Aktualności
Plan lekcji
Wykaz podr.

 

Zgodnie z zasadą: „Bawiąc, uczyć, ucząc, bawić” w klasie IV d odbył się quiz, którego celem było utrwalenie treści poznanych lektur obowiązkowych. Czwartoklasiści, podzieleni na cztery grupy, zmagali się z zadaniami, gromadząc cenne punkty. Quiz składał się z trzech rund. Uczniowie odgadywali m.in. kto jest autorem powiedzonek, o jakich wydarzeniach mówią podane cytaty, odpowiadali na pytania, przedstawiali scenki. Okazało się, że to ambitni młodzi ludzie. Wybierali pytania najwyżej punktowane, czyli najtrudniejsze. Emocje sięgnęły zenitu w czasie dogrywki, ponieważ dwie drużyny zdobyły jednakową liczbę punktów. W tej zabawie nie było jednak przegranych, wszyscy otrzymali drobne upominki w postaci zakładek do książek, linijek czy smyczy. Dwie godziny lekcyjne upłynęły szybciej niż zwykle. Największą popularnością cieszyła się lektura Rene Goscinnego „Mikołajek” , pewnie dlatego, że takich Mikołajków, Alcestów czy Rufusów jest wielu w każdej czwartej klasie ( xd). Pan Kleks też miał swoje pięć minut, z pewnością przyjąłby uczniów IVd do swojej akademii, oczywiście, gdyby ich imiona zaczynały się na literę „A”. Natomiast z Kajkiem i Kokoszem niejeden młody człowiek chciałby przeżyć niesamowitą przygodę w Szkole Latania. W IV d lektury zaliczone! Ciekawie, kreatywnie i skutecznie!  Może inne czwarte klasy przyłaczą się do współzawodnictwa? Byłoby interesująco...

Monika Dołęgowska

Jak tam mocarze matematyczni? Nie przysnęliście w domach przed komputerami? Wiemy, że nie! A świadczą o tym wyniki konkursu matematycznego ”Alfik”. Gratulujemy Wam, Waszym nauczycielom i rodzicom, którzy zawsze trzymają za Was kciuki i wspierają najlepiej, jak umieją.

„Alfik matematyczny” jest organizowany w ramach programu edukacyjnego „Łowimy Talenty” będącym formą wsparcia szkół w zakresie odkrywania i rozwijania uzdolnień dzieci i młodzieży. Inicjatywa promuje talenty i osiągnięcia uczniów oraz pomaga im kształtować ważne kompetencje osobiste.

To popularny wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych ogólnopolski konkurs matematyczny wykorzystywany jako instrument motywujący uczniów do rozwijania samodzielności, twórczego myślenia, samodyscypliny oraz podejmowania intelektualnych wyzwań. Dzięki niemu można zarówno zdiagnozować potencjał i zaangażowanie uczniów jak i odkrywać ich uzdolnienia.

Zadania konkursowe nie wymagają dużej wiedzy szkolnej, a raczej sprytu, wyobraźni i umiejętności logicznego kojarzenia faktów. Materiał uwzględnia wymagania określone obowiązującymi programami nauczania.

Udało Ci się? Jeśli nie w tym roku, próbuj w kolejnej edycji. Nagrody nagrodami, ale Twoja satysfakcja i pozytywne emocje są nie do podrobienia. Poniżej prezentujemy wyniki najlepszych uczniów z naszej szkoły.

Małgorzata Gierałtowska

Lp.

Imię i nazwisko Ucznia

Klasa

Osiągnięcie

Nauczyciel

Opiekun ucznia

1

Alicja Gołaszewska

II c

Tytuł Laureata Konkursu,

21 miejsce w kraju!

p. Renata

Gniazdowska

2

Adam Knap

II b

Wynik bardzo dobry,

57 miejsce w kraju

p. Magdalena Doroszkiewicz

3

Stanisław Zaręba

I c

Wynik bardzo dobry,

119 miejsce w kraju.

p. Sylwia

Musiejczuk

4

Jakub Samulski

I b

Wynik dobry,

196 miejsce w kraju.

p. Iwona

Wojno

5

Łukasz Sarnacki

III b

Najlepszy wynik szkolny wśród uczniów klas III.

p. Danuta

Gołaszewska

6

Filip Kućmierowski

IV d

Najlepszy wynik szkolny wśród uczniów klas IV.

p. Małgorzata

Gierałtowska

7

Mateusz Dąbrowski

V b

Najlepszy wynik szkolny wśród uczniów klas V.

p. Maria

Janeczko

8

Maciej Ostrowski

VI a

Najlepszy wynik szkolny wśród uczniów klas VI.

p. Małgorzata

Gierałtowska

11 lutego na całym świecie obchodzony jes tŚwiatowy Dzień Chorego.W sposób szczególny w tym czasie zastanawiamy się nad sensem cierpienia w życiu człowieka. Pośród nas żyją ludzie chorzy, niepełnosprawni, potrzebujacy naszego wsparcia i pomocy na co dzień. Uczniowie naszej szkoły co roku biorą udział w akcji charytatywnej organizowanej przez p. Annę Piętka- Lubowicką opiekuna Szkolnego Koła Caritas. Akcja polega na zbiórce ksiażek, zabawek,które przekazujemy chorym dzieciom do szpitala w Wysokiem Mazowieckiem. 27 uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 przygotowało takie podarunki, które do szpitala zanieśli Szymonek,Bartek i Pawełek z IV d oraz Maciek z VII a. Wszystkim darczyńcom serdecznie dziękujemy.

Anna Piętka- Lubowicka

Podobno śpiewać każdy może, a już na pewno mogą i wykonują to pełni zaangażowania wychowankowie naszej świetlicy. Pewnego, zimowego dnia w świetlicy szkolnej „Świat Smyka” zorganizowany został przegląd piosenki „Karaoke”. Zainteresowanie zabawą przerosło wszelkie oczekiwania. Całe popołudnie upłynęło w miłej atmosferze, a uśmiech nie znikał z twarzy dzieci. Uczniowie bardzo chętnie wykonywali piosenki z repertuaru muzyki rozrywkowej: solo, w duetach jak i w większych zespołach. Każdy wychowanek podjął wyzwanie i wystąpił przed publicznością. Dzięki wyposażeniu naszej świetlicy w sprzęt nagłośnieniowy, nasi mali artyści mogli poczuć się jak na prawdziwej scenie. Nawet dzieci, które na początku wystąpień odczuwały wielką tremę, pokonały ją i pięknie się zaprezentowały. Zajęcia były świetną zabawą i bardzo mile spędzonym czasem! Z pewnością będziemy je regularnie powtarzać.

Wychowawcy Świetlicy Szkolnej

Pod koniec I semestru wszyscy uczniowie klas pierwszych mieli okazję przekonać się jak wyglądają zajęcia logopedyczne w naszej szkole. Każda klasa I wzięła udział w grupowych zajęciach przeprowadzonych przez szkolnego logopedę. Na początku uczniowie dowiedzieli się jak powstaje głos i dźwięki mowy i jakie narządy są do tego potrzebne. Po krótkiej dyskusji i wprowadzeniu teoretycznym przyszedł czas na praktykę! Gimnastyka buzi i języka, ćwiczenia oddechowe, rytmiczne i słuchowe dostarczyły miłych wrażeń i uśmiechu. Był też czas na chwilę samodzielnej pracy. Zajęcia miały na celu zapoznanie uczniów z tematyką logopedyczną, trening narządów artykulacyjnych oraz zaspokojenie ciekawości tych osób, które nie uczęszczają na regularne zajęcia z logopedą. W kolejnym semestrze spotkamy się z pewnością raz jeszcze na podobnych zajęciach!

Magdalena Śmigielska - logopeda

We wtorek 18.01.2022 br. w naszej szkole odbyła się uroczystość ślubowania i pasowania na uczniów dzieci klas I z zachowaniem reżimu sanitarnego. To wydarzenie zawsze wzbudza wiele emocji zarówno wśród uczniów, nauczycieli a także rodziców.
Uczniowie klasy pierwszej przedstawili krótki program artystyczny, w którym zaprezentowali swoje umiejętności recytatorskie i wokalne.
W uroczystości brali udział uczniowie klas pierwszych wraz z wychowawcami, dyrektor szkoły mgr Jarosław Jankowski oraz wicedyrektor mgr inż. Ewa Turlewicz.
W niezwykle podniosłej atmosferze uczniowie ślubowali być dobrymi Polakami, godnie reprezentować swoją szkołę, swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom. Po złożeniu ślubowania dyrektor szkoły dokonał symbolicznego pasowania na ucznia, dotykając ołówkiem, jak czarodziejską różdżką, ramion dzieci. Na zakończenie wszyscy uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy. Od tej chwili stali się oni nowymi członkami naszej wielkiej szkolnej rodziny!

Pierwszakom życzymy wielu sukcesów w murach naszej szkoły!

Wychowawcy klas pierwszych 😊

Pewnie fizycy się nie zgodzą, ale mamy wrażenie, że czas pędzi chyba coraz szybciej. Kolejna Złota Dziesiątka przed nami, kolejny semestr - za nami. Gratulujemy naszym szkolnym Orłom i ich rodzicom. Powodzenia w drugim semestrze.

I miejsce średnia ocen 5, 33

Wiktoria Czaja V a

Lidia Stypułkowska V a

II miejsce średnia ocen 5, 27

Malwina Wojno IV a

Anna Idźkowska IV c

III miejsce średnia ocen 5, 21

Wiktoria Szepietowska VIII a

Filip Ołdakowski VIII b

IV miejsce średnia ocen 5,18

Franciszek Wojciech Gołaś IV c

Hanna Włostowska IV c

V miejsce średnia ocen 5,17

Malwina Chmielewska V a

Julia Maria Wyszomirska V a

VI miejsce średnia ocen 5,14

Magdalena Tkacz VIII a

Gabriela Godlewska VIII c

VII miejsce średnia ocen 5,09

Lena Kraszewska IV a

Stanisław Malinowski IV a

Nadia Szepietowska IV c

VIII miejsce średnia ocen 5,08

Maria Buczyńska V a

Szymon Kulesza V a

Oliwia Rosicka Va

Julia Malinowska V b

Dominik Molenda V b

Kacper Romanowski V b

IX miejsce średnia ocen 5,07

Wiktor Wyszomirski VII a

Marta Murawska VIII a

X miejsce średnia ocen 5,0

Jan Paweł Faszczewski IV a

Zofia Gołaszewska IV a

Pola Kułkiewicz IV a

Jakub Brzozowski IV b

Szymon Pruszyński IV c

Filip Kućmierowski IV d

Antoni Czajkowski V a

Kamila Milewska V b

Mateusz Dąbrowski V b

Jan Aleksander Gołaś VI a

Gabriela Rydzewska VI a

Kamila Kalinowska VIII a

Natalia Tymińska VIII c

Redakcja


Klasa IV a

Malwina Wojno 5,27 wzorowe

Lena Kraszewska 5,09 wzorowe

Stanisław Malinowski 5,09 bardzo dobre

Jan Paweł Faszczewski 5,0 bardzo dobre

Zofia Gołaszewska 5,0 wzorowe

Pola Kułkiewicz 5,0 wzorowe

Anna Kaczyńska 4,91 wzorowe

Tomasz Leoniak 4,91 wzorowe

Franciszek Ostrowski 4,91 bardzo dobre

Maria Wiśniewska 4,91 wzorowe

Aleksandra Zaremba 4,91 wzorowe

Klasa IV b

Jakub Brzozowski - 5,0 – wzorowe

2. Kamila Dąbrowska – 4,9 – wzorowe

Klasa IV c

Anna Idźkowska 5,27 wzorowe

Franciszek Wojciech Gołaś 5,18 bardzo dobre

Hanna Włostowska 5,18 bardzo dobre

Szymon Pruszyński 5,0 wzorowe

Nadia Szepietowska 5,09 bardzo dobre

Joanna Grodzka 4,82 bardzo dobre

Stanisław Moczydłowski 4,82 bardzo dobre

Gabriela Puchalska 4,82 bardzo dobre

Klasa IV d

Filip Kućmierowski 5,0 bardzo dobre

Bartosz Biały 4,91 bardzo dobre

Izabela Targońska 4,82 bardzo dobre

Klasa V a

Wiktoria Czaja 5,33 wzorowe

Lidia Stypułkowska 5,33 wzorowe

Malwina Chmielewska 5,17 wzorowe

Julia Maria Wyszomirska 5,17 wzorowe

Maria Buczyńska 5,08 wzorowe

Szymon Kulesza 5,08 wzorowe

Oliwia Rosicka 5,08 wzorowe

Antoni Czajkowski 5,0 wzorowe

Franciszek Milewski 4,75 bardzo dobre

Klasa V b

Julia Malinowska 5,08 wzorowe

Dominik Molenda 5,08 wzorowe

Kacper Romanowski 5,08 wzorowe

Kamila Milewska 5,0 wzorowe

Mateusz Dąbrowski 5,0 wzorowe

Klasa VI A

Jan Aleksander Gołaś 5,0 wzorowe

Gabriela Rydzewska 5,0 wzorowe

Liliana Bagińska 4,92 wzorowe

Jan Stanisław Ołdakowski 4,75 bardzo dobre

Maciej Ostrowski 4,75 wzorowe

Błaże Prużanin j 4,75 bardzo dobre

Klasa VI b

Alan Kaczyński 4,75 bardzo dobre

Klasa VII a

Wiktor Wyszomirski 5,07 bardzo dobre

Klasa VII b

Wiktor Szepietowski 4,86 bardzo dobre

Klasa VII c

Oliwia Stypułkowska 4,79 bardzo dobre

Klasa VIII a

Wiktoria Szepietowska 5,21 wzorowe

Magdalena Tkacz 5,14 wzorowe

Marta Murawska 5.07 wzorowe

Kamila Kalinowska 5,00 bardzo dobre

Piotr Milewski 4,93 bardzo dobre

Eryk Kaczyński 4,79 bardzo dobre

Klasa VIII b

Filip Ołdakowski 5,21 wzorowe

Bartosz Brzósko 4,86 bardzo dobre

Klasa VIII c

Gabriela Godlewska 5,14 wzorowe

Natalia Tymińska 5,0 wzorowe

Lena Sieliwoniuk 4,93 wzorowe

Barbara Dołęgowska 4,86 wzorowe

Gabriela Wojno 4,86 wzorowe

Piotr Idźkowski 4,79 bardzo dobre

Sebastian Kossykowski 4,79 wzorowe

Gratulujemy serdecznie i życzymy, by kolejny semestr był równie udany lub jeszcze lepszy!

Redakcja

Dzień Babci i Dzień Dziadka to jedno z najpiękniejszych świąt w roku, pełne uśmiechów, niespodzianek, wzruszeń i radości. 21 i 22 stycznia babcie i dziadkowie obdarzani są szczególnymi dowodami miłości, szacunku i wdzięczności.

Dzieci z radością czekają na te chwile, które mogą spędzić ze swoimi dziadkami i babciami. O szczególnej roli w dziadków można pisać długo. W tych dniach chcemy uroczyście, z należytym szacunkiem pokazać, jak są ważni w naszym życiu.

Uczniowie klas drugich chcąc uczcić święto dziadków przygotowali muzyczną niespodziankę - spotkanie w formie wirtualnej. Dzięki temu babcia i dziadek mogą z dumą obejrzeć występy swojej wnuczki, bądź wnuka i usłyszeć z serca płynące życzenia.

Wchowawcy klas II

https://youtu.be/99diq3wwIf4

https://youtu.be/VdLME8S9UhI

https://youtu.be/KCMakNvHrig

 

 

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.

Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.

https://www.youtube.com/watch?v=bY7JTuDc6D0&t=2s

Redakcja

W grudniu odbył się w naszej szkole konkurs plastyczny pt. "BOMBKA BOŻONARODZENIOWA”. Kierowany był do uczniów klas 1-3. Przedmiotem przedsięwzięcia było stworzenie pracy, której głównym tematem była bombka (symbol świąt Bożego Narodzenia).  Format był dowolny,  ozdoba wykonana przez uczniów techniką plastyczną, z możliwością wykorzystania różnorodnych materiałów.
Głównymi celami konkursu było zachęcenie dzieci do twórczego działania na miarę ich możliwości i umiejętności.  I się udało! Wpłynęło ponad 50 przepieknych prac! Pragnęłyśmy również przyczynić się do rozwoju ich zainteresowań. Autorzy prac wykazali się dużą pomysłowością. Różnorodność i oryginalność technik wykonania sprawiły, że wybór najciekawszych prac nie należał do łatwych.
Jury postanowiło nagrodzić prace odznaczające się szczególną pomysłowością. Podczas oceny zwracano uwagę na poziom aktywności twórczej oraz umiejętność łączenia ze sobą różnych technik, oryginalne ujęcie tematu, formę i ilość włożonej pracy.

Laureatami konkursu zostali:
I miejsce – Aleksander Nurczyk IA
II miejsce – Natalia Pryczynicz IC
III miejsce – Patryk Strzymiński IIIC
IV miejsce – Aleksandra Wróblewska IIIB

Zwycięzcom gratulujemy, a wszystkim uczestnikom  bardzo dziękujemy. Samo wykonanie pracy to Wasz osobisty sukces.Uczniowie biorący udział w konkursie otrzymali nagrody oraz pamiątkowe dyplomy. Sponsorem nagród była dyrektor oddziału banku p. Katarzyna Borawska- absolwentka naszego gimnazjum.Ufundowane przez nią smarwache, słuchawki bezprzewodowe , głośniki, markowe pióro i inne drobiazgi były miłą gratyfikacją i niespodzianką  dla małych artystów. Dziękujemy!

Organizatorki:

Aleksandra Borawska
Sylwia Musiejczuk

Nic wiecznego na świecie:

Radość się z troską plecie,

A kiedy jedna weźmie moc nawiętszą,

Wtenczas masz ujźrzeć odmianę naprędszą...

Niech słowa Kochanowskiego  będą pociechą i łagodnym ostrzeżeniem dla nas wszystkich na nadchodzący Nowy Rok 2022. Obyśmy odgonili wszystkie smutki i zyskali nadzieję na pozytywne zmiany. Niech towarzyszą nam zdrowie, humor i optymizm. Obyśmy znaleźli czas dla bliskich i dla siebie, a w codziennych sprawach umieli odnaleźć wartość. Nauczmy się oddzielać ważne od błahego, by nie zagubić się w błyskotkach, którymi mami nas świat. Niech prawdziwe uśmiechy rozświetlą nam kolejne 365 dni. Wszystkiego dobrego!

Redakcja

W piątek, 17 grudnia, odbył się wieczór wigilijny klasy 4c. Późnym południem zimą szkoła może być miejscem magicznym. Szczególnie gdy tej magii pomogą rodzice i sami uczestnicy. W sali udekorowanej tysiącem światełek, świeczkami i przy stołach uginających się od łakoci, ciast, babeczek, pierników własnoręcznie pieczonych przez mamy, babcie, a nawet przez czwartoklasistów we własnej osobie, elegancko ubrani – koronkowe sukienki, koszule (to chłopcy) a nawet szpilki (wychowawczyni) – złożyliśmy sobie życzenia. Zdrowych i spokojnych świąt, nadziei, by nie gasła, by nadchodzący rok był lepszy, byśmy, jak to mówią nasze babcie, „za rok doczekali”. A gdy ostatnie życzenia wybrzmiały, odbył się koncert muzykującej części naszej klasy. Ania, Hania, Mila, Nadia i Dawid zagrali zarówno kolędy, jak i utwory przygotowywane na muzyczne egzaminy. Były także deklamowane wiersze. Było miło, elegancko. Magicznie.

Wychowawczyni IVc Monika Kulesza

16 grudnia 2021 r. klasa 4c pod opieką p. Moniki Kuleszy i p. Małgorzaty Nadolnej wyruszyła na wycieczkę do stolicy województwa. Wszyscy znamy Białystok, jeździmy tam do lekarza i na zakupy. Ale jak często zwiedzacie miasto? Niektórzy raczej nieczęsto. Czwartoklasiści plan mieli ambitny. Żadnych zakupów. Żadnych lekarzy, tylko kultura wysoka. Teatr i muzea.

Pierwszym punktem programu był Białostocki Teatr Lalek. Zaczęliśmy od zwiedzania piwnic – muzeum, w którym zgromadzono kilkadziesiąt lalek, bohaterów minionych spektakli. Niektóre były straszne, inne śmieszne, a wszystkie piękne, niepowtarzalne, ręcznie robione.

Naładowani pozytywną energią przeszliśmy na widownię, która była wyłącznie do naszej dyspozycji. Czuliśmy się wyróżnieni, że aktorzy grają tylko dla nas. Spektakl „Pręcik” to historia chorej dziewczynki widziana „oczami” przedmiotów codziennego użytku – budzika, dwóch kapci, podusi i porzuconego misia. Zdziwione przedmioty starają się rozwikłać zagadkę nieobecności ich właścicielki.Sztuka ambitna, dająca do myślenia, szczególnie w czasach pandemii. Myślą przewodnią spektaklu, obok nieobecności spowodowanej chorobą, jest, że wybaczenie uzdrawia oraz że „Kapcie są do deptania, a misie do kochania, ale wszyscy jesteśmy ważni". A tytułowy „Pręcik" to to, co daje nam ciepło, o co powinnyśmy dbać, co powinno się w nas palić, aby dawać ciepło drugiemu człowiekowi. Po przedstawieniu mieliśmy spotkanie z aktorką, paniąIzabelą Wilczewską, która wyszła do nas porozmawiać o naszych wrażeniach. Było mega. Zobaczyć sztukę kilka dni po premierze? Sztos.

Mało kto wie, że Pałac Branickich to nie tylko siedziba Uniwersytetu Medycznego, ale i muzeum, a właściwie dwa! Muzeum Historii Medycyny i Farmacji oraz muzeum pałacowe. W planach mieliśmy zwiedzania jednego i drugiego. Zaczęliśmy od robienia mydełek. Jest to zajęcie nie tylko dla dziewczyn, ale i męska część klasy 4c wyraźnie czerpała radość z tworzenia. Każdy chciał mieć mydło w kształcie sztucznej szczęki lub wielkiej „piguły” o zapachu pierników lub truskawek!! W Muzeum Historii Medycyny i Farmacji mogliśmy zobaczyć gabinety lekarskie z połowy XX w. Nie uszła naszej uwadze kolekcja autentycznych przedmiotów wyciągniętych z dróg oddechowych lub układu pokarmowego pacjentów białostockich szpitali. Zobaczyliśmy prawdziwe ludzkie organy – mózg, serce, a także czaszki. W tej sali, ze względu na szacunek do zmarłych, nie robiliśmy zdjęć i zachowaliśmy należytą powagę. Historia Pałacu Branickich jest związana nie tylko z rodem Jana Klemensa Branickiego, ale także smutne dzieje czasów II wojny światowej i komunizmu. Spalenie pałacu mogliśmy przeżyć dzięki prezentacji multimedialnej, a w sali wypełnionej olbrzymimi popiersiami Lenina, i innych ważnych ówczesnej epoki, w telewizorze z lat 60-tych, obejrzeliśmy relacje z pochodów pierwszomajowych i innych aspektów codziennego życia naszych dziadków i rodziców. Jak wielkie było zdziwienie, gdy okazało się, że bohaterem tych nagrań był stryjek Stefan – właściciel Syrenki, a autorem kuzyn Marian męża pani Moniki?

Nie obyło się bez zrobienia pamiątkowego zdjęcia z napisem Białystok. Szczęśliwie się złożyło, że nasze miasto wojewódzkie było już gotowe na nadchodzące święta Bożego Narodzenia, dlatego i nam udzieliła się świąteczna atmosfera. Pokrzepieni wiedzą, kulturą i sztuką oraz kanapkami z MD wróciliśmy do domu. Białystok zimą? Polecamy!

Uczestnicy wycieczki

 

Nie ma takiego w kalendarzu? Na pewno jest! U nas obchodzimy to nietypowe święto 17 grudnia. Pomysłodawczynią jest p. Barbara Agnihotri. Dziś także, jak co roku, korytarze szkolne zaczerwieniły się i zazieleniły barwami nadchodzącej uroczystości. Śnieżynki, reniferki, bałwanki, jemioła, głóg, bombka, świeczka… i wiele innych motywów pojawiło się na naszych ubraniach. Niektórzy uczniowie błyszczeli łańcuchami choinkowymi, a nawet świecili autentycznym choinkowym blaskiem. Pomysł rozjaśnił szarzyznę codzienności i pokazał, jak bardzo niektórzy potrafią zdystansować się do siebie, co niewątpliwie ułatwia życie. Pedagog z reniferowymi świecącym porożem? Anglistka w sukience śnieżynki z jakąś jemiołą na głowie? Obwieszona bombkami nauczycielka? Głupawy bałwan wyprzedzający idącą polonistkę? Wesoło! Miło! Kreatywnie! Bez zadęcia! Dziękujemy p. Barbarze za kultywowanie święta, a wszystkim uczniom za dołączenie się do inicjatywy. Zawsze to weselej zwłaszcza w czasach pandemii.

Redakcja

„Gdy świat kręci się bez końca, życie trudną walką jest, niebezpieczne jest i kruche, czasem łza zakręci się”

Andrzej Sokołowski

Z ogromnym żalem żegnamy naszego Przyjaciela, nauczyciela gitary - Pana Andrzeja Sokołowskiego, pracującego z nami od samego początku istnienia Samorządowej Szkoły Muzycznej I stopnia. Zmarł w wyniku panującej pandemii po dramatycznej walce o życie. Jest to ogromna strata dla naszej całej społeczności.

W swojej instrumentalnej klasie Pan Andrzej przekazywał wiedzę zarówno małym dzieciom, jak też młodzieży. Dla tych, którzy go znali, był też świetnym gitarzystą, kompozytorem, znawcą i kolekcjonerem unikatowych gitar, ale przede wszystkim człowiekiem sympatycznym, niesamowicie wrażliwym i do cna dobrym. Nigdy nie był obojętny na losy otaczającego go świata,zarówno tego małego lokalnego, jak też problemów w skali globalnej.

Dziś pozostaje o nim miłe wspomnienie, z delikatnym uśmiechem z jednej strony i spływającą łzą z drugiej. Poniżej zamieszczamy jedno z ostatnich kompozycji Andrzeja "Sokola" Sokołowskiego -  "Gitara Ma". Posłuchajcie i wspomnijcie naszego Przyjaciela. Bardzo prosimy o modlitwę i dobrą myśl.

Spoczywaj w pokoju!

Dyrekcja, Rada Pedagogiczna i Pracownicy
Miejskiego Zespołu Szkół w Wysokiem Mazowieckiem


Gitara Ma Andrzej Sokołowski - YouTube

 

 Odwiedzić Suwalszczyznę latem? To żadna sztuka! Podziwiać zalane słońcem pagórki, lasy i jeziora! Banalne! Co innego ruszyć w ten region zimą, wszak miejsce to słynie z niskich temperatur. To polski biegun zimna…brrr!

7 grudnia ósmoklasiści zweryfikowali ten stereotyp. Mimo (– 13 stopni) mrozu atmosfera na wycieczce do Suwałk i Starego Folwarku była gorąca! Uczniowie pod opieką wychowawczyń p. Marii Janeczko , p. Luizy Borawskiej i życzliwych im nauczycielek p. Małgorzaty Boreckiej i p. Joanny Ścisłowicz odbyli podróż w ramach ministerialnego projektu „ Poznaj Polskę”.

W programie było zwiedzenie muzeum Marii Konopnickiej. Pisarka w Suwałkach wprawdzie spędziła tylko 7 pierwszych lat życia, ale nieliczne pamiątki przechowywane są tam z pietyzmem. Najcenniejszym eksponatem jest akt chrztu Marii- niezwykle ważny, bo weryfikujący datę urodzin Konopnickiej, która zwykle odmładzała się , podając publicznie datę urodzin swojej młodszej siostry. Teraz jest czarno na białym- 23 maja 1842 r.- urodziny trochę zapomnianej dziś pisarki. W zaaranżowanych salach czuje się atmosferę dziewiętnastowiecznego domu rodziny wykształconej i światłej. Maria Konopnicka już jako dorosła kobieta posługiwała się pięcioma językami, pisała nowele, artykuły do gazet, zajmowała się tłumaczeniami. Przy tym była matką ośmiorga dzieci, o których wykształcenie również zadbała, co w czasach zaborów wcale nie było taką łatwą sprawą. Młodzież słabo zna twórczość pisarki- jedynie „ Rotę”- i kojarzy ją z tematyką smutną, a nawet przygnębiającą. Jedynym wesołym światełkiem jest spotkanie z krasnoludkami w historii o sierotce Marysi. Oryginalne rysunki króla ilustratorów Marcina Szancera ozdabiają ściany budynku. Dorośli od razu przypomnieli sobie króla Błystka, kronikarza Koszałka- Opałka. Dzieci? Na pewno sięgną po ten kultowy tekst.

W muzeum podzieleni zostaliśmy na dwie grupy. Podczas gdy jedna słuchała ciekawostek o życiu pisarki, druga miała zajęcia wiedzowo- rozrywkowe. Kalambury, rysowanie z zasłoniętymi oczami, układanie puzzli na czas i pytania dotyczące historii, biografii Konopnickiej- taka lekcja literatury, historii i plastyki w jednym. Grupy rywalizowały ze sobą, a efekt był piorunujący- wszyscy wygrali!

Obok muzeum mieści się park, w którym teraz figurki bajkowych postaci i tron króla Błystka przysłania śnieg . Latem to miejsce na pewno tętni życiem i rozbrzmiewa dziecięcym szczebiotem.

W Suwałkach są ślady pamięci o pisarce- można odszukać figurki krasnoludków, zobaczyć pomnik poetki. Są też znaki bytności innych znamienitych osób, np. Aleksandry Piłsudskiej ( mural, makieta domu), Andrzeja Wajdy ( napis) , twórcy dobranockowego Reksia ( mural) i artystów bluesmanów ( aleja gwiazd, ławeczka rockmana), bo w tym mieście odbywają się słynne na całą Polskę festiwale bluesowe. I ciekawostka! W tej krainie zimna widzieliśmy nawet białego niedźwiedzia ( xd)! Jakiego? Dowiecie się ze zdjęć. Spacer odbył się w dziarskim tempie, bo mróz jednak szczypał w policzki, więc całą – najdłuższą w Polsce ulicę Kościuszki- zostawimy jednak na lato.

W Starym Folwarku najpierw powitała nas urokliwa panorama z Klasztorem Kamedułów na Wigrach w planie głównym. Ośnieżone rośliny i dachy wieży i eremów, zamglone jezioro i róż ścian zabytkowego budynku. Piękny obraz ujęty w ramy drzew. Żałujcie, że nie widzieliście.

Muzeum Wigier to dawna stacja hydrologiczna założona przez Alfreda Lityńskiego. Początkowo zaledwie czteroosobowy skład naukowców wniósł ogromny wkład w światową naukę o życiu i roślin i zwierząt tego unikatowego obszaru. Przewodnik pięknie opowiadał o okresach glacjalnych, pokazywał eksponaty uformowane w sceny rodzajowe ze świata przyrody. Muzeum jest dość nowoczesne, Można posłuchać w nim odgłosów ptaków i ssaków, spotkać się z sąsiadami umierających jezior w kolorze smoły- sucharów.

Kiedy podziwialiśmy grzyby, a dokładnie o opieńki, włączył się do rozmowy pan dyrektor muzeum. Dołożył nam ciekawostkę, że opieńki to największy organizm w parku. Jego grzybnia zajmuje wiele setek metrów kwadratowych! W dodatku grzyby te tworzą swoistą sieć „telekomunikacyjną” i porozumiewają się ze sobą. Dziwne. Świat roślin i zwierząt jest naprawdę fascynujący!

„Za co kocham Wigry?” – takie pytanie pożegnało nas na wyjściu. „ Za to, za co kochamy  pierwotną naturę- harmonię, piękno, doskonałość i atmosferę, której żaden ludzki twór nie jest w stanie oddać. Za to, że są mądrzy ludzie, którzy chronią to piękno dla następnych pokoleń”.

W drodze powrotnej posiłek – sami wiecie gdzie- i wesoła zabawa do samego Wysokiego Mazowieckiego- śpiewy, rozmowy, śmiech. W autokarze przewodnik baaaardzo dużo tłumaczył: tu najkrótsza rzeka w Europie- Klonownica , tu zabytek klasy zerowej- Kanał Augustowski, tu fabryka papierosów, tu eklektyczne kamieniczki, tu koszary trzech pułków garnizonowych z czasów dwudziestolecia międzywojennego, tu dzielnica ekonomiczna, tu Goła Zośka, tu molenna, tu Dolina Rospudy, tu legenda o siei… tu… tu… Oj, trudno to spamiętać!

W ciągu jednego dnia w ramach projektu „Poznaj Polskę” zrealizowaliśmy dwa główne punkty programu z zakresów: „Kultura i dziedzictwo narodowe” oraz „Największe osiągnięcia polskiej nauki”. Czy tylko te dwa? Nie! Było tyle atrakcji i wrażeń z pozytywnymi emocjami, że nie sposób je wymienić. Będą mieli zagwozdkę poloniści i przyrodnicy, gdy uczestnicy wycieczki zechcą pochwalić się wiedzą na oceny!( xd)

Suwalszczyzna zimą? Polecamy.

Uczestnicy wycieczki

logo men

poznaj polske

Późnojesienna aura nie sprzyja zwiedzaniu, jednak to od nastawienia uczestników można się dowiedzieć, czy było to udane przedsięwzięcie. Wycieczka klas II a i II b rozpoczęła się wczesnym rankiem 3 grudnia tego roku, kiedy po standardowych czynnościach przygotowawczych ruszyliśmy na poszukiwanie przygody do serca Polski – Warszawy.

 Dlaczego wyruszyliśmy – bo pragnęliśmy poczuć odrobinę wolności i tchnienia nowych wrażeń. Mogliśmy to uczynić tym łatwiej, że nasz wyjazd mógł być dofinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach projektu „Poznaj Polskę”. Ten wyjazd pozwolił naszym uczniom poznać cuda techniki oraz miejsca rozpoznawalne i cenione przez wszystkich Polaków. Mogli zagłębić się w rodzimej kulturze i poznać nasze narodowe dziedzictwo.

Zwiedzając Stadion Narodowy, mogliśmy zobaczyć na własne oczy płytę stadionu, szatnie naszej drużyny, loże VIP. Każdy z nas mógł zrobić sobie zdjęcie w sali konferencyjnej na miejscu kapitana drużyny – Roberta Lewandowskiego.

Do perełek naszego dziedzictwa bez wątpienia można zaliczyć Łazienki Królewskie. Podziwialiśmy tu przepiękny park, z jego bogactwem flory i fauny. Tu nawet nasze rodzime wiewiórki czy dostojne pawie oczarowały nas kompletnie. Dech w piersiach zabrał uczestnikom majestatyczny, lecz lekki w swojej architekturze Pałac na Wodzie. Przytłoczył nas i zadziwił wspaniały pomnik Chopina i opowieść o jego bohaterze. Spacer alejkami parku zakończył się przy Głównej Bibliotece Lekarskiej.

            Dopełnieniem naszych pozytywnych wrażeń i zaspokojeniem głodu poznania był czas spędzony w Centrum Nauki Kopernik. To właściwie prawdziwa uczta człowieka łaknącego poznać prawidła praw rządzących światem. Oczywiście wiemy dobrze, że nie dzięki nudnym wykładom, ale przez atrakcyjne doświadczenie wszystkimi zmysłami tego, z czego składa się świat wokół nas.

            I tak ten intensywny czas, który zawdzięczamy Ministerstwu Edukacji Narodowej i projektowi „Poznaj Polskę”, nieuchronnie dobiegł końca. Wróciliśmy późnym wieczorem, lecz nasi podopieczni z iskrami w oczach wciąż przeżywali jeszcze tę moc wrażeń, tę pigułkę wiedzy i pozytywnych emocji w formie popularnie zwanej wycieczką.

logo men

poznaj polske

Uczestnicy wycieczki

Szkolne Koło Caritas działające w naszej szkole pod opieką p. Anny Piętka- Lubowickiej  zorganizowało akcję charytatywną "I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem". Przez cały listopad uczniowie przygotowywali świąteczne prezenty, które 6 grudnia zostały wręczone podopiecznym Stowarzyszenia Natura. W akcji wzięło udział prawie 100 uczniów naszej szkoły. W upominkach znalazły się słodycze, kosmetyki, ciepłe skarpetki i kapcie, świąteczne kocyki i kubeczki oraz wiele innych miłych drobiazgów, które mamy nadzieję, poprawią nastrój i dadzą dużo radości obdarowanym. Cieszy fakt, że nasi uczniowie mają otwarte serca, umieją podzielić się z innymi, widzą potrzebę niesienia pomocy drugiemu człowiekowi.

Wszystkim bardzo dziękujemy. Przypominamy niezmienną prawdę: Dobro wraca.

Szkolne Koło Caritas

03 listopada dzieci z klasy I B wraz z wychowawczyniami Iwoną Wojno i Bogusławą Dąbrowską wybrały się na wycieczkę do Teatru Lalki i Aktora w Łomży.

Dla wielu z nich była to pierwsza okazja do bezpośredniego kontaktu z teatrem. Najpierw dzieci zwiedziły teatr, a następnie obejrzały przedstawienie „Koziołek Matołek”, które jest adaptacją komiksu autorstwa Kornela Makuszyńskiego i Mariana Walentynowicza. Tytułowy Koziołek wyrusza w podróż w poszukiwaniu Pacanowa, po drodze odwiedza różne ciekawe miejsca. Podczas przedstawienia wielokrotnie słychać było dość żywiołowe przeżywanie przygód Koziołka Matołka. Nie ma w tym nic dziwnego, wybuchy śmiechu, pobudzona aktywność dzieci, to tylko najprawdziwszy dowód na to, że spektakl się im podobał. Po przedstawieniu na pierwszoklasistów czekała jeszcze jedna niespodzianka. Dzieci weszły na wieżę widokową teatru, skąd mogły podziwiać panoramę całego miasta.
Pierwsza klasowa wycieczka była dla dzieci wielkim przeżyciem i na pewno na długo pozostanie w ich pamięci.

Uczestnicy

vulcan

godlo1

Ogłoszenia

  • Twórczość w czasach zarazy - miejsce publikacji +

    Okazuje się, że opublikujemy kilka opowiadań niezłych rozmiarów, więc nie możemy tego zrobić na stronie głównej. Polecam je miłośnikom czytania, Czytaj więcej
  • Nowe teksty uczniowskie +

      Kto zna naszą stronę, wie, że można na niej zamieszczać swoją twórczość. Czasem temat jest zaproponowany, czasem dajemy Wam Czytaj więcej
  • Uwaga! Dni wolne od zajęć dydaktycznych w roku szk. 2021/2022 +

    Informujemy, że w roku szkolnym 2021/2022 dodatkowe dni wolne od zajęc dydaktycznych to: 03.01.2022 04.01.2022 05.01.2022 07.01.2022 24-26.05.2022 (egzaminy ósmoklasistów Czytaj więcej
  • Nowości wydawnicze w bibliotece! +

  • UWAGA KONKURS! - Polskie Powstania Narodowe w XVIII - XIX wieku. +

    13 maja 2022 roku odbędzie się VII edycja szkolnego konkursu: Polskie Powstania Narodowe w XVIII - XIX wieku. Celem konkursu jest Czytaj więcej
  • 1

mol

biblioteka

szkola pamieta

Kalendarz

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Obecnie stronę ogląda ...

Odwiedza nas 99 gości oraz 0 użytkowników.

poznaj polske

bip

laboratoria

baner projekt

Stop cyberprzemocy

stop

My na mapie

Drukuj