Na początku listopada został rozstrzygnięty Miejski Konkurs Plastyczny „Polska moja Ojczyzna” skierowany do dzieci uczęszczających do zerówek szkolnych i przedszkolnych oraz uczniów klas I – III szkoły podstawowej.
Celem konkursu było rozwijanie wyobraźni i kreatywności oraz umiejętności posługiwania się różnorodnymi środkami wyrazu plastycznego, kształtowanie uczuć patriotycznych, uczczenie rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę, uwrażliwianie dzieci na piękno naszej Ojczyzny.
Uczniowie białostockich szkół i przedszkoli oraz Szkoły Podstawowej Nr 2 w Wysokiem Mazowieckiem wykonali około 90 prac. Wystawę, sporządzoną na korytarzu, podziwia społeczność Szkoły Podstawowej nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku. Wśród nich znajdują się prace naszych uczniów.
Uroczyste wręczenie nagród odbyło się 12 listopada podczas apelu z okazji Narodowego Święta Niepodległości. W uroczystości uczestniczyła uczennica klasy III B Julia Malinowska, która odebrała nagrody w imieniu nagrodzonych uczniów klas drugich i trzecich.
Laureaci konkursu
Klasy drugie:
I miejsce Laura Michałowska klasa II C
Wyróżnienie Hanna Włostowska klasa II C
Klasy trzecie :
I miejsce Julia Malinowska klasa III B
Wyróżnienie Lidia Stypułkowska klasa III A
Gratulujemy nagrodzonym i życzymy sukcesów w kolejnych konkursach!
Bogusława Janiuk
Planując wolny czas marzymy o dalekich wyjazdach. Szkolne wycieczki bardzo często celują daleko od naszych domów. Przysłowie z tytułu przypomina tę starą prawdę, a jednak…
Uczniowie klas trzecich wyruszyli na wycieczkę, która zadała kłam temu powiedzeniu.
Pierwszą atrakcją było widowisko, adresowane do dzieci - „Księga dżungli”. Akcja bajki w inscenizacji Opery i Filharmonii Podlaskiej przeniesiona jest na teren dżungli miejskiej, która według pomysłu reżysera jest dzika i bezwzględna. Jej mieszkańcy kierują się naturalnym prawem zwierzęcej społeczności. Mowgli – bohater opowieści - musiał się w niej odnaleźć, a nawet walczyć o przetrwanie. Świat egzotycznej dżungli wydał nam się dziwnie znajomy. W twardych, krwiożerczych bestiach rozpoznaliśmy świat wokół nas. Wśród postaci zobaczyliśmy tygrysa Shere Khana, który doskonale znał odwieczną tajemnicę władzy: żeby zapanować nad innymi, wystarczy ich skłócić. Jest to więc przypowieść o władzy, o odnajdywaniu swego miejsca w grupie, uczeniu się na błędach, o akceptacji inności i mocy przyjaźni.
Być może nie wszyscy dostrzegli głębokie przesłania widowiska, jednak mimo wszystko uczniowie i nauczyciele długo dzielili się wrażeniami tego wspaniałego dzieła. W tych znakomitych nastrojach udaliśmy się do Muzeum Wojska Polskiego w Białymstoku. Nie było to nudne zwiedzanie, ale doskonała lekcja historii z wieloma ciekawostkami. Dowiedzieliśmy się, że nie tylko żołnierze noszą mundury, że 100 lat temu mundur wyglądał zupełnie inaczej. Obejrzeliśmy mundury z okresu II wojny światowej, ale także poznaliśmy kilka ciekawostek o marszałku Piłsudskim. Podziwialiśmy tam figurę kasztanki marszałka, która dzieciom wydała się ogromna!
Te znakomite wrażenia wzbudziły w nas głód i nie był to głód wiedzy.
Po dobrym posiłku wróciliśmy, by móc podzielić się tym wszystkim ze społecznością naszej szkoły, co czynimy. Zachęcamy, by zwiedzać naszą małą ojczyznę, która kryje wiele cennych atrakcji.
Wychowawcy, opiekunowie i uczniowie klas III
8 listopada w MZS obchodzono uroczystość 101. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Z tej okazji uczniowie klas VII a i VII b z wychowawczyniami p. Iwoną Gołaszewską i p. Barbarą Niemyjską przygotowali piękny artystyczny występ. W wiele mówiącej scenerii przy brzozowych mogiłach obsypanych liśćmi pełnili wartę honorową dwaj ułani. Nieopodal kobieta w żałobie żegnała swego syna. Tak... nasza niepodległość okupiona jest krwią wielu pokoleń Polaków, więc my- współcześni- winniśmy im chociaż pamięć. Siódmoklasiści bardzo ładnie deklamowali wiersze, dzieci ze świetlicy i dziewczynka z szóstej klasy pięknie zaśpiewali patriotyczne pieśni przy akompaniamencie p. Adama Januszkiewicza, p Grzegorza Pacholskiego i p. Bogusława Doroszkiewicza. Na pewno nieoceniony wkład w przygotowanie śpiewu miały nauczycielki ze świetlicy p. Agnieszka Żebrowska, p. Marta Dąbrowska, p. Agnieszka Iwan, p. Maria Sutkowska, p. Alicja Ostrowska oraz wychowawczynie klas 1-3.
Zrobiło się nostalgicznie i podniośle. Widzowie zachowali należytą powagę. Gdzie nie spojrzeć widniały nasze narodowe barwy: w powiewających chorągiewkach, w kotylionach artystów, w tle, na sztandarze. Jesteśmy Polakami!
Na zakończenie, dziękując za wystąpienie, pan dyrektor objaśnił istotę współczesnego patriotyzmu. To zewnętrzne okazywanie więzi z krajem- wywieszanie flag z okazji narodowych rocznic, udział w miejskich obchodach świąt, zainteresowanie historią i posługiwanie się poprawną mową polską.
Już nie musisz przelewać krwi, ale pamiętaj!
Redakcja
Dnia 6 listopada 2019 roku, odbyło się przedstawienie na podstawie utworu Adama Mickiewicza „Dziady” cz. II. Spektakl odbył się w Miejskim Zespole Szkół w Wysokiem Mazowieckiem, a dokładnie na sali baletowej. Głównymi bohaterami przedstawienia są: Guślarz, którego zadaniem było wywoływanie duchów podczas obrzędu dziadów, Józio i Rózia, pasterka Zosia i milczący Upiór. W inscenizacji pojawiły się przerażające odgłosy, na stole leżały rekwizyty, a aktorzy ubrani byli w kostiumy z tamtego okresu. Wszystkie te role były zagrane tylko przez trzy osoby.
Uważam, że gra aktorów była wspaniała, idealnie wczuli się w klimat i atmosferę dramatu. Kostiumy zaś były dobrane zgodnie do epoki i świetnie się prezentowały.
Bardzo polecam ten spektakl do obejrzenia dla każdego. Był on bardzo ciekawy i wcale nienudny. Oceniamy go bardzo pozytywnie.
Izabela Szepietowska i Magdalena Górska klasa VIII a
Przedstawienie to druga część „Dziadów" Adama Mickiewicza. Występ odbył się 6 listopada 2019 roku w Miejskim Zespole Szkół w Wysokie Mazowieckiem na sali baletowej o godzinie 11:30. Na występ przyszły klasy siódme i ósme owej szkoły. Spektakl przedstawiały trzy osoby: dwóch mężczyzn i jedna kobieta.
W naszym przekonaniu gra aktorów była na wysokim poziomie, wykonawcy również dopracowali wszystkie detale oraz szczegóły. Osoby grające w przedstawieniu bardzo wczuły się w swoje role. Scenografia była bardzo uboga. Na scenie była tylko mała ścianka, a przed nią mieściła się ławka przykryta czarnym materiałem. Na owej ławce były świece, krzyże oraz owoce. Przy ławce leżał garnek z wódką, gdzie główne postacie przywoływały duchy. Za resztę scenografii odpowiadały głośniki. Stroje były wspaniałe, gra aktorów dopracowana .
Rzecz reasumując, występ był fascynujący i bardzo dobrze przedstawiony oraz warto było zapłacić za obejrzenie spektaklu „Dziady" cz. II.
Piotr Szlendak kl. VIII a
Październik to Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Święto to jest okazją do organizacji wielu imprez, zajęć czytelniczych i lekcji bibliotecznych, na które zapraszani są czytelnicy. Dlatego właśnie 22 października Panie bibliotekarki zorganizowały zajęcia dla uczniów klasy I D w trakcie, których dzieci poznały bibliotekę i jednocześnie dobrze się bawiły.
Pierwszoklasiści poznali zasady wypożyczania książek, dowiedzieli się, co to regał, wypożyczalnia i czytelnia i jakie pełnią funkcje i zobaczyli jak ułożone są książki. W trakcie spotkania Panie bibliotekarki zwróciły uwagę na potrzebę czytania i walory edukacyjne książek. Podczas zajęć w bibliotece uczniowie dowiedzieli się, czego książki nie lubią, czyli jak je szanować. Dzieci z zainteresowaniem oglądały przygotowane dla nich książki. Mogły zobaczyć ich różnorodność i piękne ilustracje. Podczas wizyty w bibliotece każdy uczeń mógł wypożyczyć swoja pierwszą książkę.
Bardzo dziękujemy Paniom bibliotekarkom za cenną lekcję i miłą atmosferę.
U. Tymińska
„Ślubuję być dobrym Polakiem, dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły. Będę uczyć się w szkole jak kochać Ojczyznę, jak dla niej pracować, kiedy urosnę. Będę starał się być dobrym kolegą, swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom” - 29 października takie przyrzeczenie składali pierwszoklasiści z naszej szkoły w obecności zaproszonych gości, rodziców i nauczycieli.
Potwierdzeniem tego, że dzieci zasłużyły na miano ucznia, był pokaz ich wiedzy i umiejętności. Pierwszoklasiści śpiewali piosenki mówiące o tym, jak wesoło jest w szkole, że dziecko jest małym patriotą, a także o tym, jak właściwie zachowywać się i przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się po drodze. Po zakończonej prezentacji zaproszeni goście zgodnie potwierdzili, iż wszystkie dzieci wspaniale zdały "egzamin pierwszoklasisty"
Doniosłym momentem uroczystości było ślubowanie pierwszoklasistów, które wzbudziło wiele emocji. Kolorowym ołówkiem aktu pasowania dokonał dyrektor szkoły Jarosław Jankowski, a na pamiątkę tej uroczystości dzieci otrzymały dyplomy. Tym samym pierwszaki zostały włączone do społeczności uczniowskiej Szkoły Podstawowej nr 2 w Wysokiem Mazowieckiem.
W uroczystości uczestniczyli również koledzy ze starszych klas, którzy to obiecali opiekę i wsparcie. Ślubowanie uczniów klas pierwszych to bardzo ważne wydarzenie nie tylko dla najmłodszych, ale również dla ich rodziców, dziadków, bliskich. Ten dzień na długo pozostanie w pamięci nas wszystkich.
Wszystkim pierwszoklasistom życzymy sukcesów w nauce i powodów do radości.
Wychowawcy klas I
28 października klasy 5b i 5c, z wychowawcami Katarzyną Bartłomiejczuk, Tomaszem Krajewskim, Moniką Dołęgowską i Anną Jamiołkowską, wyruszyły do Warszawy, by poznawać świat inaczej.
Centrum Nauki Kopernik w Warszawie to fantastycznie zorganizowany, otwarty dla wszystkich bez względu na wiek, nowoczesny dom eksperymentowania. To takie nowoczesne laboratorium żyjące na 4 tys. m2. Tu dotykaliśmy, oglądaliśmy i słuchaliśmy. Tu w prosty sposób odkrywaliśmy ciekawostki przyrody. Dociekaliśmy, jak powstawał świat. Kim i skąd jesteśmy. Dokąd zmierzamy. Bawiąc się grupowo i indywidualnie eksperymentowaliśmy wynalazkami, które zmieniają świat.
Już na wejściu przywitał nas rozradowany, mówiący robot i wielkie wahadło z 250 kg kulą pokazującą, jak Ziemia obraca się wokół własnej osi. A dalej to już wciągaliśmy się coraz bardziej i bardziej w fantastyczną przygodę. Siedząc na dywanie przekonywaliśmy się, jak naprawdę działa latający dywan. Na specjalnej wadze unosiliśmy samego siebie. Robiliśmy największe bańki mydlane, dmuchając w nie tworzyliśmy wirtualną twórczość, a niektórzy próbowali nawet zamknąć się w dużej bańce mydlanej. Biegając w kole uruchamialiśmy duże młyńskie koło. Krzycząc na urządzenia wzniecaliśmy ogniowe tornado. Pokręcając dużym szklanym pojemnikiem z wodą „wykopywaliśmy” w wodzie dół. Pokręcając kołem uruchamialiśmy „wrzące piłeczki” i wciąż zmienialiśmy im objętość. Uruchamialiśmy też magnetyczny pociąg i domową elektrownię. Łapą niewidzialnego robota budowaliśmy wieżę z klocków. Uruchamialiśmy syzyfową przekładnię i tu doświadczyliśmy, na czym polega syzyfowa praca. Stojąc przed lustrem obserwowaliśmy, jak się zmieniamy. Bawiliśmy się uruchamiając helikopter i dociekaliśmy, dlaczego on może latać. Uczyliśmy się siebie, składając model narządów wewnętrznych człowieka. Oglądaliśmy w teatrze robotów baśń Andersena „Ojciec wie najlepiej”. Tych i innych eksperymentów oraz testów na wyobraźnię jest w Centrum 350. Poznaliśmy wiele, ale jeszcze nie wszystkie. Dlatego na pewno tam wrócimy.
Potem udaliśmy się do kina Imax, by obejrzeć film 3D „Czarownica 2”. Jest to prawdziwa uczta dla wszystkich kinomaniaków. W obsadzie filmu znaleźli się między innymi fenomenalna Angelina Jolie, Elle Fanning i Michelle Pfeiffer. Scenografia, kostiumy oraz kreacje postaci naprawdę robią wrażenie i są jedną z najmocniejszych stron Czarownicy. Oczywiście na uwagę zasługuje fabuła filmu – walka dobra ze złem.
Co dobre, szybko się kończy. Pełni pozytywnych wrażeń wróciliśmy do domu, ale już planujemy kolejny wyjazd…. Może gdzieś dalej… Kto wie ?…
Uczestnicy
29 października klasa V a uczestniczyła w warsztatach na temat: „Bioodpady to dopiero początek! – czyli o tym, czym są bioodpady i do czego mogą służyć po przetworzeniu”. Zajęcia zostały przygotowane i przeprowadzone przez instruktorów firmy „Interseroh” współpracującej z przedsiębiorstwem „Mlekovita”, a pomysłodawcą i organizatorem zajęć była p. Dorota Szlendak-Sędziak we współpracy z wychowawczynią klasy p. Anną Piętka-Lubowicką. Na początku uczniowie wypowiadali się, co rozumieją przez pojęcie „odpady” . Następnie obejrzeli prezentację o aktualnym systemie segregacji odpadów oraz o tym, które bioodpady nadają się do wrzucenia do brązowych pojemników. Kolejnym etapem zajęć była zabawa w grupach z wykorzystaniem kolorowanek z zadaniami. Najciekawszym momentem okazało się sadzenie przez każdego ucznia we własnej doniczce nasion owoców z użyciem prekompostu z maszyny kompostującej. Można było zasiać: bazylię, rzeżuchę, oregano itp.
Nikt po tak ciekawej lekcji nie miał wątpliwości, że warto kompostować bioodpady .
Dziękujemy p. Dorocie Szlendak –Sędziak za zorganizowanie zajęć (p. Dorota nie po raz pierwszy udowodniła, że można efektywnie współpracować ze szkołą). Dziękujemy też za prezenty: piękne segregatory, napoje i cukierki. Liczymy na to, że jeszcze będziemy mieć okazję uczestniczyć w podobnych zajęciach.
Uczniowie klasy V a
Uczniowie klasy V a uwielbiają wycieczki. Wyczekiwali więc z utęsknieniem na 23 października. W tym dniu o godz. 9.00 wyruszyli w wyśmienitych humorach do Białegostoku. Pierwszym punktem programu była arcyciekawa lekcja w Muzeum Wojska Polskiego na temat: „Twierdza nie do zdobycia”. Na początku prowadzący opowiedział o stanach społecznych żyjących w średniowieczu. Duże zainteresowanie wzbudzili rycerze, zwłaszcza ich zbroja - wszyscy mogli przymierzyć hełm i pomachać „mieczem”. Następnie pracownik muzeum snuł opowieść o miastach, elementach obronnych i najważniejszych obiektach. Zadaniem uczniów było przenieść cały plan takiego miasta na papier oraz zbudować mury obronne z cegieł czy drewnianych klocków.
Drugim punktem programu wycieczki był seans filmowy w kinie Helios. I tu powiało... historią. Piątoklasiści wyruszyli w podróż dookoła świata z samym Magellanem! Przygody admirała, niebezpieczeństwa, bunt na statkach, niepewność, walki z tubylcami – rozbudziły wyobraźnię i przeniosły w okres wielkich odkryć geograficznych.
Na koniec wycieczki coś dla ciała – posiłek w McDonalds (wszak na co dzień tam nie jadamy!) i powrót do Wysokiego Mazowieckiego.
Dziękujemy naszym opiekunom: p. Annie Piętka-Lubowickiej, p. Małgorzacie Boreckiej, p. Małgorzacie Mokrzewskiej i p. Halinie Szymańskiej za miło spędzony czas.
Uczniowie klasy V a
Na razie tylko do Białegostoku, ale jakże przyjemnie, naukowo, mądrze i wesoło. Mowa o wyprawie wszystkich uczniów klas szóstych do teatru, muzeum medycyny i farmacji i do pałacu. Wycieczkę zorganizowały nasze wychowawczynie p. Małgorzata Gierałtowska, p. Maria Janeczko, p. Luiza Borawska , a towarzyszyły nam p. Monika Dołęgowska, p. Joanna Ścisłowicz i p. Ewa Waszczuk.
Wyruszyliśmy w porannej mgle i niepostrzeżenie znaleźliśmy się w mglistej krainie stworzonej przez reżysera, scenografów i aktorów spektaklu „ Hobbit” wg Tolkiena w Teatrze Dramatycznym. Jak można oddać na scenie klimat tej powieści fantasy, lektury klasy szóstej? Ano można, dzięki pomysłowym i dopracowanym kostiumom, efektom świetlnym i dźwiękowym i dynamicznej grze aktorskiej. Na scenie pojawiły się gobliny, elfy, smok, Thorin, Bilbo Bagins i Gandalf we własnej osobie. Krasnoludy zasiadały... na widowni, bo reżyser zaangażował właśnie nas do niektórych ważnych scen. O tym, że spektakl się podobał, świadczyły wyciągnięte szyje, przybijane piątki z aktorami i piski dziewcząt straszonych przez potwory. Świetna zabawa z mądrym przesłaniem. W ilu z nas drzemie Bilbo Bagins przywiązany do swojej ciepłej norki i jedzenia? Ilu z nas nie chce podejmować wyzwań, jakie niesie życie? Pointa spektaklu była wyrazista: „Gdy przyjdzie Twojej wyprawy czas, idź! Drugiej szansy nie dostaniesz. Celów osiągniesz sto, gdy uwierzysz, że możesz. Idź!”
Więc poszliśmy... obejrzeć Muzeum Medycyny i Farmacji w Pałacu Branickich i piękny ogród w stylu francuskim. Może ktoś w przyszłości będzie tu studiował nauki medyczne? Na razie wzięliśmy udział w warsztatach produkcji mydełek o różnych kształtach( królowały szczęki), obejrzeliśmy zabytkowe gabinety z wyposażeniem, którego nie pamiętają nasi rodzice. Wiertarka wolnoobrotowa napędzana pedałem zrobiła wrażenie. Godzinę wiercić w męczarniach ząb! O zgrozo! Eksponaty był bardzo ciekawe. Pani pokazała, jak się robi tabletki, przygotowuje mikstury ziołowe. Widzieliśmy też prawdziwe ludzkie organy wewnętrzne w formalinie. Oczywiście była to sala do zwiedzania tylko przez ludzi o mocnych nerwach. Syci wrażeń naukowych dostojnym krokiem pospacerowaliśmy po parku i wnętrzu pałacu, by potem beztrosko wytarzać się na dywanie ze złotych liści i wybiegać po pagórkach i schodkach wokół pałacu. Przyszli lekarze i farmaceuci na razie rozwijają tężyznę fizyczną.
Po obiedzie pełni wrażeń wróciliśmy szczęśliwi do domów.
Wszystko udało się na szóstkę. I program, i towarzystwo. W dodatku w cudnej oprawie złotej polskiej jesieni, a przecież to już 23. października!
Uczestnicy wycieczki
18 października 2019 w Gminnym Ośrodku Kultury w Szepietowie odbył się XIX POWIATOWY KONKURS PIOSENKI. Celem konkursu było ożywienie aktywności muzycznej dzieci i młodzieży, inspirowanie dzieci i młodzieży do rozwijania własnej twórczości muzycznej, wyłanianie młodych talentów, wymiana doświadczeń i pomysłów artystycznych oraz popularyzacja polskiej piosenki.
Naszą szkołę reprezentowały Laura Perkowska z klasy II a przygotowana pod kierunkiem p. Urszuli Kostro oraz Izabela Kalinowska uczennica klasy III a przygotowana pod kierunkiem p. Renaty Gniazdowskiej.
Komisja konkursowa w kategorii klas I – III przyznała I miejsce Izabeli Kalinowskiej, która wykonała utwór „Drzwi do kariery” oraz III miejsce dla Laury Perkowskiej, która wykonała piosenkę „Zostań moją przyjaciółką”.
Gratulujemy laureatom i życzymy sukcesów w kolejnych edycjach konkursu.
Gniazdowska Renata
Odwiedza nas 119 gości oraz 0 użytkowników.