Działania ekologiczne nie są obce uczniom, rodzicom i nauczycielom MZS w Wysokiem Mazowieckiem. Przypomnijmy, że w 2023 r. powstała w szkole Ekopracownia przyrodnicza dzięki środkom finansowym pozyskanym w ramach udziału placówki w konkursie pn. „EKOPRACOWNIA – zielone serce szkoły” w ramach „Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej”, finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku. Oficjalne otwarcie odbyło się 06.02.2024 r. z udziałem władz samorządowych. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 47 tys. zł, z czego 42 tys. zł to dofinansowanie pozyskane z WFOŚiGW w Białymstoku.
Dzięki otrzymanej dotacji wyposażono pracownię w funkcjonalne meble, sprzęt multimedialny, pomoce dydaktyczne i elementy dekoracyjne.
Głównym celem zrealizowanego w ramach Ekopracowni projektu pn. „Ziemio, nie znikaj!” było podniesienie świadomości ekologicznej o zagrożeniach związanych z degradacją środowiska, upowszechnianie wiedzy w obszarze ochrony środowiska, gospodarki wodnej i zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw proekologicznych wśród społeczności szkolnej.
Efekt naszych działań to m. in. budowanie podstaw odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższej okolicy, nawyki proekologiczne, motywacja do uczestnictwa w aktywnościach ochronnych i przeciwdziałających degradacji środowiska naturalnego. Dzięki pracy z nowoczesnymi pomocami dydaktycznymi, uczniowie podnieśli poziom wiedzy w zakresie metodologii prowadzenia badań oraz umiejętności przeprowadzania obserwacji przyrodniczych. Większa grupa uczniów angażuje się w akcje proekologiczne oraz różne formy zajęć z zakresu nauk przyrodniczych.
W ramach projektu odbyły się warsztaty dla uczniów: „Daj drugie życie przedmiotowi” dla klas I, „Bądź trendy i zadbaj o planetę” dla klas II i III, „Woda nas uwodzi” dla klas IV, „Co mieszka w kropli wody?” dla klas V, „Jestem eko” dla klas VI, „Poznajemy tajemnice gleby - badamy i opisujemy glebę” dla klas VII-VIII. Uczniowie uczestniczyli w licznych ekologicznych wydarzeniach m. in. w konkursach ekologicznych, sadzeniu lasu, sprzątaniu świata, akcjach: „Dzień Ziemi”, Światowy Dzień Wody”. Adresatami projektu byli także rodzice, którzy mieli okazję zapoznać się z problematyką ekologiczną i działaniami prowadzonym w ekopracowni podczas wywiadówek i warsztatów pn. „Świadomość ekologiczna w naszych domach”.
Podjęte w projekcie działania nie tylko zwiększyły świadomość ekologiczną wśród młodych ludzi, ale także zmotywowały do tego, aby poprzez konkretne działania dbać o jakość powietrza, gleby, wody we własnym otoczeniu. Działania w Ekopracowni podkreśliły szeroki oraz wieloaspektowy problem, jakim jest ocieplenie i zmiana klimatu. Uwrażliwiły uczniów na ochronę zasobów środowiska, oszczędzanie i docenianie wody, jako najważniejszego zasobu naszej planety, gdyż ogromna eksploatacja i zanieczyszczenia powodują nieustanne kurczenie się tego zasobu.
Liczymy na to, że wypromowane w ramach działań projektowych zasady zrównoważonego rozwoju i poznanie zależności istniejących w ekosystemach, w dalszym oddziaływaniu ograniczą zachowania mające wpływ na degradację środowiska przyrodniczego naszego regionu.
Redakcja