Działania ekologiczne nie są obce uczniom, rodzicom i nauczycielom MZS w Wysokiem Mazowieckiem. Przypomnijmy, że w 2023 r. powstała w szkole Ekopracownia przyrodnicza dzięki środkom finansowym pozyskanym w ramach udziału placówki w konkursie pn. „EKOPRACOWNIA – zielone serce szkoły” w ramach „Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej”, finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku. Oficjalne otwarcie odbyło się 06.02.2024 r. z udziałem władz samorządowych. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 47 tys. zł, z czego 42 tys. zł to dofinansowanie pozyskane z WFOŚiGW w Białymstoku.
Dzięki otrzymanej dotacji wyposażono pracownię w funkcjonalne meble, sprzęt multimedialny, pomoce dydaktyczne i elementy dekoracyjne.
Głównym celem zrealizowanego w ramach Ekopracowni projektu pn. „Ziemio, nie znikaj!” było podniesienie świadomości ekologicznej o zagrożeniach związanych z degradacją środowiska, upowszechnianie wiedzy w obszarze ochrony środowiska, gospodarki wodnej i zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw proekologicznych wśród społeczności szkolnej.
Efekt naszych działań to m. in. budowanie podstaw odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższej okolicy, nawyki proekologiczne, motywacja do uczestnictwa w aktywnościach ochronnych i przeciwdziałających degradacji środowiska naturalnego. Dzięki pracy z nowoczesnymi pomocami dydaktycznymi uczniowie podnieśli poziom wiedzy w zakresie metodologii prowadzenia badań oraz umiejętności przeprowadzania obserwacji przyrodniczych. Większa grupa uczniów angażuje się w akcje proekologiczne oraz różne formy zajęć z zakresu nauk przyrodniczych.
W ramach projektu odbyły się warsztaty dla uczniów: „Daj drugie życie przedmiotowi” dla klas I, „Bądź trendy i zadbaj o planetę” dla klas II i III, „Woda nas uwodzi” dla klas IV, „Co mieszka w kropli wody?” dla klas V, „Jestem eko” dla klas VI, „Poznajemy tajemnice gleby - badamy i opisujemy glebę” dla klas VII-VIII. Uczniowie uczestniczyli w licznych ekologicznych wydarzeniach m. in. w konkursach ekologicznych, sadzeniu lasu, sprzątaniu świata, akcjach: „Dzień Ziemi”, Światowy Dzień Wody”. Adresatami projektu byli także rodzice, którzy mieli okazję zapoznać się z problematyką ekologiczną i działaniami prowadzonym w ekopracowni podczas wywiadówek i warsztatów pn. „Świadomość ekologiczna w naszych domach”.
Podjęte w projekcie działania nie tylko zwiększyły świadomość ekologiczną wśród młodych ludzi, ale także zmotywowały do tego, aby poprzez konkretne działania dbać o jakość powietrza, gleby, wody we własnym otoczeniu. Działania w Ekopracowni podkreśliły szeroki oraz wieloaspektowy problem, jakim jest ocieplenie i zmiana klimatu. Uwrażliwiły uczniów na ochronę zasobów środowiska, oszczędzanie i docenianie wody, jako najważniejszego zasobu naszej planety, gdyż ogromna eksploatacja i zanieczyszczenia powodują nieustanne kurczenie się tego zasobu.
Liczymy na to, że wypromowane w ramach działań projektowych zasady zrównoważonego rozwoju i poznanie zależności istniejących w ekosystemach, w dalszym oddziaływaniu ograniczą zachowania mające wpływ na degradację środowiska przyrodniczego naszego regionu.
Koordynator projektu
Katarzyna Bartłomiejczuk
Czy jestem eko? Na te i inne pytania mogli odpowiedzieć uczniowie klas VI podczas warsztatów organizowanych w ramach realizacji projektu „Ziemio, nie znikaj!”.
Wspólnie doszliśmy do wniosku, że bycie eko, to codzienne wybory i zmiana podejścia do życia. Podczas zajęć uczniowie klas VI dowiedzieli się, jak na co dzień małymi krokami wejść na ścieżkę ekologicznego stylu życia.
Codzienna postawa każdego z nas w trosce o środowisko może wyrażać się podczas zakupów, przygotowywania posiłków, podróży, pracy, wypoczynku.
Ekologiczne podejście do życia, to ograniczenie wytwarzania odpadów i marnotrawienia zasobów. Należy dążyć do tego, by każda rzecz mogła być ponownie wykorzystana, zamiast lądować w koszu. Filozofia zero waste oparta jest na 6 filarach (zasadzie 6R): refuse (odnawiaj), reduce (ograniczaj), repair (naprawiaj), reuse (wykorzystuj ponownie), recycle (poddawaj recyklingowi), rot (kompostuj).
Uczniowie zdobytą wiedzę wykorzystali do tworzenia e- ulotek i plakatów ekologicznych.
Hmm, to od czego zacząć by być eko? Zacznij od małych zmian w życiu na co dzień - przyzwyczajeń w domu. Podstawową zasadą jest maksymalizacja zysków (długotrwałe użytkowanie rzeczy), przy ograniczeniu strat (zużycia wody, prądu, żywności). Reasumując: używaj mniej plastiku, a może zrezygnuj zupełnie!? Oszczędzaj wodę i energię, zgaś zbędną żarówkę, segreguj śmieci, daj drugie życie przedmiotom, których już nie potrzebujesz.
Do dzieła!
„EKOPRACOWNIA – zielone serce szkoły” powstała w ramach „Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej”, finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku.
Koordynator projektu
Katarzyna Bartłomiejczuk
Czy marzysz o zmianie swojego świata poprzez proste działania? A może chcesz wykorzystać swoją kreatywność, aby nadać drugie życie starym przedmiotom? Właśnie w takich działaniach tkwi siła recyklingu! Kreatywne podejście do recyklingu jest nie tylko ekologiczne, ale także świetnym sposobem na rozwijanie umiejętności manualnych i artystycznych. Wiedzą o tym doskonale pierwszoklasiści. Uczestniczyli oni w warsztatach „Daj drugie życie przedmiotowi” w ramach projektu „Ziemio, nie znikaj!” realizowanego w związku z utworzeniem Ekopracowni. Kreatywność dzieci nas zaskoczyła. Powstały piękne prace np. świeczniki ze starych słoików, kolorowe ślimaki z makulatury - to pomysł klasy 1b z p. Magdaleną Doroszkiwiecz. Wersja klasy 1d wraz z wychowawcą Dominiką Krajewską to domki dla ptaków, które wykonane zostały z drewnianych patyczków po lodach. Brawo. Serca skradły nam doniczki na wiosenne kwiaty, które były pomysłem klasy 1a z wychowawcą Bogusławą Janiuk. Nie zapominamy o cudnych strojach, parasolkach i kapeluszach z recyklingu.
Zachęcamy do eksperymentowania z materiałami oraz wymyślania własnych projektów nadającym drugie życie przedmiotom! Przyroda się wam odwdzięczy!
Pamiętajmy, że małe gesty mogą mieć wielkie znaczenie dla naszej planety!
„EKOPRACOWNIA – zielone serce szkoły” powstała w ramach „Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej”, finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku.
Koordynator projektu
Katarzyna Bartłomiejczuk
21.03.2024 r. to Światowy Dzień Lasu, Pierwszy Dzień Wiosny, Dzień Wagarowicza. Uff… dużo tego.
W tym dniu klasa 4c z wychowawcą p. Katarzyną Bartłomiejczuk i p. Moniką Kulesza oraz studenci UTW sadzili las. Sprytni czwartoklasiści pokazali, że chcą zmieniać świat na lepsze. Więcej lasów to czystsze powietrze, mniejsze zagrożenie suszą, szansa na lepsze życie dla przyszłych pokoleń.
Wielopokoleniowa akcja sadzenia lasu polegała na zasadzeniu 2 gatunków drzew liściastych: lipy i dębu, aby nasze polskie lasy były bardziej bioróżnorodne i dzięki temu odporne na czynniki środowiskowe.
Była krótka pogadanka o znaczeniu lasu w życiu człowieka, instruktaż pana leśniczego jak sadzić drzewa, wspólna, ciężka, ale jak przyjemna praca. Były rozmowy z panem nadleśniczym na temat systemów korzeniowych drzew, mykoryzy i jej znaczenia. Znaleźliśmy też grzyby wpisane do Czerwonej Księgi grzybów zagrożonych wyginięciem: kubianka rudawa, czarka szkarłatna lub austriacka.
Po ciężkiej pracy był relaks. Wspólne rozmowy, ognisko, zupka królewska, kiełbaski, ciepła herbata, a na koniec…. niespodzianka! Każdy uczeń otrzymał zestaw smakołyków. Mniam, mniam. Dziękujemy bardzo.
Wspólne sadzenie drzew to nie tylko sposób na ochronę środowiska, kształtowanie świadomości ekologicznej, ale również doskonała okazja do budowania więzi społecznych. Razem możemy więcej! Pamiętajcie – LAS TO ŻYCIE!
Sadzenie lasu to kolejne działanie związane z projektem „Ziemio, nie znikaj!”, realizowane w związku z utworzeniem Ekopracowni.
Koordynator projektu
Katarzyna Bartłomiejczuk
To kolejne działanie w ramach realizacji projektu „Ziemio, nie znikaj!”, związanego z utworzeniem Ekopracowni.
Działanie to wpisało się w obchody Światowego Dnia Wody. Adresowane było szczególnie do uczniów klas 4, ale również do całej społeczności szkolnej.
Głównym celem działania „Woda nas uwodzi” było zwrócenie uwagi uczniów na znaczenie wody słodkiej i propagowanie zrównoważonej gospodarki zasobami wody. Oszczędzając wodę na co dzień, chronimy nie tylko (bardzo skromne) zasoby wody w Polsce, ale przede wszystkim wpływamy na jakość środowiska nie tylko w najbliższym otoczeniu, lecz na całym świecie. Ograniczając swoje zapędy konsumenckie, oszczędzając energię, papier, chronimy środowisko (w tym klimat), a co za tym idzie – zasoby wodne na całym świecie.
Ja, Ty i Twoja rodzina, szkoła i społeczność możemy coś zmienić, zmieniając sposób, w jaki korzystamy, konsumujemy i zarządzamy wodą w swoim życiu. Wartość wody to znacznie więcej niż jej cena – woda ma ogromną i złożoną wartość dla naszych gospodarstw domowych, żywności, kultury, zdrowia, edukacji, ekonomii i integralności naszego środowiska naturalnego.
W gospodarstwach domowych, szkołach i miejscach pracy – woda oznacza zdrowie, higienę, godność i produktywność.
Obecnie woda jest skrajnie zagrożona przez rosnącą populację, rosnące wymagania rolnictwa i przemysłu oraz pogarszające się skutki zmian klimatycznych. Jest ona podstawą prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek naszego ciała, reguluje ciśnienie, oczyszcza organizm z toksyn czy utrzymuje odpowiednią temperaturę ciała.
Ile należy pić dziennie wody? – dorosły człowiek powinien wypić w ciągu dnia około 2 litrów.
Woda to życie – te słowa należy rozumieć nie tylko jako metaforę, ale i dosłownie. By żyć potrzebujemy wody!
W związku z obchodami 22 marca Światowego Dnia Wody, uczniowie klas 4 wykonali plakaty, na których przedstawili m. in. problem braku wody pitnej na świecie a także sposoby oszczędzania wody. Plakaty stanowią stałą ekspozycję w szkole. Nie przechodź obojętnie! Zapoznaj się z wymowną treścią i chroń nasz skarb – WODĘ!
„EKOPRACOWNIA – zielone serce szkoły” powstała w ramach „Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej”, finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku.
Koordynator projektu
Katarzyna Bartłomiejczuk
Strona 1 z 3
Odwiedza nas 271 gości oraz 0 użytkowników.