Aktualności
Plan lekcji
Wykaz podr.

Kochani, od dłuższego czasu macie lekcje prowadzone zdalnie. Na pewno tęsknicie za swoją szkołą i ciekawi Was, jak wygląda- opuszczona, niema i...samotna. Fakt, brakuje Was bardzo. Jeszcze do niedawna uczniowie klas I-III gwarem wypełniali pustkę. Teraz jest cicho. No, nie do końca...Słychać nauczycieli. Głośnych, zaangażowanych, pragnących jak najlepiej przekazać Wam wiedzę. Mieszanina słów, treści, języków... Słychać dzwonki na przerwy i lekcje. Panie przy drzwiach mierzą temperaturę, dbając o bezpieczeństwo kadry. Jest czysto i schludnie. W sekretariacie rozbrzmiewają telefony licznych interesantów. Dyrekcja dwoi się i troi, by organizacyjnie wszystko układało się jak najlepiej.

Praca wre. Zapał jest. Szkoda jednak, że Was nie ma.Tęsknimy. Dbajcie o siebie i zdrowotnie, i intelektualnie. Obyśmy po czasie w odosobnieniu mogli wrócić bez trudu na normalne tory.

Redakcja

Na pewno już tęsknicie za twórczością naszych uczniów. Dziś coś dla miłośników " Małego Księcia". Optymistyczna lektura i dla dzieci , i dorosłych. Dziś ciąg dalszy. Nie napisał go Exupery, ale może jego przyszły następca?Zapraszamy do lektury:

Marzycielka i Książę

Mały chłopiec otworzył oczy i podnosząc się, rozejrzał się z niepokojem.

- Panie wężu! Pilocie!- zawołał zagubiony- to nie jest moja planetka! Miałem trafić do mnie, do mojej Róży!- zaczął rozpaczać.

- Spokojnie, chłopcze. Trafiłeś do mnie. To asteroida 800. Mało poetyczna nazwa, przyznam, ale tak już jest.- przemówił nagle niedaleko niego jakiś spokojny, miły głos. Książę spojrzał w tamtą stronę i dostrzegł wysoką, rozmarzoną kobietę.

- Kim pani jest?- spytał lekko skołowany.

- Cóż, to dobre pytanie. Dawno tu nikt nie był, po prostu mną pogardzają- westchnęła.

- Ale kim pani jest?- powtórzył pytanie chłopiec.

- Nazywają mnie różnie. Marzycielką, Infantylną, Niepotrzebną- odparła.- A to tylko dlatego, że nie chcę być taka jak wszyscy! Zgorzkniała, zupełnie niepamiętająca, jak to jest być dzieckiem, nieczerpiąca radości z życia!- wykrzyknęła z pasją. Nastała cisza.

- Ona jest jedyną osobą, której zależy na marzeniach- pomyślał Mały Książę.

- Dlaczego oni cię nie lubią?- zapytał w końcu.

- Nikt nie lubi tych, którzy mogą go czegoś nauczyć, szczególnie gdy nie zgadza się to z ich poglądami- odpowiedziała.- Chodź, Mały Książę, oprowadzę cię po mojej planecie- podała mu rękę i ruszyła.

- A skąd znasz moje imię?- zadał pytanie malec.

- Wyśniłam je- odparła śpiewnie Marzycielka, prowadząc go.

Jej planeta była piękna. Oprócz małej polanki, na której wylądował Książę, miała ona tropikalne lasy, małe i większe jeziorka i nawet kilka wulkanów wysokości małego chłopca.

- Twoja planeta jest niesamowita. Zainteresowałaby Geografa- powiedział z podziwem Mały Książę.

- Och, byłam u niego, jednak chyba zbytnio skupiłam się na „rzeczach nieważnych”- parsknęła ze złością.- Ale czy mogłam opuścić w mym opisie te kwiaty, ich piękno?- musnęła swoimi długimi, smukłymi palcami jeden z płatków kwiatu zwisającego nad dróżką.- To storczyk.- wyjaśniła.- Wykorzystuje to drzewo, by żyć. Żadne z nich nie uważa tego jednak za złe. Nie przeszkadza on zbytnio drzewu, a sam kwiat chce po prostu przeżyć. To zrozumiałe- dodała.- Wracajmy- zaproponowała i po kilku minutach byli już przed małym kamiennym domkiem stojącym na zielonej polanie, jak gdyby wyrósł tam i już pozostał.

- Dlaczego nie chcą tu być? Przecież w tym świecie tylko ty dostrzegasz, co się naprawdę liczy- zauwazył ponownie lekko skołowany Mały Książę.

- Cała ta planeta mówi im, jak strasznie postępują, skupiając się na swoich piwach, finansach, księgach- wyliczała na palcach Infantylna. Mały Książę pomyślał, że gdyby tylko zdołał ściągnąć ją na Ziemię, na pewno zaprzyjaźniłaby się z jego Lisem. Mieli podobny tok rozumowania. I roześmiał się, wyobrażając sobie ich długie debaty.

- Z czego się śmiejesz, mały?- spytała szczerze zdziwiona Marzycielka.- Czyżbym znowu powiedziała coś nieprzemyślanego?

- Nie, nie- zaprzeczył szybko chłopiec.- To po prostu moja wyobraźnia. Ach, jakim ty dziwnym językiem mówisz!- i znowu się zaśmiał.- A widziałaś może kiedyś Ziemię?- zapytał zamyślony.

- Nie, nigdy nie miałam czasu, by opuścić mój mały zakątek- westchnęła, czułym spojrzeniem omiatając widoczne lasy.- Och, czekaj! Słyszysz?- rozległ się łopot skrzydeł. Kobieta wystawiła rękę i w ułamku sekundy siedział na niej pokaźny brązowy ptak z białą główką.

- Hej!- przywitała się ze zwierzęciem.

- Co to jest?- spytał Mały Książę, przechylając głowę.- Nie znam tego stworzenia.

- Chłopcze, poznaj Lorię. To mój orzeł, młody. Pomaga mi, gdy chcę zobaczyć, co się dzieje na innych planetach. Przyczepiam do niej tę część lunety, a tę zostawiam sobie- pokazała dwa kawałki teleskopu.- Gdy patrzę w tę, widzę, gdzie leci-pochwaliła się z uśmiechem.

- Zabawny sposób!- zaśmiał się Mały Książę.- Ale czy to w ogóle działa?- zwątpił.

- Oczywiście że tak! Pamiętaj, gdy w coś bardzo wierzysz i bardzo, ale to bardzo się starasz, wszystko może się udać- zdradziła mu.

- Przecież mój powrót do Róży się nie udał.- wspomniał chłopiec.

- Ależ się udał. Tylko trochę cię odstrzeliło- odparła Marzycielka i zabrała go na skraj swojej planety.

- Spójrz tam- skierowała jego wzrok przed siebie. Była tam niewielka planetka, jakby nieróżniąca się od innych, jednak…

- Róża! Moja Róża! Tam jest moja Róża!-wykrzyknął zadziwiony i szczęśliwy Mały Książę.

- Tak, to twoja Róża- powtórzyła z uśmiechem Infantylna.- Chcesz do niej iść?

- Oczywiście, ale… będę za tobą tęsknił- wyznał chłopiec. Kobieta ukucnęła i przytuliła go.- Jeśli tylko się chce, przyjaźń może przetrwać nawet rozłąkę- pouczyła go.- A poza tym, mamy Lorię, będziemy mogli przesyłać sobie wiadomości- dodała, pocieszając jakby bardziej siebie niż jego.- Idź już, wystarczy, że skoczysz.- powiedziała, wstając.

- Dobrze- zgodził się Mały Książę i zeskoczył, odprowadzany smutnym uśmiechem jedynej osoby w świecie, która rozumiała dzieci, mieszkanki asteroidy 800, Marzycielki, Infantylnej, Niepotrzebnej. Jego przyjaciółki.

Oczywiście kontaktowali się, Marzycielka stworzyła nawet dla nich kolejkę, którą mogli do siebie przyjeżdżać. Pewnego razu Mały Książę przywiózł do niej nawet swoją Różę. Chociaż nie byli tego świadomi, chłopiec zaczął traktować Infantylną jak mamę. Kochali się, jak mogły kochać się tylko rodziny. I tak się właśnie czuli. Byli przyjaciółmi.

Gabriela Godlewska kl. VII c

 

Drodzy Rodzice i Uczniowie,
zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 23 października 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 klasy IV – VIII SP i wszystkie klasy szkoły muzycznej przechodzą na naukę zdalną od 26 października do 8 listopada 2020 roku.
W poniedziałek rozpoczniemy zdalne nauczanie przez platformę Discord. Zajęcia z uczniami będą odbywać się w czasie rzeczywistym zgodnie z planem lekcji danego oddziału klasowego. Prace domowe umieszczane będą w zakładce w dzienniku elektronicznym.
Klasy I – III SP pracują w trybie stacjonarnym.
https://www.gov.pl/web/edukacja/zawieszamy-na-dwa-tygodnie-zajecia-stacjonarne
https://cea-art.pl/covid-19-ograniczenie-funkcjonowania-szkol-artystycznych-zmiana-rozporzadzenia/

Z poważaniem Jarosław Jankowski

17.09.2020 roku, w Międzynarodowym Dniu Sybiraka, podczas wręczenia medali ,,ProPatria", Złotych Odznak Honorowych i Odznak Honorowych Sybiraka za zasługi dla Związku Sybiraków, uczeń Szkoły Podstawowej nr 2 - Paweł Ostrowski kl. Vb, z rąk Prezesa Związku Sybiraków Oddziału w Łomży dr. Danuty Pieńkowskiej Wolfart i Prezydenta Łomży Mariusza Chrzanowskiego otrzymał Odznakę Honorową Sybiraka. Paweł Ostrowski, wnuczek Sybiraka, wraz z pocztem sztandarowym od kilku lat bierze udział we wszystkich uroczystościach Sybirackich. Jest to ewenement w skali kraju. Zarząd Główny Z.S w Warszawie posiada 54 Oddziały i tylko w łomżyńskim Oddziale rośnie prawdziwy patriota,to zaszczyt nie tylko dla Sybiraków, ale też i szkoły. Jeżeli będzie choć maleńka garstka takich uczniów, jak Paweł Ostrowski, to pamięć o Sybirakach nigdy nie zaginie.



Z Sybirackim pozdrowieniem
Nina Żyłko -Sekretarz i Rzecznik prasowy ZS Oddział w Łomży

Dzień Edukacji Narodowej to także święto tych żołnierzy, którzy łączą służbę wojskową z pracą nauczyciela. Jest to możliwe w Wojskach Obrony Terytorialnej.

Terytorialna służba wojskowa umożliwia zachowanie balansu pomiędzy pracą zawodową, a służbą wojskową. Potwierdza to szer. Paweł Nadolny z 14 batalionu lekkiej piechoty, na co dzień nauczyciel wychowania fizycznego w Miejskim Zespole Szkół im. Mikołaja Kopernika w Wysokiem Mazowieckiem: "Służba wojskowa zawsze była moim marzeniem. Dzięki WOT mogę spełnić je nie rezygnując z pracy nauczyciela". Potwierdza to szer. Marcin Zabielski z 13 batalionu lekkiej piechoty pracujący w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piątnicy: "Po maturze rozważałem studia na Wyższej Szkole Oficerskiej. Wybrałem jednak Akademię Wychowania Fizycznego. Teraz mogę łączyć pracę w szkole ze służbą i jest to optymalne rozwiązanie".

Kiedy nauczyciele decydują się na założenie munduru, często robią to zachęceni przez kolegów z pracy. "Po prostu namówił mnie znajomy, który pełnił już służbę. Bramy jednostki przekroczyłem wspólnie z jeszcze jednym kolegą, też nauczycielem. Wszyscy trzej służymy w 13 batalionie lekkiej piechoty" - mówi st. szer. Paweł Grygo, nauczyciel wychowania fizycznego w Zespole Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących nr 7 w Łomży (WETA).

Nauczyciele-żołnierze zwracają na ogromną rolę wychowawczą swojego zawodu. "W dzisiejszych czasach mediów społecznościowych bardzo trudno przekazać młodzieży wzorce osobowe godne naśladowania. Służba w WOT jest doskonałym przykładem jakim można posłużyć się motywując młodzież do działania i pomocy innym. Odpowiedzialność, cierpliwość, dyscyplina, pomoc słabszym i potrzebującym to hasła, które przez trzy lata służby w WOT i piętnaście lat pracy w zawodzie nauczyciela staram się przekazywać innym" - wyjaśnia szer. Nadolny. Sam dawał osobisty przykład takiej postawy pełniąc służbę w szpitalu w Wysokiem Mazowieckiem podczas operacji
przeciwkryzysowych "Odporna Wiosna" i "Trwała Odporność".

Terytorialna służba wojskowa spotyka się z zainteresowaniem nie tylko kolegów z pracy, ale także uczniów. Jak podkreśla st. szer. Paweł Grygo podczas ostatnich Mistrzostw 1 Podlaskiej Brygady OT w Biegach Przełajowych startowały jego dwie dawne uczennice - obecnie również żołnierze WOT. Podczas szkoleń często zdarza mu się spotykać byłych uczniów. "Śmieją się, że teraz to oni mnie będą ganiać za wysiłek podczas zajęć WF w szkole. Nie mam jednak z tym najmniejszego problemu, bo od lat trenuję bieganie". Paweł Grygo jest złotym medalistą Mistrzostw Wojska Polskiego w Biegu Maratońskim w kategorii drużynowej.

Służba w WOT to także szansa rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. Już kilku nauczycieli - żołnierzy 1 Podlaskiej Brygady Obrony Terytorialnej ukończyło, albo jest w trakcie realizacji kursu oficerskiego. "Udało mi się zakwalifikować na kurs prowadzony na Wojskowej Akademii Technicznej. Mogę powiedzieć, że marzenia się spełniają" - podsumowuje szer. Marcin Zabielski.

W szeregach Wojsk Obrony Terytorialnej pełni obecnie służbę 540 nauczycieli, w tym 74 nauczycieli akademickich i 222 nauczycieli młodzieży w szkołach średnich.

kpt. Łukasz Wilczewski

Żródło: https://sway.office.com

Dziwne czasy, ale przecież święto nauczycieli i pracowników oświaty nie wypadło z kalendarza. Stąd życzenia niezmienne: cierpliwości, zdrowia, wiecznego optymizmu i wiary w ucznia - jego kreatywność i zalążek mądrości. To trwa. Niezależnie od czasów. Czy stacjonarnie czy zdalnie. To ostatnie nauczanie wymaga więcej wysiłku z obu stron, ale czasem jest wskazane ze względu na bezpieczeństwo. Wymaga większej dojrzałości od ucznia i … jego uczciwości. Nie ma co kombinować dla samej oceny, a w głowach hodować pustkę. Tego życzymy w tym dniu właśnie uczniom. Nauczyciele są dorośli i umieją być elastyczni w tych dziwnych czasach.

Dla umilenia dnia i jako zachętę do pisania publikujemy Wam pierwszy „Dziennik z kwarantanny”. To inspiracja dla tych, co nie wiedzą, jak pożytecznie spędzić czas i rozwinąć się polonistycznie.

Wchodzimy do domu uczennicy z VII c:

Dzień 1 - 6.09.2020r.

Szkoły otwarte, weekend mijał przyjemnie, wesoło i spokojnie, można spać do późna, nie trzeba nic robić - czyli po prostu zwykła niedziela. Ale pozory mylą - do salonu wparował mój starszy brat Kuba i oświadczył, że jego kolega z klasy ma koronawirusa i cała klasa musi odbyć tygodniową kwarantannę wraz z rodzinami. CO? To chyba był sen. Mamy kisić się w domu jak ogórki w słoiku przez bity tydzień, nie mogąc nawet wyjść na klatkę schodową? Po usłyszeniu wiadomości moja mama powiedziała parę brzydkich wyrazów, a tata nawet się nie odezwał.

I w ten oto sposób zepsuł mi się humor.

   *           *        *

Wieczorem, gdy grałam sobie w grę na laptopie, usłyszałam dźwięk otwieranych drzwi i skrobanie psich pazurów po podłodze. Po chwili hałasy ucichły. Potem mama powiedziała mi, że dziadek wziął od nas Lusię (mojego kochanego pieska) do siebie, żeby wyprowadzać ją na dwór, gdy my będziemy w domu. Przed oddaniem psa mama zdezynfekowała jej sierść. Zrobiło mi się jeszcze bardziej smutno. Nie będę mogła pocieszyć się nawet moim futrzastym zwierzątkiem.

Dzień 2 - 7.09.2020r.

Gdy wstałam, okazało się, że musimy mieć aplikację na telefon, w której potwierdza się, że odbywa się kwarantannę. Wyczytałam w Internecie, że aplikacja prosi tylko o cztery selfie dziennie, w losowych godzinach. Szkoda, że na zdjęciach wyglądam jak troll.

W dalszym ciągu było mi smutno z powodu braku pieska. Teraz najchętniej bym się do niej przytuliła.

Dzień 3 - 8.09.2020r.

Przepisywałam lekcje, gdy nagle przyszedł do mnie SMS. Kiedy go otworzyłam, bardzo się zdziwiłam. Było to zdjęcie przedstawiające mojego psa wyciągniętego na kanapie. No, jeszcze tego brakuje. Wróci do domu rozpuszczona do tego stopnia, że będzie miała w głębokim poważaniu prośby o zejście z kanapy. 

Dzień 4 - 9.09.2020r.

Rozejrzałam się po salonie i pomyślałam, że nie będzie tu takiego porządku, kiedy wleci tutaj ruda kulka szczęścia. Minęły tylko trzy dni, a ja zapomniałam, jak wygląda Lusinka. Bez niej jest jakoś... smutno. Nie ma się do kogo przytulić, a psina nie popatrzy na nas swoimi wielkimi, brązowymi oczami. Przynajmniej nie będzie tyle sierści na dywanie, a pod stołem nie będzie nikt żebrał przy jedzeniu.

Położyłam się w legowisku Lusi, odliczając dni do końca.

Dzień 8 - 13.09.2020r.

Dostałam od swojej pani od skrzypiec zadanie, aby nagrać jej utwory, których uczyłam się na zdalnym nauczaniu - poprzednia pani była na zastępstwie, ale w tym roku już nie uczy w naszej szkole, więc zanim właściwa pani wróci, jest jeszcze jedna, czyli właśnie ta (nie wiem nawet, ile razy już to komuś tłumaczyłam).

Przypomniałam sobie dwa utwory i mama mnie nagrała. Gdy wysłała nagrania, postanowiłam jeszcze trochę poćwiczyć. Niestety, nie dawało to efektu. Nie miałam też z tego żadnej frajdy, ponieważ, aby dobrze coś wyćwiczyć, potrzeba wskazówek. Ja niestety ich nie miałam, więc spakowałam instrument do futerału i cieszyłam się resztą weekendu.

Dzień 9 - 14.09.2020r.

Od rana zajmowałam się lekcjami, nauką i tego typu rzeczami, aby czas minął jak najszybciej. Dzisiaj miała do domu wrócić Lusia - mój kochany kłębek rudej sierści. Dziadek nawet opowiedział mi, że kiedy była z nią na podwórku, a ona nie chciała iść, powiedział do niej „Idziemy do Basi" - od razu ruszyła. Musiała się jednak bardzo rozczarować, kiedy zamiast do domu poszła do dziadka.

Podsumowanie:

- Codziennie dzwonił do mojej mamy dzielnicowy. Pytał się, czy jesteśmy w domu i czy wszystko w porządku.

- Ode mnie i mojego brata aplikacja nie chciała zdjęć (no i dobrze).

- Czekałam do godziny piętnastej, aby poprosić o lekcje. Potem przepisywałam je do dwudziestej - no po prostu super.

Barbara z VII c

Tradycyjnie co roku biblioteka szkolna organizuje konkurs na najbardziej zaczytanych ucznia i klasę naszej szkoły. Może w tym roku Ty dołączysz do współzawodnictwa, które niesie ze sobą dużo korzyści przede wszystkim dla Ciebie. Dzięki czytaniu Twój język się rozwinie i nie będziesz miał problemów „ jak coś powiedzieć” , „wiem, ale nie umiem ubrać w słowa”. Zapraszamy! Panie w bibliotece prowadzą skrupulatne zapisy Twojej aktywności.

Jednocześnie w zakładce „Co piszczy w szkole” publikujemy Wasze recenzje polecanych książek. Prześlij też swoją. W tamtym roku były zamieszczane też ciekawe opowiadania, by umilić Ci czas przymusowego siedzenia w domu i zainspirować do własnej twórczości. Nie powstydziłby się ich profesjonalny twórca. Czas na Ciebie.

I niespodzianka! Mamy czasy, jakie mamy. Niebawem będziesz mógł poczytać pamiętniki z kwarantanny. Zapowiedź jest obiecująca, wierzcie na słowo . To też propozycja dla Ciebie. Podzielisz się swoimi wrażeniami z siedzenia w domu? To nie musi być nudnie spędzony czas.

Wszyscy chętni niech wysyłają prace na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Redakcja

Miło się spotkać znów na boisku i zagrać w prawdziwą piłkę z prawdziwymi przeciwnikami. 24 września drużyna piłki nożnej złożona ze sportowców z klas VIb, VIc i VII c rozegrała mecze z Sokołami, SP nr 1 i Szepietowem. Wszystkie z miażdżącym zwycięstwem: 6-1 ( z Sokołami),1-0 ( z Szepietowem) i 6-1 ( z SP nr 1).Były to zawody na etapie powiatowym dające awans do gry na etapie wojewódzkim. Na ręce opiekuna p. Rafała Sutkowskiego i kapitana Piotra Idźkowskiego składamy gratulacje i czekamy na dalsze emocje. Do boju, chłopaki!

Redakcja

Może być nic nie znaczącym punktem, może być niedostrzegana, bywa jednak tak ważna, że staje się powodem, dla którego poświęca się jej cały dzień – 15 września obchodzony jako Międzynarodowy Dzień Kropki. To właśnie kropka inspirowała uczniów naszej szkoły, tak jak inspirowała tych, którzy dostrzegli jej unikatową wartość kreacji - małą Vashti.
Znakiem rozpoznawczym tego dnia były oczywiście stroje w kropki, noszone przez dzieci i pracowników szkoły. To tylko początek możliwości tego niepozornego znaku. Kropka może być tematem pracy plastycznej, opowiadania, a nawet rozwijających wyobraźnię zabaw. Po kropkach można skakać na zajęciach wychowania fizycznego, w kropki można łączyć punkty na lekcjach matematyki. Uczniowie klas nauczania zintegrowanego po raz kolejny odkrywali z pasją to, że kropka, tak niepozorna, może być naprawdę fascynująca.
Dziś w dobie utrudnień z powodu pandemii nie możemy się poddawać, musimy wykonywać jak najlepiej swoje obowiązki. Dzień kropki pozwala ubarwić tę smutną rzeczywistość i na chwile się oderwać od tego, co nas ogranicza, bo kropka otwiera możliwości i zbliża nie fizycznie a mentalnie.

Magdalena Doroszkiewicz

W roku szkolnym 2020/2021 w Miejskim Zespole Szkół w Wysokiem Mazowieckiem funkcjonować będzie stołówka szkolna.

Cena 1 obiadu 4,50 zł.

Należność za obiady tylko za pełny miesiąc (ilość dni nauki x 4,50zł) należy wpłacić (przelać) wyłącznie na konto bankowe szkoły nr 28 1020 1332 0000 1202 1018 0810 - Miejski Zespół Szkół w Wysokiem Mazowieckiem:

Miesiąc

Ilość dni

(obiadów)

Cena obiadu (zł.)

Do zapłaty

(zł.)

Ostateczny termin wpłaty

wrzesień     2020

13

4,50

58,50

do 10.09.2020

październik 2020

21

4,50

94,50

do 28.09.2020

Odpisy z obiadu od trzech dni ciągłej nieobecności ucznia po wcześniejszym zgłoszeniu w sekretariacie szkoły (najpóźniej w pierwszym dniu nieobecności do godz. 9:00).
Należność za odpisane obiady będzie zwracana na konto rodzica (opiekuna) po zakończeniu miesiąca w którym była nieobecność.

Rozliczenie należności za obiady z marca 2020 roku do końca września 2020 roku po wcześniejszym podaniu numeru konta w sekretariacie szkoły na które ma być dokonany zwrot.

Redakcja

1 września rozpoczynamy Nowy Rok Szkolny 2020/2021 w oparciu o wytyczne dla szkół opracowane przez Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia. W związku z zagrożeniem epidemiologicznym, uroczystość inauguracyjna odbędzie się w innej formie niż dotychczas.
1 września odbędą się tylko spotkania z wychowawcami klas (SP2), nauczycielami instrumentów (SSM).

Uczniowie klas I Szkoły Podstawowej oraz klasy I Szkoły Muzycznej mogą wejść z jednym rodzicem/opiekunem na teren szkoły. Pozostali uczniowie wchodzą sami i pozostają pod opieką nauczycieli.
Na terenie szkoły podczas przemieszczania się oraz oczekiwania na zajęcia zaleca się noszenie maseczek ochronnych lub przyłbic.


Rozpoczęcie Roku Szkolnego – Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja Kopernika


Uczniowie klas I, II, III, Rozpoczęcie o godzinie 9.00. (Wejście do szkoły od strony świetlicy szkolnej).
Uczniowie klas IV, V, VI – Rozpoczęcie o godzinie 9.00.
VII, VIII – Rozpoczęcie o godzinie 10.00.

Poniżej wykaz klas wraz z wychowawcami, nr sali, w której odbędzie się spotkanie  01.09.2020 i nr wejścia.


I A Bogusława Janiuk 22 4
I B Magdalena Doroszkiewicz 20 4
I C Renata Gniazdowska 21 4
II A Katarzyna Prużanin 9 2
II B Joanna Godlewska 34 4
II C Aleksandra Borawska 37 4
II D Urszula Tymiska 8 2
III A Urszula Kostro 35 4
III B Beata Kolińska 24 4
III C Iwona Wojo 36 4
III D Sylwia Musiejczuk 23 4
IV A Agata Bielińska świetlica 4
IV B Katarzyna Kulesza 16 3
IV C Monika Dołęgowska 33 3
V A Ewa Dąbrowska 28 2
V B Joanna Ścisłowicz 26 2
VI A Anna Piętka Lubowicka 15 2
VI B Tomasz Krajewski 30 3
VI C Katarzyna Bartłomiejczuk 17 3
VII A Małgorzata Gierałtowska 14 2
VII B Maria Janeczko 13 2
VII C Luiza Borawska 27 2
VIII A Barbara Niemyjska 29 3
VIII B Iwona Gołaszewska 32 3

Wejście 2 – Główne Wejście do Szkoły
Wejście 3 – Wejście środkowe „Wejście pod filarami”
Wejście 4 – Nowa część szkoły, od strony świetlicy


Rozpoczęcie Roku Szkolnego – Samorządowa Szkoła Muzyczna I stopnia

Rozpoczęcie Roku Szkolnego i spotkania z nauczycielami instrumentów – godzina 13.00. Wszyscy uczniowie wchodzą wejściem nr 3 – wejście środkowe „pod filarami”. Uczniowie klas pierwszych mogą wejść z jednym rodzicem.


Poniżej wykaz nauczycieli i przydzielona sala.
1. Januszkiewicz Adam 8
2. Sokołowski Andrzej 9
3. Kołtyś Dariusz 12
4. Piotrowska Anna 13
5. Kołtyś Paulina 14
6. Dariusz Jacek Drewnowski 20
7. Witkowski Cezary 21
8. Witkowski Krzysztof 21
9. Kulesza Urszula 25
10. Vytlacil Emilia 26
11. Barteczek Katarzyna 27
12. Doms Katarzyna 28
13. Bielski Piotr 29
14. Sypytkowska Monika 30
15. Krawczewski Damian 32
16. Terlecka Maria 34
17. Świątkowska Sara 35
18. Krawczewska Ewa 36
19. Kacprowski Jan 37

Wszystkich informacji dotyczących organizacji pracy szkoły udzielą wychowawcy / nauczyciele przedmiotu głównego na spotkaniu organizacyjnym 1 września 2020r.

Szanowni Państwo, Rodzice i Opiekunowie!
Drodzy Uczniowie!

Z ogromną radością powitamy Was Uczniowie w progach naszej szkoły w dniu 1 września 2020 r. Bardzo nam brakowało bezpośredniego kontaktu z Wami.

Sytuacja epidemiczna w naszym kraju, sprawia, że wszyscy jesteśmy obowiązani przestrzegać zasady higieny i procedury ograniczające ryzyko zarażenia się koronawirusem.

W trosce o naszych uczniów i pracowników, na podstawie wytycznych MEN, GIS i MZ jako Dyrektor szkoły odpowiedzialny za bezpieczeństwo naszych uczniów, wdrożyliśmy wiele procedur postępowania i zachowania w sytuacjach szkolnych. Wszystkie zostały umieszczone na stronie http://gimwm.psis.edu.pl/ i bardzo proszę o zapoznanie się z nimi i ścisłe przestrzeganie.

Rok szkolny 2020/2021 rozpoczynamy w formie stacjonarnej, co oznacza, że zajęcia dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze w chwili obecnej będą prowadzone w budynku szkolnym i na obiektach należących do placówki.

Zwracam się do Państwa z serdeczną prośbą, aby stosować się do poniższych zasad:

1. Podanie wychowawcy możliwie najszybszej formy kontaktu.
2. Rodzice do szkoły przyprowadzają dziecko zdrowe.
3. Do szkoły może uczęszczać tylko uczeń zdrowy.
4. Dzieci chore, zakatarzone lub z temperaturą nie będą przyjmowane.
5. Do placówki nie będzie przyjęte dziecko, którego domownik odbywa kwarantannę. Rodzic/prawny opiekun dziecka, ma obowiązek niezwłocznie zgłosić dyrektorowi szkoły fakt odbywania przez domownika kwarantanny, jeżeli taka sytuacja zaistnieje, pod rygorem odpowiedzialności za zagrożenie bezpieczeństwa zdrowia i życia osób trzecich.
6. Wprowadza się zakaz przynoszenia z domu zabawek i innych przedmiotów.
7. Do odwołania wprowadza się zakaz przebywania na terenie szkoły rodziców i osób trzecich, poza korytarzem wejściowym, stanowiącym przestrzeń wspólną.
8. Opiekunowie odprowadzający dzieci mogą wchodzić do przestrzeni wspólnej szkoły, zachowując zasady:
a) 1 opiekun z dzieckiem/dziećmi,
b) dystansu od kolejnego opiekuna z dzieckiem/dziećmi min. 1,5 m,
c) dystansu od pracowników szkoły min. 1,5 m,
d) opiekunowie powinni przestrzegać obowiązujących przepisów prawa związanych z bezpieczeństwem zdrowotnym obywateli (m.in. stosować środki ochronne: osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk).
9. W uzasadnionym podejrzeniu, że dziecko jest chore (np. temperatura wysoka) i może zarażać inne dzieci, nie będzie ono przyjęte, a rodzice zostaną poproszeni o niezwłoczny kontakt z lekarzem. Rodzic jest zobowiązany poinformować dyrektora lub nauczyciela o stanie zdrowia dziecka. W sytuacji, gdy zachorowanie ma miejsce w czasie pobytu dziecka w szkole, zostanie ono umieszczone w izolatorium do czasu odbioru go przez rodzica. Szkoła zapewnia opiekę w czasie przebywania ucznia w izolatorium.
10. W szkole nie obowiązuje noszenie maseczek i rękawiczek, ale jeśli rodzic uważa to za konieczne nie ma przeciwskazań.
11. Rodzic odprowadzający ucznia przychodzi w maseczce ochronnej zasłaniającej nos oraz usta. Jest on zobowiązany dezynfekować ręce poprzez skorzystanie z płynu dezynfekcyjnego znajdującego się w dozowniku przy wejściu do placówki.
12. Uczeń nie przynosi do szkoły żadnych zabawek i innych przedmiotów wykonanych z materiałów pluszowych lub tkanin.
13. Uczeń do szkoły może przynieść przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mają znajdować się na ławce szkolnej ucznia. Uczeń nie może wymieniać się pomocami dydaktycznymi i przyborami z innymi kolegami oraz nie może ich pożyczać.
14. Rodzice nie przebywają na terenie placówki dłużej niż istnieje potrzeba.
15. Uczniowie samodzielnie rozbierają się w szatni. Dzieciom młodszym pomaga pracownik. Zgodnie z zaleceniami GIS przebywanie osób trzecich w pomieszczeniach placówki zostanie ograniczone do niezbędnego minimum.
16. Rodzic/prawny opiekun przebywający w sytuacji wyjątkowej na terenie szkoły, ma obowiązek założyć maseczkę na usta i nos oraz zdezynfekować ręce przed wejściem.

Odbieranie dziecka ze szkoły. Powrót ucznia do domu ze szkoły.

1. Rodzic odbierający dziecko ze szkoły powinien być wyposażony w maseczkę zasłaniającą nos i usta oraz rękawiczki. Przed wejściem do wyznaczonego obszaru, powinien użyć płynu dezynfekującego.
2. Rodzic zgłasza odbiór dziecka pracownikowi szkoły i oczekuje na przyprowadzenie go do wyznaczonego miejsca, zachowując dystans społeczny i ograniczając do minimum kontakty z innymi rodzicami oczekującymi na odbiór dziecka.
3. Nauczyciel lub upoważniony pracownik szkoły przygotowuje dziecko do wyjścia
i odprowadza je do rodzica/prawnego opiekuna.
4. Dzieci przebywające na placu zabaw lub na boisku szkolnym, przyprowadza do oczekujących rodziców nauczyciel lub upoważniony pracownik szkoły.
5. Niezbędne informacje dotyczące dziecka może przekazać rodzicowi upoważniony pracownik szkoły.
6. Wszelkie informacje na temat dziecka rodzic może uzyskać bezpośrednio od nauczyciela, przez kontakt mailowy lub telefoniczny z nauczycielem.
7. Uczeń klasy IV – VIII, po zakończonych lekcjach udaje się do szatni i do wyjścia w celu opuszczenia szkoły.

Podstawowym warunkiem skuteczności ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa jest rygorystyczne przestrzeganie zasad higieny osobistej. Konieczne jest również bieżące śledzenie komunikatów GIS, MZ i MEN o sytuacji epidemiologicznej w kraju oraz informacji przesyłanych przez dyrektora szkoły lub wychowawców. Wszelkie informacje o zagrożeniu koronawirusem oraz o sposobach zapobiegania można znaleźć na stronie https://gis.gov.pl/Aktualnosci.

Z poważaniem
Dyrektor Miejskiego Zespołu Szkół

 

Wakacje! Zasłużone. Oby były zdalne od komputerów, tabletów i telefonów! Cieszcie się wolnością, przyrodą i swoim towarzystwem. Publikujemy Złotą Dziesiątkę 2020. W przyszłym roku może i Ty tu dołączysz? Dzisiejszym laureatom gratulujemy! Absolwentom życzymy, by rozwinęłi skrzydła w nowym środowisku. 

 

Lp.

Klasa

Nazwisko i imię ucznia

Średnia ocen

1.

VI A

Tkacz Magdalena

5,83

2.

VI A

Szepietowska Wiktoria

5,67

Murawska Marta

VI C

Godlewska Gabriela

3.

VII A

Leoniak Łukasz

5,43

4.

VI C

Dołęgowska Barbara

5,42

5.

IV A

Gołaś Jan Aleksander

5,36

Ostrowski Maciej

Prużanin Błażej

Rydzewska Gabriela

6.

VIII A

Plewik Nina

5,35

7.

V B

Sienicki Błażej

5,33

VI A

Dołęgowski Miłosz

Milewski Piotr

VI C

Tymińska Natalia

8.

V A

Kulesza Mateusz

5,25

V B

Szepietowski Wiktor

V C

Stypułkowska Oliwia

VIA

Herman Maciej

Wnorowski Paweł

VI C

Kossykowski Sebastian

9.

VIII B

Dąbrowska Wiktoria Zofia

5,22

10.

IV A

Ołdakowski Jan Stanisław

5,18

IV B

Maciuszko Szymon

Ostrowski Paweł

 Redakcja

Rok szkolny za nami. Trudny, nietypowy, Dla jednych praca zdalna wyznaczyła nowe wyzwania, inni męczyli się, by jak najwięcej skorzystać w tej sytuacji. Wyniki podajemy niżej. Gratulujemy Wam, Kochani! Cieszcie się swoimi osiagnięciami!

Klasa

Nazwisko i imię ucznia

Średnia ocen

Zachowanie

IV A

Gołaś Jan Aleksander

5,36

wzorowe

Ostrowski Maciej

5,36

wzorowe

Prużanin Błażej

5,36

wzorowe

Rydzewska Gabriela

5,36

wzorowe

Ołdakowski Jan Stanisław

5,18

wzorowe

Fronczuk Antonina

5,09

wzorowe

Herman Paulina

5,09

wzorowe

Kamińska Zuzanna

5,09

wzorowe

Płońska Kornelia

5,09

wzorowe

Grodzka Nikola

5,00

wzorowe

Prużanin Wiktor

5,00

wzorowe

Święcki Kacper

5,00

wzorowe

Urbanek Franciszek

5,00

wzorowe

Bagińska Liliana

4,91

wzorowe

Deszczyński Oliwier

4,91

wzorowe

Faszczewska Aleksandra

4,91

wzorowe

Osuchowski Adam

4,82

bardzo dobre

IV B

Maciuszko Szymon

5,18

wzorowe

Ostrowski Paweł

5,18

wzorowe

Włostowska Lena

5,09

wzorowe

Gwardiak Oliwia

5,00

wzorowe

Dąbrowska Julia

4,91

wzorowe

Kaczyński Alan

4,91

wzorowe

Kaczyński Szymon

4,91

bardzo dobre

V A

Kulesza Mateusz

5,25

wzorowe

Doroszkiewicz Antoni

5,08

wzorowe

Wyszomirski Wiktor

4,92

wzorowe

Wysocka Julia

4,75

bardzo dobre

V B

Sienicki Błażej

5,33

bardzo dobre

Szepietowski Wiktor

5,25

bardzo dobre

Bagiński Adam

5,17

bardzo dobre

Choiński Marcel

5,17

bardzo dobre

Zieliński Arkadiusz

5,17

bardzo dobre

Baryczka Szymon

4,92

bardzo dobre

Grochowski Michał

4,83

wzorowe

Radgowska Maja

4,83

bardzo dobre

Grodzki Seweryn

4,83

bardzo dobre

 

V C

Stypułkowska Oliwia

5,25

wzorowe

Jabłońska Emilia

5,08

wzorowe

Szepietowska Olga

4,83

wzorowe

Suchodolska Antonina

4,75

bardzo dobre

VI A

Tkacz Magdalena

5,83

wzorowe

Szepietowska Wiktoria

5,67

wzorowe

Murawska Marta

5,67

wzorowe

Dołęgowski Miłosz

5,33

wzorowe

Milewski Piotr

5,33

wzorowe

Herman Maciej

5,25

wzorowe

Wnorowski Paweł

5,25

wzorowe

Bagiński Jakub

5,17

wzorowe

Kaczyński Eryk

5,17

wzorowe

Jabłońska Dominika

5,08

bardzo dobre

Kalinowska Kamila

5,08

wzorowe

Bieliński Piotr

5,00

wzorowe

Deszczyński Cyprian

5,00

wzorowe

Kolińska Natalia

5,00

wzorowe

Magusiewicz Julia

5,00

wzorowe

Choiński Filip

4,92

wzorowe

Szlendak Jan

4,92

wzorowe

Szlendak Stanisław

4,83

wzorowe

VI B

Ołdakowski Filip

5,00

wzorowe

Borecka Aleksandra

4,83

wzorowe

Brzósko Bartosz

4,83

wzorowe

Kubińska Amelia

4,83

wzorowe

Grodzki Jan

4,75

wzorowe

Zagroba Maja

4,75

wzorowe

VI C

Godlewska Gabriela

5,67

wzorowe

Dołęgowska Barbara

5,42

wzorowe

Tymińska Natalia

5,33

wzorowe

Kossykowski Sebastian

5,25

bardzo dobre

Sieliwoniuk Lena

5,08

wzorowe

Wojno Gabriela

5,00

wzorowe

Stypułkowska Łucja

4,92

wzorowe

Giero Maria

4,83

wzorowe

Godlewski Krystian

4,83

bardzo dobre

Roszkowska Maja

4,75

wzorowe

Idźkowski Piotr

4,75

wzorowe

VII A

Leoniak Łukasz

5,43

wzorowe

Knieć Antonina

5,07

wzorowe

Krajewska Patrycja

4,86

wzorowe

Kozłowski Gabriel

4,79

wzorowe

Krajewska Wiktoria

4,79

wzorowe

VII B

Kulesza Łucja

5,07

wzorowe

Wyszyński Dominik

4,79

wzorowe

VIII A

Plewik Nina

5,35

wzorowe

Turlewicz Jakub

5,06

wzorowe

Krajewski Filip

4,94

wzorowe

Kossakowska Julia

4,89

wzorowe

Dąbrowska Wiktoria

4,78

wzorowe

VIII B

Dąbrowska Wiktoria Zofia

5,22

wzorowe

Jankowska Nikola

4,83

wzorowe

 

Redakcja

PROCEDURY SANITARNE PRZY WYDAWANIU ŚWIADECTW SZKOLNYCH

w Szkole Podstawowej nr 2 w MZS w Wysokiem Mazowieckiem


Zgodnie z Wytycznymi z dnia 25 maja 2020 roku w sprawie funkcjonowania Szkoły Podstawowej nr 2 w Wysokiem Mazowieckiem w okresie zagrożenia epidemią COVID-19, ustalam następujące zasady wydawania świadectw szkolnych w roku szkolnym 2019/2020.
1. Świadectwa promocyjne wydawane będą na terenie szkoły przez wychowawców w terminach ustalonych w załączonym harmonogramie.
2. Informację o ustalonym terminie wydania świadectwa, przekażą uczniom i ich rodzicom nauczyciele wychowawcy.
3. Po odbiór świadectwa zgłaszają się wyłącznie uczniowie zdrowi. Jeśli u ucznia, rodzica opiekuna prawnego lub innego członka rodziny występuje gorączka, kaszel, trudności w oddychaniu, lub po powrocie z krajów czy rejonów Polski, gdzie szerzy się CIVID-19, uczeń lub inny członek rodziny przebywa na kwarantannie, w takim przypadku nie należy zgłaszać się po świadectwo. Zostanie ono wydane po wcześniejszym uzgodnieniu, w innym terminie.
4. Uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły zobowiązani są przedsięwzięcia wszelkich środków ostrożności, a w szczególności należy:
1) po przyjściu i przed opuszczeniem terenu szkoły zdezynfekować ręce płynem dezynfekującym udostępnionym przez szkołę,
2) zachować pomiędzy sobą dystans społeczny — min. 2 m,
3) stosować maseczki osłaniające usta i nos, oraz rękawice,
4) stosować własne przybory piśmiennicze (długopisy).
5. Każdorazowo sale w których wydawane będą świadectwa, po każdym wyjściu uczniów będą przewietrzanie i dezynfekowane.
6. Prosimy uczniów, aby na teren szkoły nie wnosili zbędnych przedmiotów, np. bukietów kwiatów.

Harmonogram odbioru świadectw w Szkole Podstawowej nr 2

Harmonogram odbioru świadectw w Szkole Muzycznej

Konkursy ogólnopolskie to sposobność do współzawodnictwa z rówieśnikami nie tylko z własnej szkoły.

5 marca- tuż przed ogłoszeniem pandemii- nasi siódmo- i ósmoklasiści przystąpili do ogólnopolskiego konkursu z chemii organizowanego przez Centrum Edukacji Szkolnej pod wiele mówiącą nazwą „Galileo”. Byli przygotowywani przez p. Ewę Turlewicz.

Do konkursu przystąpiło 851 uczniów z całej Polski. Miło nam poinformować, że Jakub Turlewicz z VIII a wywalczył 8. miejsce w kraju i otrzymał tytuł laureata, a Wiktoria Zofia Dąbrowska zajęła 15. miejsce i otrzymała wyróżnienie. Innym uczestnikom powiodło się całkiem dobrze, zajęli miejsca w pierwszej trzydziestce.

Im chemia niestraszna. Gratulujemy i uczniom, i nauczycielowi.

Redakcja

Konkursów w tym roku jak na lekarstwo. Wirus skutecznie ograniczył wyjazdy, możliwości współzawodnictwa twarzą w twarz. Na szczęście niektórzy organizatorzy nie zrezygnowali i przesłali swoje propozycje, przenosząc je lub kontynuując w wersji elektronicznej.

Odbył się Międzydiecezjalny Konkurs „Święci i bohaterowie Naszej Ziemi" pod hasłem: „Myśli Prymasa Tysiąclecia drogowskazami do świętości współczesnego człowieka”.

I tu mamy nagrodzonych i wyróżnionych, a prawdziwy tryumf odniosła Natalia Tymińska z klasy VI c, zaznaczając swój udział zwycięstwem w dwóch kategoriach konkursu i wyróżnieniem w trzeciej. Zobaczcie sami.

Kategoria plastyczna:

I miejsce Natalia Tymińska – kl. VI c

III miejsce Zofia Kaczyńska – kl. VI b

WYRÓŻNIENIE Gabriela Rydzewska – kl. IV a

Kategoria multimedialna:

WYRÓŻNIENIE Natalia Tymińska – kl.VI c

Kategoria literacka:

I miejsce Natalia Tymińska – kl.VI c

III miejsce Magdalena Tkacz – kl.VI a

Gratulujemy wszystkim dziewczynom i ich opiekunowi p. Annie Jamiołkowskiej.

Redakcja

W kwietniu 2020 r. został ogłoszony w naszej szkole konkurs dotyczący 1054 rocznicy chrztu Polski. Wszyscy wiemy, że było to bardzo ważne wydarzenie w historii naszego kraju. Przyczyniło się do podniesienia znaczenia Polski na arenie międzynarodowej, wzrostu znaczenia władcy i doprowadziło do ukształtowania się państwa polskiego. Konkurs skierowany był do wszystkich chętnych uczniów z klas IV – VIII.
W konkursie wzięli udział uczniowie z klas: IV A, IV B, V C, VI A, VI C, VII A, VIII B. Wszystkie prezentacje multimedialne były przygotowane i opracowane na wysokim poziomie. Uczestnicy konkursu wykazali się bardzo dobrą wiedzą historyczną, oraz umiejętnościami związanymi z technologią komputerową.
Komisja miała duży problem z wybraniem najlepszych prezentacji. Ostateczne wyniki przedstawiają się następująco:
Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali nagrodę - cząstkową ocenę celującą z historii za udział w konkursie.


Prace które zostały wyróżnione:
Eryk Kaczyński i Piotr Milewski z klasy VI A,
Karol Milewski z klasy VIII B,
Natalia Tymińska z klasy VI C,
Wiktoria Dąbrowska z klasy VIII B


Wszystkim uczestnikom gratulujemy i dziękujemy za udział w Konkursie.


Opiekunowie Konkursu:
Tomasz Krajewski / Małgorzata Mokrzewska

vulcan

godlo1

Ogłoszenia

  • Twórczość w czasach zarazy - miejsce publikacji +

    Okazuje się, że opublikujemy kilka opowiadań niezłych rozmiarów, więc nie możemy tego zrobić na stronie głównej. Polecam je miłośnikom czytania, Czytaj więcej
  • Nowe teksty uczniowskie +

      Kto zna naszą stronę, wie, że można na niej zamieszczać swoją twórczość. Czasem temat jest zaproponowany, czasem dajemy Wam Czytaj więcej
  • Uwaga! Dni wolne od zajęć dydaktycznych w roku szk. 2021/2022 +

    Informujemy, że w roku szkolnym 2021/2022 dodatkowe dni wolne od zajęc dydaktycznych to: 03.01.2022 04.01.2022 05.01.2022 07.01.2022 24-26.05.2022 (egzaminy ósmoklasistów Czytaj więcej
  • Nowości wydawnicze w bibliotece! +

  • UWAGA KONKURS! - Polskie Powstania Narodowe w XVIII - XIX wieku. +

    13 maja 2022 roku odbędzie się VII edycja szkolnego konkursu: Polskie Powstania Narodowe w XVIII - XIX wieku. Celem konkursu jest Czytaj więcej
  • 1

mol

biblioteka

szkola pamieta

Kalendarz

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Obecnie stronę ogląda ...

Odwiedza nas 100 gości oraz 0 użytkowników.

poznaj polske

bip

laboratoria

baner projekt

Stop cyberprzemocy

stop

My na mapie

Drukuj