Jesień tego roku wyjątkowo sprzyjała kreatywności uczniów Samorządowej Szkoły Muzycznej, którzy postawili pierwsze kroki w dziedzinie komponowania muzyki.
7 listopada odbył się I Szkolny Konkurs Kompozytorski. Podczas przesłuchań konkursowych uczniowie prezentowali własne kompozycje oraz ich zapis nutowy. Nauczyciele wchodzący w skład jury wysłuchali wiele interesujących propozycji muzycznych, jak między innymi: "Jesienny deszcz", "Spacer po parku", "Niebo i piekło", "Lekki nieporządek', czy "Radosna pieśń". Większość utworów skomponowanych zostało na fortepian i co warto podkreślić - nie tylko przez pianistów. Pojawiły się także utwory na skrzypce, flet, a nawet duet skrzypcowy. Jury miało trudne zadanie wyłonienia najciekawszych kompozycji.
Koncert laureatów odbył się 21 listopada w sali baletowej SSM. Wręczone zostały dyplomy wyróżnienia oraz nagrody rzeczowe uczniom: Zuzannie Mieczkowskiej, Antoniemu Doroszkiewiczowi, Janowi Ołdakowskiemu, duetowi skrzypcowemu w składzie Kinga Wojno, Julia Wyszomirska. Dyplom III miejsca przyznano ex equo Miłoszowi Olędzkiemu oraz Emmie Dąbrowskiej. Drugie miejsce zdobyła Wiktoria Dmochowska oraz Julia Krajewska. Laureatką pierwszego miejsca została Nadia Szepietowska autorka kompozycji "Upiór". Jury przyznało także nagrodę Grand Prix Amelii Wdzieńkońskiej, kompozytorce utworu "Powrót do domu". Po wręczeniu dyplomów i nagród odbył się koncert, na którym wystąpili wszyscy nagrodzeni uczniowie. W trakcie ich wystąpień nad sceną wyświetlane były prace dzieci - zapis nutowy wykonywanych utworów.
Komponowanie muzyki nie jest popularną aktywnością wśród uczniów szkół muzycznych ponieważ jest to zajęcie czasochłonne, a profil szkół ukierunkowany jest przede wszystkim na odtwórstwo muzyki. Pomimo tego w naszej szkole pomysł spotkał się z szerokim odzewem i dużym zainteresowaniem uczniów, a podczas przesłuchań nauczyciele wchodzący w skład jury zaskoczeni byli ich fantazją i zapałem twórczym. To szczególnie cieszy, gdyż inicjatywa komponowania jest bardzo korzystna dla muzycznego i artystycznego rozwoju dzieci, ich osobowości i kreatywności. Przekłada się to również na obszar naszej codziennej pracy - doskonalenie umiejętności interpretowania dzieła muzycznego. Jest to wspaniałe pole do poszerzania horyzontów, rozwijania wyobraźni i indywidualności.

Katarzyna Barteczek