wywalczyła III miejsce w Konkursie Wiedzy o Unii Europejskiej. Dziewczęta z III b Paulina Kierlewicz , Karolina Skłodowska i z III a -Anna Motybel oraz Aleksandra Grodzka stanęły na podium po świetnym rozwiązaniu wcale nie najłatwiejszego testu. Konkurs tradycyjnie jak od wielu lat zorganizowany został przez Publiczne Gimnazjum w Szepietowie. Podczas przerwy między pisaniem a ogłoszeniem wyników uczestnicy konkursu wzięli udział w debacie z udziałem ekspertów z Centrum Edukacji w Białymstoku. Pierwszy szczebel podium był o krok, ale… cieszymy się i z trzeciego. Gratulujemy dziewczętom i ich nauczycielowi prowadzącemu p. Joannie Ścisłowicz.
Redakcja