11 kwietnia 2024 roku odbył się Szkolny Konkurs Recytatorski uczniów klas I-III „W kolorowym świecie poezji polskiej dla dzieci”. Do artystycznych zmagań przystąpiło 22 uczniów, wyłonionych podczas eliminacji klasowych.
Konkurs przebiegał w serdecznej i miłej atmosferze. Występom dzieci towarzyszyły wielkie emocje. Wybór laureatów był niełatwy, ponieważ wszyscy uczestnicy prezentowali wysoki poziom. Zmagania z trudną sztuką recytacji oceniała Komisja Konkursowa w składzie: p. Małgorzata Mokrzewska, p. Agnieszka Żebrowska i p. Marta Dąbrowska. Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy i notesy. Laureaci otrzymają nagrody z rąk Pana Dyrektora podczas najbliższego apelu.
Na podium staną:
I miejsce – Zuzanna Łachacz z klasy 1a
II miejsce – Wiktoria Puławska z klasy 1a
III miejsce – Marcelina Kamińska z klasy IIIa
Wyróżnienia: Natalia Pryczynicz z klasy IIIc, Lena Wiśniewska z klasy IIId, Daniel Szelewiński z klasy IIa.
Wszystkim uczestnikom gratulujemy talentu artystycznego i dziękujemy za udział w konkursie!
B. Janiuk
M. Doroszkiewicz
I. Wojno
Miło nam ogłosić, że w konkursie " Wysokomazowieckie limeryki" organizowanym przez Szkołę Podstawową nr 1 w Wysokiem Mazowieckiem wyróżnieni zostali nasi dwaj uczniowie Łukasz Sarnacki z Vb i Aleks Gaweł z VII a.
Konkurs cieszył się sporym zainteresowaniem. Powstało wiele wierszyków ( 51) mniej lub bardziej związanych z naszym miastem i okolicami. Limeryk- niby prosta forma, ale wymaga jednak pracy. Trzeba zmieścić się w 34 sylabach, zastosować rymy aa,b,b,a, zachować żartobliwy ton. W tym roku było za mało czasu, ale jeśli konkurs stanie się tradycją, spróbujemy zawalczyć w przyszłym.
Gratulujemy wyróżnionym poetom i tym, którzy zmierzyli się z tą specyficzną formą i ciekawym tematem. Dla nas też jesteście zwycięzcami.
Redakcja
A oto relacja uczestnika gali:
4 kwietnia 2024 r. w Szkole Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Wysokiem Mazowieckiem odbyło się podsumowanie Powiatowego Konkursu Poetyckiego „Wysokomazowieckie Limeryki”. Prowadzącym uroczystości był nauczyciel j. polskiego Tomasz Śmigielski, który jest też jednocześnie pomysłodawcą tego konkursu. Gościem honorowym i sponsorem nagród był Burmistrz Miasta Wysokie Mazowieckie p. Jarosław Siekierko.
Po przywitaniu i przedstawieniu wszystkich gości oraz jurorów odbyło się wręczenie nagród i wyróżnień. Najpierw dla miejsc 1-3 w kategorii wiekowej klasy IV-VI. Potem był przerywnik w postaci odśpiewania jednego z wierszy Juliusza Słowackiego. Następnie rozdano nagrody za miejsca 1-3 w kategorii klas VII-VIII. I kolejny wiersz śpiewany, jako przerywnik, tym razem autorstwa Adama Mickiewicza. Później rozdano 12 nagród za wyróżnienia i został zagrany na skrzypcach utwór „Ave Maria”.
Mały poczęstunek zakończył całą uroczystość.
Łukasz Sarnacki
Mocniaki – tak śmiało możemy nazwać naszych uczniów klas pierwszych – Ib i Ic, którzy nie wahali się wziąć udziału w ogólnopolskim konkursie „Szkolne przygody Gangu Mocniaków”.
Najmłodsze klasy naszej szkoły przygotowały plakaty przedstawiające talerz zdrowego żywienia, czyli 5 grup produktów potrzebnych do kompletnego i zbilansowanego odżywiania. Wspólnie przygotowały Dzień Kulinarnych Mocniaków, którego kluczowym elementem było samodzielne przygotowanie posiłku z zachowaniem zasad talerza zdrowego żywienia. Plakat stanowił główny element dekoracji.
Relacja tych wydarzeń trafiła w ręce jury konkursu. Zwracało ono szczególną uwagę na kreatywność, oryginalność oraz widoczne zaangażowanie dzieci w tworzenie prac i organizację Dnia Kulinarnych Mocniaków. Laureaci obu klas zdobyli Nagrodę Główną w postaci dyplomów i pluszowych zabawek!
Gratulujemy!
Magdalena Doroszkiewicz, Renata Gniazdowska
28 lutego 2024 roku Wojewoda Podlaski Pan Jacek Brzozowski zaprosił uczniów klas I – III szkół podstawowych z województwa podlaskiego do wzięcia udziału w I edycji ,„Konkursu wojewody podlaskiego na kartkę wielkanocną”.
Konkurs pod patronatem Podlaskiego Kuratora Oświaty zorganizowany przy wsparciu Muzeum Wojska w Białymstoku polegał na samodzielnym zaprojektowaniu i wykonaniu wielkanocnej kartki świątecznej w dowolnej technice plastycznej (rysowanie, malowanie, wyklejanie, wydzieranie, grafika, itp.
Komisja konkursowa nie miała łatwego zadania, by wyłonić zwycięzcę, ponieważ na konkurs wpłynęło prawie 1100 kartek wykonanych przez uczniów klas I- III z województwa podlaskiego.
Miło jest nam ogłosić, że autorką tegorocznej kartki wielkanocnej Wojewody Podlaskiego jest Hania Grzybowska, uczennica klasy I a Szkoły Podstawowej nr 2 w Wysokiem Mazowieckiem. Hania zachwyciła jurorów talentem i inwencją twórczą. Jej zwycięska praca została oficjalną kartką wielkanocną Wojewody Podlaskiego i zostanie wraz z życzeniami wysłana m.in. do prezydenta, premiera, parlamentarzystów, samorządowców i instytucji z regionu.
W dniu 25 marca 2024 roku podczas uroczystego wręczenia nagród w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku Hania odebrała nagrodę z rąk Wojewody Podlaskiego.
Cieszymy się z sukcesu Hani, gratulujemy talentu i życzymy wielu osiągnięć w kolejnych konkursach!
Bogusława Janiuk
„Niedziela Palmowa, zwana również Niedzielą Męki Pańskiej, a w polskiej tradycji ludowej Kwietną lub Wierzbną Niedzielą, została ustanowiona na pamiątkę uroczystego wjazdu Jezusa do Jerozolimy, kiedy to mieszkańcy miasta witali Go, machając gałązkami palmowymi.”*
„W tradycji Kościoła palma symbolizuje zarówno męczeństwo, jak i tryumf, a zatem i Mękę, i chwalebne Zmartwychwstanie Jezusa oraz nieśmiertelność duszy ludzkiej. Procesje z palmami wyrażają więc głębokie treści religijne.”**
Czy wiecie dlaczego zanosimy palmy do kościoła? Przychodząc z palmami uczestniczymy w pięknej polskiej tradycji, która jest symbolem odradzającego się życia.
Zgodnie z tą właśnie tradycją, w Niedzielę Palmową 24 kwietnia br. o godz. 10:00, uczniowie Miejskiego Zespołu Szkół im. Mikołaja Kopernika w Wysokiem Mazowieckiem, których prace zostały nagrodzone lub wyróżnione w 26 Regionalnym Konkursie na Wykonanie Palmy Wielkanocnej, licznie brali udział w uroczystej Mszy Świętej w kościele pw. Trójcy Przenajświętszej w Ciechanowcu. Wśród uczestników nie zabrakło rodziców, babć i dziadków, bo na to niezwykłe wydarzenie, którego tradycje sięgają bardzo głęboko, przybyli całymi rodzinami. Uroczystość rozpoczęła się procesją z palmami, która prowadziła do kościoła. Trudo było oderwać wzrok od tych cudowności! Duże, średnie i… te malutkie, rozpraszały uwagę uczestników swym urokiem, kolorami, pomysłowością i starannością wykonania.
Może Wasi rodzice, a na pewno dziadkowie, pamiętają, jak wczesnym rankiem dziewczęta i chłopcy zbierali się grupkami, chodzili od domu do domu, by wysmagać tak przygotowaną wieczorem palmą – witką, czy gałązką z olszyny, przecierającego ze zdziwienia oczy śpiocha, który postanowił tego dnia zostać w łóżku nieco dłużej. Miało to dać zdrowie i szczęście na nadchodzący rok. „Palma bije, nie zabije, Wielki Dzień, a za noc Wielkanoc!” – wołały dzieci. Krzyku przy tym było, a i czasem płaczu, ale też śmiechu i wesołej zabawy.
Czy znacie te zwyczaje? Zapytajcie o nie seniorów rodziny. Będziecie zadziwieni, jak wiele ciekawych historii mają Wam do opowiedzenia.
Iwona Godlewska
* Niedziela Palmowa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, online: https://www.gov.pl/web/kultura/niedziela-palmowa, dostęp: 24.03.2024
** Polskie obyczaje. Niedziela Palmowa, Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”, online: http://wspolnotapolska.org.pl/kultura/obyczaje/016.php, dostęp: 24.03.2024
To kolejne działanie w ramach realizacji projektu „Ziemio, nie znikaj!”, związanego z utworzeniem Ekopracowni.
Działanie to wpisało się w obchody Światowego Dnia Wody. Adresowane było szczególnie do uczniów klas 4, ale również do całej społeczności szkolnej.
Głównym celem działania „Woda nas uwodzi” było zwrócenie uwagi uczniów na znaczenie wody słodkiej i propagowanie zrównoważonej gospodarki zasobami wody. Oszczędzając wodę na co dzień, chronimy nie tylko (bardzo skromne) zasoby wody w Polsce, ale przede wszystkim wpływamy na jakość środowiska nie tylko w najbliższym otoczeniu, lecz na całym świecie. Ograniczając swoje zapędy konsumenckie, oszczędzając energię, papier, chronimy środowisko (w tym klimat), a co za tym idzie – zasoby wodne na całym świecie.
Ja, Ty i Twoja rodzina, szkoła i społeczność możemy coś zmienić, zmieniając sposób, w jaki korzystamy, konsumujemy i zarządzamy wodą w swoim życiu. Wartość wody to znacznie więcej niż jej cena – woda ma ogromną i złożoną wartość dla naszych gospodarstw domowych, żywności, kultury, zdrowia, edukacji, ekonomii i integralności naszego środowiska naturalnego.
W gospodarstwach domowych, szkołach i miejscach pracy – woda oznacza zdrowie, higienę, godność i produktywność.
Obecnie woda jest skrajnie zagrożona przez rosnącą populację, rosnące wymagania rolnictwa i przemysłu oraz pogarszające się skutki zmian klimatycznych. Jest ona podstawą prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek naszego ciała, reguluje ciśnienie, oczyszcza organizm z toksyn czy utrzymuje odpowiednią temperaturę ciała.
Ile należy pić dziennie wody? – dorosły człowiek powinien wypić w ciągu dnia około 2 litrów.
Woda to życie – te słowa należy rozumieć nie tylko jako metaforę, ale i dosłownie. By żyć potrzebujemy wody!
W związku z obchodami 22 marca Światowego Dnia Wody, uczniowie klas 4 wykonali plakaty, na których przedstawili m. in. problem braku wody pitnej na świecie a także sposoby oszczędzania wody. Plakaty stanowią stałą ekspozycję w szkole. Nie przechodź obojętnie! Zapoznaj się z wymowną treścią i chroń nasz skarb – WODĘ!
„EKOPRACOWNIA – zielone serce szkoły” powstała w ramach „Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej”, finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku.
Redakcja
Dzień otwarty dla każdej szkoły jest bardzo ważny. To właśnie wtedy możemy podzielić się tym, co oferuje placówka naszym przyszłym uczniom.
20 marca w Szkole Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika odbył się dzień otwarty dla Rodziców i Uczniów przyszłorocznych klas pierwszych koordynowany przez wychowawczynie obecnych klas trzecich.
O 17.00 rozpoczęło się spotkanie z przyszłymi pierwszoklasistami i ich Rodzicami. Małych kandydatów tuż przed wejściem witały dwa nasze misie Mikuś i Ryś. Wręczały one gadżety, które pozwolą wspomnieniami wrócić do tego dnia. Uroczystość rozpoczął Pan Dyrektor Jarosław Jankowski, serdecznie witając dzieci i ich bliskich w murach szkoły. Następnie odbyła się część artystyczna w wykonaniu klas trzecich urozmaicona tańcem i piosenką.
Świetnie również zaprezentowali szkołę uczniowie Samorządowej Szkoły Muzycznej, zachęcając do dołączenia do ich grona w przyszłym roku. Nie odbiegały poziomem dzieci z 5d, które zaśpiewały piosenkę w języku angielskim pod czujnym okiem Pani Barbary Agnihotrii.
Niespodzianką był występ grupy tanecznej z Akademii Artystycznej ,,Ancymonek” pod kierownictwem Piotra Akackiego, który swoją energią zaraził chyba wszystkich.
Na koniec części oficjalnej Dyrektor z zaangażowaniem opowiedział o atutach naszej placówki, ale również o sukcesach uczniów w różnych konkursach, we współzawodnictwie sportowym i oczywiście w nauce, co potwierdzają wyniki egzaminów. Prezentacja multimedialna, którą rodzice i dzieci mieli możliwość obejrzeć, zgrabnie ilustrowała słowa Dyrektora.
Następnie rodzice na własne oczy mogli się przekonać, jakie warunki oferuje szkoła. W tym roku w rolę przewodników wcielili się uczniowie najstarszych klas przebrani za różne postacie z bajek. To właśnie one oprowadzały po salach lekcyjnych, w których można było np. wziąć udział w eksperymentach chemicznych, kodowaniu, pomalować sobie twarz, zrobić kolorowy warkoczyk, obejrzeć świat w okularach 3D, czy obejrzeć pokaz robotów. Rodzice mogli zapoznać się również z pracą świetlicy, a najmłodsi w tym czasie korzystali z magicznego dywanu. Na koniec wszystkie grupy spotkały się ponownie na hali sportowej, by umilić sobie czas na dmuchańcu czy jedząc popcorn i watę cukrową. Oferowano także pamiątkowe zdjęcie. I tu szczególne podziękowania dla: Akademii Artystycznej ,,Ancymonek”, Misiolandii, sklepu ,,Puchatek”, Państwa Sutkowskich oraz dla wszystkich zaangażowanych w organizację tego dnia.
Jesteśmy bardzo dumni z naszej szkoły. To nie tylko budynek, ale miejsce, które tworzą wspaniali ludzie nastawieni na rozwój powierzonych im dzieci. Nasza szkoła to miejsce, do którego chce się wracać.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z tego ważnego dnia.
Organizatorzy
21.03.2024 r. to Światowy Dzień Lasu, Pierwszy Dzień Wiosny, Dzień Wagarowicza. Uff… dużo tego.
W tym dniu klasa 4c z wychowawcą p. Katarzyną Bartłomiejczuk i p. Moniką Kulesza oraz studenci UTW sadzili las. Sprytni czwartoklasiści pokazali, że chcą zmieniać świat na lepsze. Więcej lasów to czystsze powietrze, mniejsze zagrożenie suszą, szansa na lepsze życie dla przyszłych pokoleń.
Wielopokoleniowa akcja sadzenia lasu polegała na zasadzeniu 2 gatunków drzew liściastych: lipy i dębu, aby nasze polskie lasy były bardziej bioróżnorodne i dzięki temu odporne na czynniki środowiskowe.
Była krótka pogadanka o znaczeniu lasu w życiu człowieka, instruktaż pana leśniczego jak sadzić drzewa, wspólna, ciężka, ale jak przyjemna praca. Były rozmowy z panem nadleśniczym na temat systemów korzeniowych drzew, mykoryzy i jej znaczenia. Znaleźliśmy też grzyby wpisane do Czerwonej Księgi grzybów zagrożonych wyginięciem: kubianka rudawa, czarka szkarłatna lub austriacka.
Po ciężkiej pracy był relaks. Wspólne rozmowy, ognisko, zupka królewska, kiełbaski, ciepła herbata, a na koniec…. niespodzianka! Każdy uczeń otrzymał zestaw smakołyków. Mniam, mniam. Dziękujemy bardzo.
Wspólne sadzenie drzew to nie tylko sposób na ochronę środowiska, kształtowanie świadomości ekologicznej, ale również doskonała okazja do budowania więzi społecznych. Razem możemy więcej! Pamiętajcie – LAS TO ŻYCIE!
Sadzenie lasu to kolejne działanie związane z projektem „Ziemio, nie znikaj!”, realizowane w związku z utworzeniem Ekopracowni.
Redakcja
W dniach 19-21 marca uczniowie z klas I-III brały udział w Ogólnopolskim Konkursie Olimpusek.
Dzieci mogły sprawdzić swoją wiedzę z zakresu języka polskiego, angielskiego oraz matematyki.
Olimpiada Olimpusek z języka polskiego polegała na rozwiązaniu przez uczniów sprawdzianu pozwalającego sprawdzić umiejętność wyszukiwania informacji w tekście, znajomość podstawowych pojęć z zakresu wiedzy o języku oraz podstawowych zasad ortograficznych.
Olimpiada z matematyki pozwoliła sprawdzić uczniom umiejętność myślenia matematycznego, rozpoznawania podstawowych figur, rozwiązywania prostych równań, liczenia i porównywania miar.
Olimpiada z języka angielskiego pozwoliła uczniom sprawdzić wiedzę ze słownictwa i podstawowych zwrotów.
Olimpiady pozwalają także na rozwijanie wyobraźni i myślenia twórczego dzieci. Sprawdziany obejmują zestaw 21 pytań zróżnicowanych w zależności od klasy, zawierają pytania o różnej skali trudności, dlatego też wszyscy uczniowie mogą spróbować swoich sił.
Każdy z uczestników olimpiady, niezależnie od uzyskanego wyniku, otrzyma dyplom uznania, a dla najlepszych zostały przewidziane dyplomy laureata i nagrody.
Jak poszło naszym uczniom? Lista zwycięzców zostanie opublikowana 17 maja 2024. Trzymamy kciuki!
Koordynatorki
Każdego roku 21 marca obchodzimy Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Choć data ta symbolizuje również pierwszy dzień wiosny, dla nas to czas, aby zwrócić uwagę na potrzeby osób z zespołem Downa.
Warto podkreślić, że te osoby są nieocenionym skarbem społecznym i mają wiele do zaoferowania naszemu światu. Mają swoje pasje, talenty i marzenia – takie same jak każdy z nas. Ważne jest, aby wspierać je w realizacji tych celów i starać się budować społeczność pełną akceptacji i empatii. Zachęcamy do refleksji nad naszymi postawami wobec innych ludzi. Nie bójmy się różnorodności – to ona sprawia, że nasz świat staje się bardziej barwny i interesujący. Uczniowie pokazali, że różni ich tak niewiele- tylko jeden dodatkowy, niepasujący chromosom – tak jak dodatkowa, niepasująca skarpetka. A czy na pewno niepasująca? .
Dominika Krajewska, Aneta Śliwowska
Odwiedza nas 132 gości oraz 0 użytkowników.