8 marca 2016 r. słowa piosenki Alicji Majewskiej nie były nam obce. Wszystkie kobiety naszego gimnazjum (te małe i te duże) mogły poczuć się naprawdę wyjątkowo. Dzień ten przebiegał w niesamowitej atmosferze. Każda dziewczyna czuła się swego rodzaju damą obdarzaną drobnymi upominkami przez szkolnych gentelmanów. Były kwiaty, słodkości no i oczywiście życzenia. Zdrowie, szczęście, wytrwałość, spełnienie marzeń czy codzienny uśmiech to tylko niektóre rzeczowniki , które pojawiły się w życzeniach od naszych mężczyzn.
Niecodziennym urozmaiceniem tego dnia był przeprowadzony w każdej klasie quiz o naszych Paniach nauczycielkach. Mogliśmy sprawdzić lub uzupełnić wiedzę na temat żeńskiej części pedagogów. Mistrzowie konkursu zostali obdarowani przez SU słodkościami.
10 marca nie zapomnieliśmy o naszych mężczyznach, którym życzymy szybkich samochodów, dużo kasy i wielu przyjaciół.
MM.
8 marca grono szczęśliwców mogło przez muzykę poczuć rozmaite uczucia. Miłość, nienawiść, rozpacz, radość życia, energię walki, luz rozprężenia, zazdrość... Musorgski, Chaczaturian, Grieg, Bem, Nosowska, Scott Joplin, Grechuta- same sławy muzyczne w pięknym wykonaniu akordeonisty, pianisty, klarnecisty i wokalistki. Zrobiło się błogo i miło. Seweryn z I c przedstawił swoje uczuciowe rozterki w interpretacji muzycznej wiersza Mickiewicza „Czy to jest przyjaźń, czy to jest kochanie”? – zagrzmiał bez skrępowania przed wymagającą gimnazjalną publicznością.
Taki koncert to piękny prezent na Dzień Kobiet od Rady Rodziców. Mamy nadzieję, że tylko miłe uczucia dziś zanieśliście do swoich domów.
Redakcja
XVI Wojewódzki Konkurs Wiedzy Biblijnej uwieńczony został sukcesem Natalii Czarnowskiej z kl. I b - została laureatką, plasując się na II miejscu. Uczennicę przygotowywała p. Anna Jamiołkowska.
Konkurs zorganizowało Gimnazjum im. „Solidarności” w Korycinie. Aby dostać się do etapu wojewódzkiego, w etapie szkolnym należało odpowiedzieć na 60 pytań testowych z treści Ksiąg Kronik, Księgi Ezdrasza i Nehemiasza. W etapie międzyszkolnym składającym się z części pisemnej i ustnej po tej pierwszej zaledwie 10 osób kwalifikowało się do ścisłego finału. Po zsumowaniu wyników z obu części zapadał werdykt.
Niewielu jest znawców Biblii zwłaszcza w tak młodym wieku. Kto widział Księgi Kronik, wie, ile tam jest treści. We wszystkich zaś jest żywa historia narodu izraelskiego - szczegóły, szczególiki, imiona, rody, pokolenia... Organizatorzy konkursu od lat śrubują poziom i nie ułatwiają zadania zdającym. Tym większy jest sukces Natalii i jej opiekunki. Gratulujemy!
Redakcja
2 marca w MOK w Wysokiem Mazowieckiem odbył się wernisaż Oliwii Kozłowskiej uczennicy klasy II naszego liceum. Dlaczego o Oliwii piszemy? To absolwentka naszego gimnazjum. Raczkowała z paletą właśnie w tej szkole po doświadczeniach podstawówkowych w tworzeniu komiksów. Do dziś pamiętamy wystawę jej prac, a portret sportowej klasy IIIa jest miłą pamiątką przechowywaną z pietyzmem przez wychowawczynię. Oliwia się bardzo rozwinęła jako artystka. Każdy na wystawie prac porażony zostanie czymś innym. Jedni poczują dreszcz, patrząc na rozpływające się niespełnione marzenia, inni zachwycą się kreską precyzyjnego rysunku"elfki", jeszcze inni zadrżą pod spojrzeniem sugestywnych oczu Mansona? Mozarta?, nietuzinkowych artystów? Oliwia nie tytułuje swoich prac, nie ułatwia ich odbioru. Zależy on od wrażliwości i doświadczeń widza. Nie bez znaczenia też jest przygotowanie plastyczne ( a tak się bronicie przed lekcjami plastyki!).
Na otwarcie wystawy przybyło wielu nauczycieli, dyrekcje obu szkół, pan starosta, znajomi i rodzina młodej artystki. Miło. Dobrze. Zapewne oprócz ciekawości do przybycia skłoniło niektórych przeczucie, że oto rodzi się znakomita artystycznie postać. Życzymy Ci, Oliwio, by pasja stała się źródłem radości, by otworzyła przed Tobą świat twórców, którzy przyjmą Cię życzliwie do swego grona. Będziemy obserwować Twoją karierę.( Maturę też! ) Powodzenia!
Wernisaż Oliwii skłonił Redakcję do refleksji nad Waszymi pasjami, gimnazjaliści. Podczas uroczystości z radością i dumą można było posłuchać wykonań muzycznych Liliany Brzoska, Adriana- jej brata i Julii Grabowskiej. Obie dziewczyny pięknie grały na skrzypcach, zaśpiewały wzruszające piosenki. " Imagine " Lennona pięknie zabrzmiało w delikatnym wykonaniu Liliany. Co sobie wyobraża młoda wrażliwa skrzypaczka i wokalistka? Jak widzi swoje życie? Czy pasja to kolor życia w jego całej szarości? Czy jeszcze coś więcej? Jedno jest pewne- aktywność artystyczna tych osób dodaje wiary, że młodzieży chce się chcieć. Oliwia, Liliana, Julka, Adrian... a Ty będziesz następny? Wiemy, że jesteś. Czekamy na objawienie Twojego talentu, gimnazjalisto! Daj się wyciągnąć na światło dzienne!
Redakcja
4 marca odbyły się szkolne eliminacje Powiatowego Konkursu Recytatorskiego. Do współzawodnictwa przystąpiło 12 osób z różnych klas. Oto zwycięzcy:
Natalia Czarnowska I b
Gabriela Wyszyńska II d
Klaudia Oleksik I d
Seweryn Mikołajczyk I c
Łucja Bogucka III d
Gratulujemy naszym reprezentantom, życzymy powodzenia na etapie powiatowym. Tych, którym nie udało się zakwalifikować dalej, pocieszamy, że mają szansę w kolejnym roku. Nie rezygnujcie ze spotkania z poezją- jej odbiór i recytacja to trudna sztuka. Pamiętajcie o doborze repertuaru tak, abyście rozumieli tekst i czuli go. Zrezygnujcie ze zbytecznej gestykulacji. Tekst ma być deklamowany w różnym tempie, z różną głośnością.
Redakcja
Ze źródeł dobrze poinformowanych wiemy, że dziś po poniedziałkowych zmaganiach Magda Buczyńska z III d i Sylwia Stypułkowska z III e zostały laureatkami Wojewódzkiego Konkursu Plastycznego. Obie dziewczyny przygotowywała p. Iwona Godlewska.
Jesteśmy pod wrażeniem wrażliwości dziewcząt, ich pamięci i smaku. Rozpoznać dzieła sztuki i nazwać style dzieł, które widzi się raz przez ułamek sekundy? Mistrzostwo świata! A przy tym rozwiązać mnóstwo innych zadań, w tym dokonać interpretacji różnych tekstów kultury?! Gratulujemy i uczennicom, i Pani. To wymierny efekt, widzialny i namacalny, ale przecież nagrodę odbierałyście przez cały rok, obcując z pięknem- zazdrościmy...
Oby dobra passa w następnych konkursach trwała...
Redakcja
Za to, że wolnym chciałem być
Ścigają mnie jak sfora psów
co na smyczy wolą żyć a
I nie podniosą nigdy głów
Moja wolności, nie znał cię
Żaden niewolnik, żaden pies
Dla nich obroża - zwykła rzecz.
Dla mojej szyi pętlą jest...
Dla mej wolności....
Zespół szkolnych artystów prowadzony przez p. Iwonę Godlewską,p. Małgorzatę Mokrzewską i p. Tomasza Krajewskiego przygotował część artystyczną upamiętniającą bohaterstwo żołnierzy wyklętych. Najpierw artyści zaprezentowali montaż mieszkańcom naszego miasta w kościele pw. św Jana Chrzciciela. A 1 marca gimnazjaliści mieli okazję wysłuchać pięknych deklamacji i przejmujących słów piosenek w niepospolitym wykonaniu naszych uczniów.
Historia widziana z perspektywy czasu pokazuje przewrotność ludzkich losów i...niesprawiedliwość bolesną do głębi. Cóż, trzeba się zmierzyć z prawdą i temu służą takie wspomnienia, filmy, książki. Kim byli żołnierze niezłomni? Różnie- wspólną ich cechą był opór stawiany władzy komunistycznej. Redakcja poleca zainteresowanym tematyką „Dzienniki” rotmistrza Pileckiego. To żołnierz, dobrowolny więzień obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu, by tam organizować ruch oporu i przekazywać raporty z warunków obozowych, dowódca w powstaniu warszawskim, współpracownik rządu emigracyjnego i generała Sikorskiego, mąż, ojciec dwojga dzieci, pasjonat malarstwa...niezwykły człowiek i patriota. Co się z nim stało? I tu widać okrucieństwo i przewrotność historii, ludzi? rządów?...poczytajcie.
Naród co pragnie wolnym być
Musi o wolność się bić
Robić powstania, zdrajców przeganiać
Inaczej nie zdziała nic
Udowadniała władza ludowa
Działaniem w sposób stanowczy
Że ludzi umie eksterminować
Nie gorzej niż hitlerowcy
Rotmistrz Pilecki przeżył Oświęcim
Zginął od kuli ubeka
W ustroju tym Żołnierze Wyklęci
Nie mieli praw człowieka
Już wkrótce na ten temat poczytacie więcej.
Redakcja
2 marca podczas godziny wychowawczej klasa I c miała okazję gościć wolontariuszy Podlaskiej Fundacji "Empatia". Gimnazjaliści od miesiąca współpracują z fundacją.
Czym zajmuje się owa instytucja? Podstawowym jej celem jest pomoc porzuconym psom. Wolontariusze organizują tymczasowe domy dla bezdomnych psiaków, adopcje, czipowanie, a także niosą pomoc ludziom, którzy przygarnęli opuszczone zwierzęta.
Panie przybliżyły gimnazjalistom problem bezdomności psów, przedstawiły zakres swojej działalności, a także pokazały ciekawą prezentację. Kapsel, Cezar, Szogun, Karusia, Bianka to psy, które dzięki fundacji znalazły nowe rodziny.
Aby stowarzyszenie mogło istnieć, potrzebna jest każda pomoc, m.in. karma, stare koce, ręczniki.
Pamiętajcie- pies jest organizmem żywym. Czuje ból, głód, zimno. Czy jesteś empatyczny?
Uczniowie klasy I C
Jak co roku, uczniowie Gimnazjum w Wysokiem Mazowieckiem skupieni w Szkolnym Kole Caritas pamiętali o chorych dzieciach przebywających w szpitalu. Z okazji XXIV Światowego Dnia Chorego zorganizowali zbiórkę zabawek, książek, malowanek, przyborów szkolnych i przeróżnych filmów, które potem razem z opiekunem SKC panią Anną Piętka – Lubowicką zanieśli na oddział dziecięcy miejskiego szpitala.
Radość była obopólna. Cieszyły się obdarowane dzieciaki, ale też wielką radość odczuli nasi wolontariusze. Życzliwość płynąca od personelu medycznego: lekarzy i pielęgniarek- na czele z siostrą oddziałową- była tak szczera i wielka, że gimnazjaliści już myślą, jak włączą się w obchody tego dnia w przyszłym roku.
SKC
Mało kto zastanawia się, że wiek dziecka 13- 16 lat to jest okres dojrzewania, kontestacji, poszukiwania własnej drogi życia. Niby o tym wiemy, a jednak…„Wczesny” nastolatek nie da się prowadzić za rękę, trzeba sposobu, żeby do niego dotrzeć. To nie jest dziecko z przedszkola, które potulnie słucha nauczyciela, to nie jest młodzież ze szkoły średniej, która wie, czego chce i świadomie wybiera przedmioty potrzebne w dalszym kształceniu. To ...gimnazjalista... Rozchwiany emocjonalnie, zbuntowany, nastawiony na „nie” do całego świata dla zasady. Jak z nim pracować? Kochający rodzice często się gubią, a co dopiero nauczyciele przecież będący tylko w pracy?
Otóż, nauczyciele z Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika umieją pracować z takimi dziećmi. Mało tego, lubią pracować z takim człowiekiem, który dopiero się kształtuje, szuka swojej drogi, bada, próbuje, eksperymentuje...
Co więcej, praca ta przynosi rezultaty. Wymierne, matematycznie i po ludzku sprawdzalne. Od lat nasze gimnazjum jest w czołówce gimnazjów w powiecie, województwie i w kraju. Na podstawie egzaminów zewnętrznych można zauważyć, że od roku 2012 mamy wyniki wyższe niż w województwie i w kraju i zarówno w zakresie przedmiotów humanistycznych jak i ścisłych. Dla przykładu w 2015 r. z języka polskiego nasi uczniowie osiągnęli wynik 69%, w kraju i województwie 62%, z matematyki-nasi 54%, w kraju- 48%, z historii- 69%, w kraju -62%, z języka angielskiego- 74%, w kraju- 67 %, z przedmiotów przyrodniczych nasi 54%, w kraju-50%. Zwykle mieścimy się 7 staninie, co oznacza wysoki poziom kształcenia w dziewięciostopniowej skali. Skala staninowa stosowana w pomiarze dydaktycznym objaśnia, jaką pozycję zajmuje wynik osiągnięty przez ucznia i szkołę na tle wyników badanej populacji. W praktyce w szkole ogólnodostępnej przy tak zróżnicowanym potencjale uczniów nie ma możliwości zmieścić się w staninie 8 czy 9.
Wysokie EWD (edukacyjna wartość dodana, czyli faktyczny przyrost wiedzy ucznia badany na podstawie wystandaryzowanych narzędzi) umieszcza nas w najlepszym przedziale „szkoła sukcesu”.
Wisienką na torcie osiągnięć jest liczba laureatów i finalistów wojewódzkich konkursów przedmiotowych.
Mamy się czym pochwalić. 2010/2011 – 7 laureatów, 13 finalistów; 2011/2012 - 12 laureatów , 8 finalistów; 2012/2013 – 7 laureatów, 4 finalistów; 2013/2014 - 15 laureatów, 8 finalistów; 2014/2015 – 8 laureatów, 9 finalistów. Gimnazjum po prostu jest dobrą szkołą. Na tyle idealną, na ile idealni są przybyli uczniowie.
Redakcja
Jak co roku w lutym w Gimnazjum im. M. Kopernika w Wysokiem Mazowieckiem odbyły się wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego naszej szkoły oraz ich opiekunów. W dniu 15 lutego wszyscy uczniowie mieli okazję w tajnym głosowaniu opowiedzieć się za osobą mile widzianą w samorządowej reprezentacji szkoły. Następstwem wyborów było pierwsze spotkanie nowo wybranego samorządu z ich opiekunami czyli panem Arturem Czają, panią Moniką Kuleszą oraz panią Barbarą Agnihotri. Wszystkim uczestnikom spotkania przydzielono ważne funkcje, za które będą odpowiedzialni aż do następnego roku.
Przewodniczącą SU została uczennica kl. II B - Małgorzata Drewnowska.
Na miano zastępcy zasłużył uczeń kl. II B - Olgierd Dąbrowski.
Za obsługę radiowęzła odpowiedzialni będą: Maciej Walendziewski z kl. II A, Julia Rzymska z kl. II B, Gabriela Bańkowska z kl. II B oraz Ignacy Wyszyński z kl. II C.
Natomiast Kamila Magusiewicz z kl. II B, Julia Mazurczyk z kl. II D, Szymon Wnorowski z kl. II A, Mikołaj Buczyński z kl. II C z panią Moniką Kuleszą na czele będą bacznie nadzorować „Super Klasę”.
W roli redaktorów będą mieli szanse sprawdzić się: Monika Murawska z kl. II B i Kinga Skarżyńska z kl. II A, Partyk Strzymiński z kl. II C.
Za upamiętnienie najważniejszych chwil w życiu szkoły będzie odpowiadała Katarzyna Mężyńska z kl. II B - zajmie się fotografowaniem.
Gazetki redagować będą: Patrycja Kulesza z kl. II A, Patrycja Niedbała z kl. II D oraz Paulina Kulesza z kl. II A a sprzętem muzycznym opiekować się będą: Szymon Wnorowski z kl. II A, Maciej Walendziewski z kl. II A, Ignacy Wyszyński kl. II C oraz Mikołaj Buczyński z kl. II C.
Tak więc widzicie, do kogo zwracać się z konkretnymi pytaniami.
Monika Murawska